Do Hanušovic za ryzím pivem z hor (pivovar Holba Hanušovice 2010)

Od poslední výpravy našeho pracovního kolektivu do sklípků jihomoravských uplynulo téměř na den (rozdíl necelých dvou měsíců tak nazvat lze, ne?) šest let, a proto zřejmě nastal čas k dalšímu cestování. Byli jsme zase o něco starší (a lenivější), takže v úvahu už jednoznačně přicházela jen ta - nevzdálená - místa, která byla možno spojit s konzumací něčeho dobrého, bez rozdílu stavů (nemyslím teď postavení jedince ve společnosti, ale spíše skupenství pevné nebo kapalné – i když i to plynné by mohlo být v některých případech hodně zajímavé).

Naším cílem je třítisícové město Hannsdorf, tedy Hanušovice, nacházející se na soutoku Moravy a Branné, asi 16 kilometrů od Šumperka. A zcela nepřekvapivě jedeme za jediným cílem: navštívit zdejší pivovar Holba. Pivovar byl založen již roku 1874 a mnohé z nás jeho výrobky provází téměř celý život. Dodnes si pamatuji, jak nám – ještě v dobách hluboké totality - kamarádi z rovin Hané i spolubojovníci ze „šaleného východu“ vždy záviděli nevšední kvalitu hanušovického moku.

Exkurzi pivovaru jsme si objednali v dostatečném předstihu, návštěvu Pivovarského muzea si zatím musíme odpustit, protože to otevírá až za téměř čtyři měsíce, tedy 1.10.2010. I tak se nám zde líbilo, už jen proto, že mnozí exkurzi tohoto typu absolvovali poprvé. Podívali jsme se pěkně zblízka, co že to vlastně pijeme a jak nám to místní „chemici“ ošetřují a vyrábějí. A na závěr jsme měli i tu – všemi, samozřejmě, radostně očekávanou – ochutnávku.

A také jsme se – mimo jiné – dozvěděli, že někdejší zakladatel a sládek tohoto pivovaru Josef Müllschitzký byl schopen při plném výkonu uvařit až 22 400 hektolitrů za rok, což představovalo úctyhodných 40 000 věder. Dnešní produkce už je o něco vyšší, protože přesahuje 200 000 hektolitrů piva, což je více než 40 milionů půllitrů. I my se – svými chabými silami – pokusili tuto hodnotu i - alespoň lehce - nadzvednout. Na čepu totiž zrovna byla oblíbená jedenáctka Šerák. Někteří pak přidali ještě i bonusový „kousek“ v jedné z místních restaurací na chutném obědě. A pak už nás čekal jen vlakový spoj do Šumperka.

Pro zájemce o návštěvu muzea mohu dodat, že jeho expozice mapuje vývoj pivovarnictví na Hanušovicku a představuje svým návštěvníkům množství historických nástrojů a zařízení, které se kdysi při výrobě piva používaly. K vidění jsou například dřevěné sudy, staré sladovnické lopaty nebo historická výčepní zařízení. Expozici navíc oživují voskové figuríny v životní velikosti.

Poslední aktualizace: 8.3.2013
Do Hanušovic za ryzím pivem z hor (pivovar Holba Hanušovice 2010) na mapě
Autor: markyz63

Příspěvky z okolí Do Hanušovic za ryzím pivem z hor (pivovar Holba Hanušovice 2010)

Hanušovice – pivovarské rybníky
V druhé polovině 19. století začaly poměrně houfně vznikat nové, …
V prekrásnom prostredí Jeseníkov sa už viac ako sto rokov varí dobrota pod…
Letošní akce Holbáci Šeráci navázala na úspěšný první ročník a do…
Toužebné myšlenky na letní dovolenou jsou stále silnější a…
Trasu a způsob Dopravy jsme měli pro letošní rok hanušovického pochodu…
Koncem května se pravidelně již několik let zúčastňujeme akce, pořádané…
Rozcestník se nachází na křižovatce silnic směrem do centra Hanušovic, do Šumperka a do Rudy nad Moravou nedaleko Pivovarského muzea…
Start trasy můžeme zvolit u symbolu Hanušovic, místního pivovaru …
Pivovarské muzeum V budově bývalé školy nedaleko vstupu do…
Město Hanušovice se rozkládá v údolí řeky Moravy, na úpatí Hanušo…