ČESKÝ RÁJ 2005 - 6.Semily - Bozkovské jeskyně - Riegrova stezka

Ráno popadneme všechny kufry a tašky, co sebou máme a protože náš týdenní pobyt v hotelu končí, stěhujeme se na posledních 5 nocí do penzionu u řeky Jizery. Nové ubytování se s tím bývalým nedá vůbec srovnat - je to tady moc hezké, pokoj je prostorný a má dvojpostel, z okna máme výhled na rameno řeky...

Foto: Franta

Pak už vyrážíme na dnešní výlet - napřed 1.5 km pěšo na nádraží v Turnově a odjezd vlakem do Semil. Cesta je velmi zajímavá : projíždíme přes Malou Skálu, kde právě ve finiši přípravy ke známému rockovému festivalu, pak kolem řeky Jizery- po níž se plaví kanoisté - do Železného Brodu a kaňonem řeky a skrze 4 tunely a jsme v Semilech. Z nádraží jdeme asi 1 km do centra. Nejsme si jistí, jestli jsou Semily naším nejmenším okresním městem, je to tu všechno malé, ale co je malé, je i milé a tady to platí dvojnásob a nám se tu moc líbí... V poledne nám odjíždí autobus do Bozkova. Celou cestu stoupáme do kopců - krajina je podobná jako u nás na Valachoch, ale tady toto kolem už je Podkrkonoší. Vystupujeme v Bozkově a napřed zjišťujeme zpáteční spoj. Teprve pak se okolo nádherného kostela vydáváme po turist. značce na horní konec obce a pak seběhneme strmým asfaltovým chodníkem k zahradní restauraci a vchodu do jeskyní. Vstupní hala je perfektní : na stěnách visí velké fotografie a zajímavosti a informace o všech našich zpřístupněných jeskyních.

Nás vede do zdejšího podzemí velice mladé cérčisko. Najdete u nás hezčí a mnohem rozsáhlejší podzemní labyrinty, my s Janou ale spolem ještě nikdy v žádné nebyli a tato je naše společná první a je velmi vítaným zpestřením našich výletů. V této Bozkovské jeskyni, která se mimochodem nachází v dolomitech, jsou malá bludiště chodeb a síní, kde vidíme skupiny zajímavých krápníků a procházíme jimi cik cak. Zlatým hřebem prohlídky jsou zdejší nádherná podzemní jezera se zelenkavou hladinou a hlavně návštěva Jezerního dómu, kde se nachází to nejhezčí a největší a po zhasnutí světla i ukázka pravé a nefalšované jeskynní tmy !!!

Na lavičkách nad vstupní halou pak vybalujeme svačinu a hodnotíme zážitky z jeskyní. Pak se vracíme nahoru do vesnice a tam se naše cesty po dohodě rozdělují : Janička zůstane čekat na bus - já si projdu Riegrovu stezku - a společný sraz máme v 17.hod v Semilech na náměstí. Takže ještě Pac a Pusu a honem na túru, aťo stihnu...

Foto: Franta

Napřed dolů z prudkého kopce poslední ulicí vesnice, pak kousek po blátě, ale to už jsem v lese a žlutá značka, která tu zestupuje roklinou mne prudkým zešupem přivádí na další rozcestí v kaňonu řeky Kamenice. ( Je odtud blízko k nedaleké zřícenině hradu Návarov - škoda, snad to vyjde někdy příště...) Dál asi kilometřík po blátivé lesní cestě a ta mne přivádí k nádherné zátoce a odtud už po pěšině. Přes paseku, hustě zarostlou křovím maliníků s výbornými zralými plody pod mohutný skalní útes. Serpentinami přes skálu a dolů k řece a tady se vyhýbám dvěma bláznům na kolech. Moc by mne zajímalo, jak s nimi chtějí projet tento extrémní úsek ! Mezi skálami pak pokračuji vysoko nad zákrutami Kamenice, pak vycházím na asfaltovou silnici a zanedlouho stojím před zahradní restaurací u soutoku řek Jizery a Kamenice. Hospoda venku na zahrádce i uvnitř doslova praská v základech pod náporem žíznivých hostů. Nikde ani kousek volného místečka a tak se spoléhám na vlastní zdroje a pokračuju dál. Nad restaurací výš ve svahu napříč loukou a na jejím konci u lesíka horečně lovím fotoaparát. V údolí je totiž vidět stavba zdejší hydroelektrárny - provedení ve velmi romantickém duchu. O kousek dál minu hezky upravený pramen " U Beránka" a pak už vstupuju do vlastního kaňonu řeky Jizery.

Prochází jím tzv.Riegrova stezka a už po několika desítkách kroků vidím, že je to tady doslova a do písmene BOMBA !!!! Délka této nejatraktivnější části a průchod soutěskou má délku asi 2.5 km. Mnoha zákruty vysoko nad Jizerou pomalu vpřed a nevím, čemu se mám obdivovat spíš - zda peřejím a kráse řeky hluboko pod stezkou anebo nesčetným skalním výchozům a ostrůvkům horského pralesa v ukrutně strmé stráni nad mojí palicí ... V jednom místě stezka schází hodně blízko dolů k řece. Neváhám, scházím až k vodní hladině a hýkám blahem - toto je místo snad z jiného světa !!! Jizera se tu velikým obloukem prodírá v desítkách peřejí pod obrovskou, snad 100 metrovou skalní stěnou Vraní skály a pod ní řeka odpočívá v nádherné zátočině. Voda je křišťálově čistá a břeh zdobí pláž s pískem jako samet !!!! ( O kus výš proti proudu je "obdivovatelů" trochu víc a o to víc jsem rád, že tento skvostný kout mohu obdivovat o samotě... Ještě je u nás dost řek s čistou vodou a krásným okolím, každý z nás má jistě svůj oblíbený vodní tok, nebo jich má jako já víc. A já k těm svým právě přidávám svoji další veleoblíbenou řeku a převaluji její lahodně znějící jméno na jazyku - jmenuje se J I Z E R A ...)

Je téměř nemožné to tady vyfotit, chtělo by to spíš vodeokameru !!! Vracím se zpět na turist.značku - terén je čím dál tím víc náročnější - u stezky už je skoro všude zeleně natřené zábradlí. Schody a serpentiny vedou vysoko nad řeku k turistickému přístřešku a lavečkám. Nacházím se na vyhlídce a to 50 m vysoko nad peřejnatým tokem Jizery a naproti ve svahu jsou vidět ústí železničních tunelů. On ten protější svah vlastně tvoří obrovský skalní masív 100 m vysoké Krkavčí skály.Došel mi film a zatímco ho na lavičce vyměňuju, od Semil sem přichází mladý manželský pár, každý jedno malé dítě v sedačce na zádech a mají sebou krásnou jezevčici Betynku. Betynka si vyskakuje na lavičku vedle mne a já vidím poprvé v životě " se psa smát !" ( Vím, že je to nesmysl, zvíře mimické svaly nemá, ale... prostě tohle je psík, který se směje...)

Foto: Franta

Opět serpentiny mezi skalami blíž k řece. V určitých intervalech míjím panely Naučné stezky. Tato je raritou, protože je GEOLOGICKÁ . Ona se tu totiž hornina od ústí soutěsky až na její konec mění na různé formy krystalické břidlice - můžeme zde vidět skalní útvary z ruly, svoru až třeba po takový riolyt... Pak přijde víc jak 10 m dlouhý skalní tunel a opět pár zákrut mezi skalními výchozy. Slovo divočina je pro tuto nádheru kolem slabé jako 3 dny starý čaj...Pak stojím u horní bodovy vodní elektrárny, odkud je voda k turbíně v té spodní vedena tunelem a já jsem hrozně zklamán !!

Ta 70 m dlouhá a visutá ocelová lávka a galerie z pohlednic je nasvém místě, ale kde je ta vzdutá vodní hladina pod ní ?!? No jo - přehrádka se zřejmě občas vypouští - a že je tomu tak i dnes, tak to už je holt smůla !! Když ale přijdu blíž a vstoupím na lávku, jsem i tak ohromen. Soutěska je i bez "velké vody" úžasná a v jejím hrdle - které kdysi muselo být prostříleno - se na ocelové galerii nachází výklenek s lavičkou - no to je ale paráda !! Sedím a hulím startovačku, skrze ocelovou mříž lávky odhaduju hloubku po balvanité koryto řeky pod sebou na víc jak 10 m a naproti ten obrovský skalní útes Krkavčí skály a panoráma romantického zákrutu soutěsky, no prostě paráda na třetí !!! Pak poslední pohled přes foťák na tuhle úžasnou scenérii a zase dál...

Za ohbím soutěska končí, neodolám a naposledy seběhnu dolů k řece. Jsou tu naplaveny kupy písku a kamení a vodou do kulata ohlazených valounů a mezi nimi vzorky hornin různých barev. Vybírám ty menší na památku a o kus dál se tluču do hlavy - ty velké byly daleko hezčí a pár bych jich určitě unesl - ale co už teď, že ?!? Za všechno může čas ... mám zpoždění, za chvilku bude 17 hodin a já to metu " 3.kosmickou" mimo značku zkratkou kolem řeky... až na semilské náměstí k Janě.

Společně pak hledáme nějakou restauraci s nabídkou večeře, ale nemáme to štěstí a tak si na nádraží dáváme aspoň limo a eskymo a já Janě popisuju zážitky z Riegrovy stezky a ona hrozně lituje, že nešla se mnou, protože si myslela, že se jedná o soutěsku se žebříky - něco jak ve Slovenském ráji - a že by to projít nezvládla. Nevadí, někdy příště... a oba !!

Vlakem zpět do Turnova. V Malé Skále máme sto chutí vystoupit a podívat se na ten "rockový fesťák" zblízka, máme ale hlad. V Turnově nacházíme velice hezkou restauraci s venkovní terasou hned za nádražím. Jana si dává roštěnku s anglickou, moje maličkost výborná játra s opékanými brambory a žampióny. Cestou do penzionu začíná poprchávat, jen co lezem pod sprchu, tak venku začíná první ze tří bouřek, jdoucích v těsném sledu za sebou a prší celou noc...

Poslední aktualizace: 8.2.2011
ČESKÝ RÁJ 2005 - 6.Semily - Bozkovské jeskyně - Riegrova stezka na mapě
Autor: Franta

Příspěvky z okolí ČESKÝ RÁJ 2005 - 6.Semily - Bozkovské jeskyně - Riegrova stezka

Masarykova vyhlídka u Semil – oblíbené místo prvního prezidenta
Před první světovou válkou Tomáš Garrigue Masaryk, tehdy ještě profesor, několikrát navštívil Semily. Měl zde dobré přátele, se…
Sejkorská Kaplička neboli kaplička Panny Marie Bolestné se nachází podle starých listin Na sejkoří. Kaplička dostala název podle…
V Bítouchově u Semil stojí u červeně značené cesty zajímavá zvonička. Z dálky upoutá pozornost její dominující cibulovitá báň…
Vycházka Riegrovou stezkou není u říčky v rovině, jak by se mohlo zdát.…
Rozcestí Bítouchov
Rozcestník stojící na křižovatce místních komunikací v Bítouchově ukazuje dva směry červené turistické trasy a také žlutou trasu,…
Úchvatné pohledy na řeku Jizeru. Po Riegrově stezce skoro z úrovně hladiny…
Galerie jak se nazývá přírodní park tvořený malebnou soutěskou na pravém …
Přírodní památka Galerie u Semil, součást Riegrovy stezky
Turisticky, přírodně a technicky zajímavou částí Riegrovy stezky, vedoucí…
Asi v jedné třetině Riegrovy stezky (ve směru od Semil) na skalním útesu…
Pěšorest je malá plošina na skalním útesu nad pravým břehem Jizery v…
Procházíme-li Riegrovou stezkou na Semilsku, narazíme hned za galerií na…
     Pohled na tuto českou ferratu byl nečekaným nebo čekaným zpestřením…
Kamenického stezka je dlouhá asi 5,5 km a je tvořena žlutou turistickou…
V rámci doplnění návštěv míst Českého ráje jsme se rozhodli poznat krásy Semil,které leží asi tři km od Železného Brodu. Do tohoto…
Tenhle tip na výlet vás zavede k hezké procházce po Riegerové…
Rozcestník označuje místo odbočky a výstupu na vyhlídku z Myší skály. Stojí na modře značené turistické trase, která začíná v údolí…
O Riegrově stezce už zde pár příspěvků je, ale žádný není popsán…
Muzeum a Pojizerská galerie sídlí v jednom z nejstarších domů v Semilech. Vzhledem k tomu, že v domě se narodil „dělnický…
Dvě nepříliš velká, ale velice hezká města mají pro turistu…
Jedeme do Pojizeří, na rozhraní Českého ráje a Podkrkonoší, do Semil,…