ČESKÝ RÁJ 2005 - 1.Hruboskalsko

Vybaveni téměř jako na cestu kolem Světa - každý kufr,batoh a plnou igelitku - sjíždíme "trajflem" na zlínské autobusové nádraží. Po nalodění do busu křiknem na řidiče : " Na Turnov, Vávro, na Turnov !" a vyrážíme na velkou cestu.

Foto: Franta

Je zataženo, pošmournoa nevlídno, ale to nám vůbec nevadí, protože nás čeká 14 dnů dovolené v " Ráji". Přes Přerov do Olomouce, kde přestávka na vyčurání a cigaretu. Následuje Zábřeh, Svitavy, Litomyšl, velice hezké Vysoké Mýto a než se nadějeme, tak jsme v Hradci Králové. Při projížďce městem z oken vozu zjišťujeme, že je Hradec též dobrým místem k životu - moc se nám tu líbí. Horší je to už v okolí busového nádraží, kde je to samý somrák a bezdomovec a my tu máme půl hodiny pauzu. Projíždíme Hořicemi, které prosluly svými "trubičkami" a když vysvitnou první sluneční paprsky, tak jsme v Jičíně. Po cigaretě pokračujeme dál : vlevo dominanta Trosek, zámek Hrubá skála, z oblaků z vypařujících se lesů se do výše strmě tyčí siluety věží a skal Hruboskalska, pak vidíme hrad Valdštejn, ale to už vjíždíme na Turnovské předměstí...

Vystupujeme u vlakového nádraží, v Info centru dotaz na cestu k hotelu a pak hrozná anabáze se zavazadly do centra Turnova, 2 x po mostě přes Jizeru a pak konečně u hotelu. Pán v recepci - ( či snad přímo hoteliér) - nám velmi připomíná pana Homolku z populární filmové trilogie - je to holt i přes úsměv na vyžrané líci pěkně vyčuraný človíček. Projeví se to na našich snídaních, ale o tom až později... Poněvadž pokoj pro nás ještě není připraven a uklizen dle norem EU, necháváme si na chodbě naše zavazadla a vyrážíme s Janou na průzkum města.

Naše první krůčky směřují na nádraží autobusů, abychom si vypsali spoje pro naše naplánované výlety. Pak si procházíme centrum - náměstí a kostely okolo něj a kolem 8. se vracíme do hotelu a do restaurace na večeři, kterou máme místo zítřejší snídaně. Je to rýže s nějakým masem a ta rýže má mimochodem nějakou divnou chuť - jako by byla zapařená, či co..! Pokoj je mansarda v podkroví, takže tu moc místa není, ale na přespávání to stačí. Hlavně že tu je sprcha a malá televize a z okna máme hezký výhled na kostel sv.Mikuláše. A teď už rychle vybalit věci a zalehnout a rychle spát, protože náš první výlet směřuje na Hruboskalsko...

Ráno bereme batůžky a foťáky a pod zamračeným nebem jdeme na Turnovskou zastávku ČD. Vlakem do stanice Karlovice- Sedmihorky. S dalšími davy turistů asi 1 km dlouhou alejí k rybníčku s divokými kačenami. Procházíme zdejšími maličkými, ale útulnými lázničkami, kde mimochodem naši národní "buditelé" vymysleli pro tento pohádkový kraj název ČESKÝ RÁJ. Po úzké silničce pak stoupáme v serpentinách pod Dračí skály.

Foto: Franta

I když je zamračeno a chybí sluneční svit, skály mají tak fantastické tvary a "příslušnou výzdobu", typickou pro pískovce, že nám to vůbec nevadí. Vytahujeme fotoaparáty, pobíháme v první rokli sem a tam a kdybych Janě neslíbil, že nás takových krásných míst čekají ještě stovky, tak tam zůstala dodnes... Obcházíme Osudovou, do jejího otvoru hážeme šišky - ( někteří i 3 x než se trefí) - abychom se tu ještě někdy vrátili a prudkou zatáčkou kolem sošky sv.Prokopa se dostáváme do centra Dračích skal. Je to tu úžasné - všude kolem ční k nebesům vysoké skalní bloky, věže i trojvěže nehorázných tvarů a bizarních podob a k tomu všemu se ještě začíná protrhávat nebe a z trhlin na nás vykukuje šmolková modř !! Už se sluníčkem v zádech procházíme Zámeckou roklí, vysoko nad námi se tyčí objekty zámku Hrubá skála a pak po schodišti a soutěskou Myší díry vylézáme na plac před zámkem.

Ve stánku si kupujeme kafé a k němu koláček, přisedá si k nám nějaký maďarský tramp i s rodinou, všude neskutečné davy lidí, ale i tak je tu moc krásně !! Já se ještě jdu podívat ke vchodu na zámecké nádvoří, ale vstup do areálu hradu přestavěného na zámek a nyní na hotel činí 25 kč za jednoho a to se mi zdá zbytečně moc.( Když si doma pustíme film Princ Bajaja, tak zámecké nádvoří uvidíme v klidu a bez hlučícího davu a navíc se u toho dobře pobavíme...) A tak se místo toho omrknu zámeckou kapli, do kasičky vhodím spropitné a spěchám za Jaňulou.

Vyrážíme směr Mariánská vyhlídka. Několik set metrů je to po asfaltové silničce, všude kolem nás ústí četných skalních roklí, proti nám davy pocestných a ještě si člověk musí dávat pozor na projíždějící auta !! Tak tohle tu tedy vyřešené nemají !!! Konečně odbočujeme ze silnice na turistickou pěšinu, ta se klikatí a mezi hezkými borovicemi se dostáváme k 1.vyhlídce na Hrubou skálu a na Hrad Trosky. Ta nejkrásnější vyhlídka - Mariánská - je ale ještě o kus dál, ale tak ta opravdu stojí za to !!! Výhled na zámek, skalní město a širé okolí patří k tomu nejhezčímu, co lze v Českém ráji spatřit a nadarmo fotografie z těchto míst nezdobí katalogy cestovních agentur ... Kupodivu tu kromě dalších obdivovatelů přírodních krás najdeme i kamenný stůl a lavičky a tak tu na chvíli spočneme a něco málo i ze svých batůžků uzobneme...

Následuje zestup po žebřících na skalní náměstíčko, jemuž vévodí vysoká úzká stěna s pomníčky a plastikami - nachází se tu symbolický hřbitov horolezců. Na opačné straně vidíme fantastické skalní věže. Já tam lezu na průzkum a fotím ty úžasné tvary, hluboko pode mnou se nachází spodní patro skal, lezu do nitra vykotlané skalní věže - obrovská dutina má velikost i tvar rotundy !

Foto: Franta

Dalšími schody se dostáváme dolů pod hřbitov a pak vycházíme na odlesněnou plošinu, kterou zdobí snad nejkrásnější útvary zdejších skal - Durango, Ocúnová a velice fotogenická Lebka. ( Že svým fotoaparátům dáváme pořádně zabrat, připomínat snad netřeba !!) Abych Janě udělal radost, tak vylezu na jednu skalku a kolem krásné skalní věže Skauta zestupujeme poněkud vlhčí roklí až na rozcestí k upraveným pramenům. Najdeme tu celkem čtyři " vývěriště". Když obcházíme ten poslední, vynoří se z lesa dívka na koni a ochotně nám i našim foťákům zapózuje, kůň se z toho ale vzápětí pos...e..! Pořád po modré značce napříč pasekou do lesa a širokou roklí stoupáme k prvním vysokým a obrovským skalním věžím. Nacházíme se v centru " Skaláku" a ty věže jsou Taktovka a Kapelník !!

Následuje úsek po zeleně natřených ocelových schodech, skalní průrvou do shluku dalších monumentálních skalních útvarů a Divočinou všech Divočin se dostáváme až na Janovu vyhlídku. ( Poslední úsek tvořilo serpentinové stoupání přes " Čertovu ruku", Janička má závratě a pro obveselení zestupujících turistů piští a předvádí své poslední chvíle...) Na vlastní vyhlídku se jdu tedy podívat sám a když se Jaňule trochu vzpamatuje, vyjdeme na náhorní plošinu a už pohodlně po chvilce přicházíme k hradu Valdštejnu. Také v těchto místech je poněkud přelidněno. V hospůdce si kupujeme panoramatickou mapu Českého ráje a velmi podrobnou - 1: 8000 - mapu Hruboskalska. Pak už procházíme přes most s barokními sochami do nitra hradu.

Na 1.nádvoří zrovna probíhá rytířské klání. Vedle v kapli se prý nachází údajně jediný " Pravý" portrét K.H.Máchy, náš skepticismus k tomuto "faktu" ale bude nejspíš oprávněný...V prvním paláci najdeme kromě muzejních expozic i velký hodovní sál. Dalšími mosty se dostáváme i do nejzašších - v romantickém duchu upravených - částí původního významného středověkého hradu, ale novogotický palác už nás tolik nenadchne. Jeho interiéry jsou totiž trochu kýčovité...I tak se nám tu líbilo a po oddechu pokračujeme po značce a lesem dál. Předbíhá nás nějaký abnormálně čilý důchodce v pokročilém věku a spolu s ním přicházíme na poslední vyhlídkovou skálu Hlavatici. Když vylezete jako já po točitém schodišti nahoru, můžete se pokochat krásným výhledem na město Turnov a širé okolí.

Než dohoním zestupující Janu, rozloučím se v duchu s Hruboskalským skalním městem, které rozlohově patří k těm největším v Českém ráji - ( A PRO NĚKOHO - třeba pro mne a pro Janu možná tím nejkrásnějším !!!) A to je tady Jana poprvé v životě a já už potřetí, ale zcela určitě se sem oba budeme moc rádi vracet !!!!

Na louce u penzionu pod Hlavaticí si fotíme pasoucí se a dovádějící koně a pak už cupitáme přes město do hotelu a večer po sprše lítáme po centru Turnova a sháníme nějakou restauraci, kde bychom se najedli. Kde nic tu nic - je už dost pozdě - a tak si poživatiny nakonec kupujeme ve Večerce...

Poslední aktualizace: 1.2.2011
ČESKÝ RÁJ 2005 - 1.Hruboskalsko na mapě
Autor: Franta

Příspěvky z okolí ČESKÝ RÁJ 2005 - 1.Hruboskalsko

Hruboskalsko
Hruboskalsko jsou pískovcové skalní věže, které najdeme v severovýchodní …
Vyhlídka na Kapelu
Vyhlídku Na Kapelu najdeme, při červeně značené Zlaté stezce Českého ráje,…
Turistický rozcestník, který se nachází u hájovny v blízkosti Arboreta…
Vyhlídka U Lvíčka - vyhlídka na Zlaté stezce Českého ráje. Najdeme ji cca…
Arboretum najdete na první stezce v CHKO Český ráj, která byla otevřena 1.6.…
Kapelník, osamocená skalní věž, která se nalézá při Angrově stezce v Hruboboskalské plošině. Nejkrásnější výhledy na Kapelníka, s…
 Bude tomu  skoro 5 let, kdy jsme Český  Ráj,  nejstarší chráněnou…
Jedná se o jedno z nejstarších arboret v severních Čechách, založeno 1861, zaměřeno na severoamerické dřeviny, …
Při vyslovení názvu Hruboskalsko snad ani není nutno připomínat do jaké…
V letech 1839 až 1841 pod sedmi hůrkami neboli horkami založil turnovský…
Naším cílem je zřejmě nejkrásnější vyhlídka českého ráje - Mariánská…
Mariánská vyhlídka
Mariánská vyhlídka je považována za nejkrásnější vyhlídku v Hruboskalském…
Přesouváme se do staňáku v Sedmihorkách. Volíme bus, stavějící před kempem…
Lázně Sedmihorky, nejstarší vodoléčebný ústav v Čechách byly založeny roku…
Tentokráte je naším cílem oblast Hruboskalsko. Auto necháváme na parkovišti v Sedmihorkách, kde zároveň kupujeme turistickou známku. Za krásným…
Hrubá Skála
Romantický zámek Hrubá Skála se nalézá na okraji Hruboskalského skalního města uprostřed lesů na zalesněné skalní plošině nad obcí…
Za počátek putování zvolíme parkoviště u zámku na Hrubé Skále (odbočka ze silnice I/35 v Radvánovicích). Odsud se vydáme po Zlaté…
Kopicův statek je jednou z místních památek lidové architektury, ležící…
Na území Českého ráje byla roku 1955 vyhlášena první chráněná krajinná ob…