České Středohoří – z Litoměřic do Liběšic

Sobota

Z Litoměřic jsme s Jirkou vyrazili kolem půl jedenácté a počali zvolna stoupat do kopců. Kdyby byla ve Lbíně otevřená krčma, docela by to bylo pomohlo, neboť nás čekal pořádný krpál na planinu s výhledem na Varhošť. Na něj (super rozhledna na vrcholu) bychom si sice mohli odskočit, ale byli jsme tam minule, tak jsme raději sešli do Čeřeniště a pak jsme mírně stoupali k Němčí, odkud byla pěkně vidět jižní část Středohoří. Tam jsme zaznamenali první nesmělé, avšak vytrvalé pokusy o déšť a nad Pohořím jsme dokonce na chvíli museli do zastávky. Seběhli jsme do Proboštova a naprosto nečekaně tam narazili na hostinec Habeš se skvělými dobrotami za úžasné ceny. Na skalnatý vrchol Panny jsme pak, občerstveni Habeší, vylezli zvesela a byli odměněni výhledem na Třebušín, Kalich a Sedlo. Před Třebušínem nás zastihl déšť, naše oblíbená krčma byla zavřená, ale objevili jsme nálevnu na návsi, kam jsme se uchýlili, a protože neměli vůbec nic k jídlu, využili jsme vlastních bohatých zásob. Když hrozilo, že padne tma, a bylo už po dešti, odebrali jsme se k Zababči. U potoka jsme našli několik chat, z nichž jedna nám poskytla luxusní zápraží.

Neděle

Habeš
Habeš  •  Foto: mirekvostry

Po snídani jsme se v půl osmé vydali do Zababče, Jirkova to poutního místa, kde končí údolí, silnice a kdovíco ještě. Krajina byla po dešti nacucaná a třebaže bylo jaro, vypadala jako v pokročilém podzimu. A když se zpoza kopce vyhouplo slunce, udivil nás les, jehož šedé kmeny vypadaly, jako bychom se dívali přes zelený filtr. Zababeč se prý za posledních 30 let změnila (což jsem já nemohl posoudit), ale pořád to je místo se specifickou atmosférou a pěkným výhledem, které za tu zacházku rozhodně stálo. Přes sedlo pod Soudným kamenem a Horní Týnec jsme došli na odbočku pod Sedlem, odkud nám začalo kruté stoupání na vrchol. Jirka byl líný a mrčel, ale vzhledem k pěkné viditelnosti se výstup vyplatil. Krajina pod námi byla vidět jako z letadla, dokonce i Kalich, Panna a Dlouhý vrch byly hluboko pod námi. Pak už nás čekala jen cesta dolů do Liběšic. Tam jsme nenašli žádnou otevřenou krčmu, tak jsme se vrátili na nádraží, které vypadalo, jako by se tu zastavil čas, dorazili jsme svoje zásoby a než nám asi po hodině jel vlak, natáhli jsme se na trávu na slunce.

Sobota: 23 km

Neděle: 13 km

Poslední aktualizace: 5.5.2009
České Středohoří – z Litoměřic do Liběšic na mapě

Příspěvky z okolí České Středohoří – z Litoměřic do Liběšic

Litoměřice - Biskupská rezidence
Byla vystavěna na místě původních budov kapituly z 11. století podle plánů…
Tyršův most se nachází v severočeském městě Litoměřice. Jedná se o…
Věž byla vystavěna v letech 1883-89 litoměřickým stavitelem Franzem Sanderem. Na spojovacím oblouku věže nalezneme osobní znak 14. litoměřického…
Tyto parkány jsou součástí hradebního opevnění královského města…
Litoměřice se proměnily na město v letech 1219-1228. Šlo prakticky o…
Ve 13. a 14. století si měšťané pod svými domy hloubili prostory pro skladování obilí, vinařské a pivovarnické sklepy, ukryty před požárem nebo nepřítelem. Vznikla tak dlouhá…
U bývalé železniční zastávky Litoměřice dolní nádraží je modelová železnice s dominantami Litoměřic. Jsou zde tři okruhy tratí s mašinkami, které lemují historické památky města…
Jedná se o místo soutoku dvou známých řek- řeky Labe a Ohře. Tyto dvě řeky…
Mostná hora neboli také zvaná Mostka je vrch(272m.n.m.) na okraji…
Rozhledna Varhošť stojí na stejnojmenném čedičovém vrchu(639 m.n.m.) v Českém středohoří.Varhošť nabízí jeden z nejhezčích výhledů v…
Pokud se rozhodnete navštívit Litoměřice, nenechte si ujít návštěvu…
Litoměřice mají nádraží dvě. To větší a hlavnější se jmenuje Město. Jezdí…
Okresní město Litoměřice leží v severních Čechách, na jižním úpatí Českého…
Železniční společnost Rakouská severozápadní dráha při stavbě železniční trati z Ústí nad Labem do Lysé nad Labem nesměla vést koleje trati podél břehu Labe v hustě zastavěné…
Ve středověkých chodbách a sklepech pod radnicí v Litoměřicích je výstava „Důl Richard v proměnách času“. Ve 160 metrů dlouhých chodbách je na 24 panelech zmapována historie…
Muzeum Křišťálový dotek je umístěno v nově zrekonstruovaném objek…
Muzeum Křišťálový dotek je umístěno v nově zrekonstruovaném…
V letošním roce se uskuteční již 34. ročník nejnavštěvovanějšího…
Z Úštěku nemusíme chodit daleko na pěknou hradní zříceninu.…
Dům „Kalich", zvaný též „Pod Bání" v Litoměřicích patřil Mrázům z…
vyhlídka, Domské náměstí s klášterem, máchovy schody, Máchova světnička,…
Lodí nesoucí název Porta Bohemica, jež pravidelně čeří hladinu řeky…
Velké veřejné prostranství má přibližně lichoběžníkový tvar a odedávna sl…
Městská věž v Litoměřicích patří k výrazným pozdně gotickým a renesančním Městským věžím českých měst. Datování stavby je značně komplikované: zvononosná stolic…
Základem je budova gotické Radnice, poprvé doložené roku 1397. Zbytky jsou…
Do Litoměřic se dostanete po D8 například z Prahy po dálnici D8 směrem na…
Felix Holzmann (8. července 1921 Teplice – 13. září 2002 Chemnitz, Německo) byl český komik. Ve svých scénkách vystupoval s brejličkami a v tralaláčku. Scé…
Jdeme na hrad Kamýk z Lovosic, kam jsme se dostali vlaky Českých drah a…
Hrad Litoměřice
Soutěž 2 body
Bývalý gotický hrad je perlou královského města Litoměřice. Srdce…