BAVORSKÝ LES - Na Velký Javor (Gross Arber 1456 m.n.m) za panoramaty Šumavy

Šumava je vrásovo- zlomové pohoří ukloněné k jihozápadu. Některé vrcholy ční nad okolním terénem až o tisíc metrů. Na německé straně je nazývána Bayerischen Wald a v Rakousku Mühlviertel. Tento jedinečný hornatý lesní komplex je největším ve střední Evropě a tvoří jakési zelené plíce Evropy. Proto jej také UNESCO vyhlásilo za biosférickou rezervaci. Nejvyšším vrcholem je Velký Javor ( Grosser Arber) s výškou 1456 m.n.m., který se nachází na bavorské straně. Za dobré viditelnosti se z jeho vrcholu otevírá nádherný kruhový rozhled od Šumavy až k Alpám. Celodenní túra přes Velký Javor proto přináší hezké zážitky a je vhodná i pro ty, kteří tráví na Šumavě svoji dovolenou.

Pokud se chcete dostat na Velký Javor, stačí přejet přes hraniční přechod Železná Ruda, projet Bayerisch-Eisenstein, odkud již Velký Javor rozhodně nepřehlédnete. Jeho masiv totiž vévodí okolní krajině. Po silnici E 53 dojedete do městečka Regenhütte, dáte se vpravo kolem sklářské hutě a muzea lesní zvěře a po necelých pěti kilometrech jste na lesním parkovišti u Velkého Javorového jezera (Grosser Arbersee). Toto jezero je ledovcového původu a leží v rulovém karu ve výšce 934 m, pod 300 metrů vysokou Jezerní stěnou ( Arberseewand). Před výstupem se můžete vydat na příjemnou procházku po naučné stezce vedoucí kolem jezera.

Výstup k Jezerní stěně začíná zeleně značenou stezkou č. 9 od silnice za restaurací Arberseehaus. Po kilometrovém stoupání protíná pěšinu kolmo lesní cesta značená červeně (č. 5). Po ní odbočíte Doprava k Jezerní stěně. Upozornění na tabuli, že cesta je jen pro zkušené (Nur für Geübte), se týká spíše bodrých Bavoráků ve výletních sandálech či širokých sukních, normální turista nemá problémy ani při prudším stoupání v závěru Jezerní stěny. Výstup je zde poněkud pomalejší, musíte občas vydechnout (není však nutno naposledy). Přes Jezerní stěnu se pak dostáváte do sedélka, ze kterého vás čeká již jen závěrečný výstup naučnou stezkou č. 1 až nahoru ke skalám na jihozápadní části vrcholu. Odtud jsou při dobré viditelnosti vidět i Alpy s Dachsteinem. Celý vrchol lze obejít po obvodu – nádherné výhledy nejen do Bavorska, ale i do Rakouska. Lze tak dojít k vrcholovému kříži ve výšce  1456 m.n.m. Odtud již uvidíte celou Šumavu jako na dlani a máte tak jedinečnou možnost si udělat představu o charakteru celého pohoří.

Poté sestoupíte po zelené značce kolem turistické chaty Arberschutzhaus dolů k jezeru. Na chatě je možnost občerstvení i noclehu. Na zpáteční cestě stojí také za prohlídku stará sklářská huť Regenhütte s možností zakoupení krásných výrobků barveného skla, kupodivu nepříliš drahých. Vedle hutě se pak nachází muzeum šumavské zvěře.

Celá popisovaná trasa měří asi 11 kilometrů, převýšení činí 520 výškových metrů a najdete ji na mapě  KČT č.64   Šumava – Železnorudsko   1 : 50 000

Poslední aktualizace: 15.5.2022
BAVORSKÝ LES - Na Velký Javor (Gross Arber 1456 m.n.m) za panoramaty Šumavy na mapě
Autor: trek

Příspěvky z okolí BAVORSKÝ LES - Na Velký Javor (Gross Arber 1456 m.n.m) za panoramaty Šumavy

Z Velkého na  Malý Javor a k Malému Javorskému jezeru.
Z Velkého na Malý Javor a k Malému Javorskému jezeru.
  Náš dnešní cíl v Bavorském lese je jeho nejvyšší vrchol, Velký Javor (…
Velký Javor / Grosser Arber /  je nejvyšší horský masiv…
Výlet na Velký JavorPři našich výletech po Šumavě nás zaujal největší…
Na nejvyšší horu Šumavy Velký Javor a k Velkému…
Jedeme na celodenní výlet na Velký Javor, nejvyšší horu Bavorského lesa.…
Großer Arber (česky: Velký Javor) – nejvyšší vrchol Šumavy (1456 m n. m.),…
Z reality všedních dnů, které jsou plné hluku, jsme se rozhodli uniknout…
Velký Javor (Gr. Arber), ležící na německém území, je nejvyšší…
Grosser Arber - Velký Javor leží kousek za našimi h…
Velké javorské jezero leží nedaleko Velkého Javoru a dostaneme se a…