Zřícenina Zubštejn - místo dalekého rozhledu

Tipy na výlet Rodina s dětmi Romantika Vycházka - půldenní Celodenní výlet Do přírody

Vyrazili jsme na prodloužené Velikonoce na Českomoravskou vysočinu. Dva dny jsme se procházeli, byli jsme u pramene Svratky, přes kopečky jsme došli až do Nového Města na Moravě, prohlédli jsme si i lyžařský areál Vysočina arénu. Teď jsme byli na hradě Pernštejn, ještě máme chvilku času, tak jedeme na tuto zříceninu, kterou nám ve Žďáru nad Sázavou doporučili, jako místo hezkého výhledu.

Zubštejn se nachází v Hornosvratecké vrchovině, severovýchodním směrem od Bystřice nad Pernštejnem. Nejkratší přístup je z parkoviště v jižní části obce Pivonice. Je to zhruba 0,5 km.

Zubštejn neboli také Zubří kámen patří prý mezi nejkrásnější hradní zříceniny. Rozhodně patřil mezi nejvýše položené hrady na Moravě. Byl postaven v gotickém slohu, podle nálezů zhruba v 1. třetině 14. století. První písemné zmínky jsou z r. 1344. Založili ho pravděpodobně páni z Pernštejna.

Podle jiných pramenů byl však založen již na počátku 13. století – v té době se v okolních kopcích těžilo stříbro a z hradu postaveného na vrcholu kopce se dala přehlédnout celá rudná oblast. Panuje domněnka, že zde bylo celé správní centrum těžby. K tomuto datu se přiklánějí i odborníci podle zkoumání dochované architektury. Byly objeveny i listiny z 2. poloviny 14. století, kde se o něm píše jako o bývalém zeměpanském sídle.

Zubštejn prošel několika přestavbami, jak už to tehdy bylo zvykem, měnili se i vlastníci hradu. Tento vysoko položený hrad, poměrně vzdálený od civilizace a špatně dostupný přestal vyhovovat pro reprezentaci, stále méně byl obývaný. R. 1547 se o něm píše jako o pustém hradu. Poslední zmínka je z prodejní smlouvy pernštejnského panství z r. 1596, kdy je uváděn jako pustý.

Stále jsou zde však viditelné mohutné zbytky zdiva, zachována jsou i některá patra paláce, studna. V r. 1971 byl proveden stavebně historický průzkum. Od roku 1990 se tu provádí nevelký archeologický výzkum, zřícenina se zajišťuje, aby dál nechátrala. V r. 2010 byla postavena lávka mezi prvním a druhým předmostím a zábradlí kolem nejzachovalejšího jádra hradu. K údržbě bylo použito i peněz Evropské unie.

Těsně pod zříceninou byl r. 1955 postaven kamenný památník, který připomíná historické události – r. 1420 na Vítkově, r. 1942 v Lidicích, r. 1944 v Banské Bystrici, r. 1945 na Dukle i události v Brně na Kaunicových kolejích. Ze všech těchto památných míst byla dovezena hlína ke zhotovení památníku.

Zřícenina je chráněna jako kulturní památka České republiky.

Ubytovali jsme se v hotelu Medlov nedaleko Nového Města na Moravě, kde jsme se i stravovali. Tady u zříceniny je snad občerstvení v létě. Teď tady bylo pusto a prázdno.

Foto: jircak

Je to romantická zřícenina s mnoha zákoutími a nádhernými výhledy. Skoro lepší než rozhledna. Je vidět na jihovýchod k Sýkoři, na jihu až k Brnu, jihozápadním směrem je vidět Křižanovsko, na severozápadě Pohledecká skála. Bohužel my měli výhledy trochu zamlžené.

Hrad je volně přístupný.

Pravidelně vždy v červenci zde Městské muzeum v Bystřici nad Pernštejnem pořádá populární Bitvu o hrad Zubštejn.

Kdo si chce tady udělat větší výlet, určitě to není žádný problém. Červená od zříceniny vede dál na zříceninu hradu Pyšolec. Podle fotek se zdá, že se tam toho zachovalo ještě méně, ale na trase je další místo s pěkným výhledem. Červená vede dál k řece u vodní nádrže Vír. Za lávkou jsou historické usedlosti. Značka sice vede dál po hlavní silnici, ale zdá se, že je cesta při řece. Za dalším mostem zpátky přes řeku se pokračuje po žluté až do Hrdé Vsi – rozcestí, cestou má být Vírský mlýnek. A pak už sejde lesem a přes pole až do Pivonic. Je to zhruba 10 km. My jsme už na to čas neměli.

Poslední aktualizace: 28.5.2016
Zřícenina Zubštejn - místo dalekého rozhledu na mapě

Příspěvky z okolí Zřícenina Zubštejn - místo dalekého rozhledu

Zubštejn
Zřícenina hradu Zubštejn stojí na výrazném kopci (688 m) nad vsí Pivonice v kraji Vysočina. Zubštejn byl zřejmě nejstarším pernštejnským hradem v…
ZŘÍCENINA HRADU ZUBŠTEJN
Jedeme navštívit zříceninu hradu Zubštejn, který se nachází nedaleko obce…
Malá osada, která se nachází přímo pod hradem Zubštejnem a je i i…
Pivonice jsou malou vsí v krásném prostředí Žďárských vrchů. Jsou součástí města Bystřice nad Pernštejnem, od Bystřice jsou ale…
Turistické rozcestí se nachází ve výrazném sedle pod mohutnou svahovou kupou, na jejímž vrcholu se…
Malá obec v údolí řeky Svratky. V minulosti rozsáhlá těžba hlavn…
Na našem výletě jsme navštívili zříceninu hradu Pyšolec. Na Pyšolec jsme…
Pyšolec
Zřícenina hradu Pyšolec stojí na strmém skalnatém návrší nad…
Zřícenina hradu Aueršperk stojí na ostrohu nad výrazným meandrem říčky By…
   Dnešní noc spíme v autě poblíž Lomnice. Ráno se budím první a…
Nachází se mezi hrází Vírské přehrady a obcí Vír. Na vrcholu skály je zbudováno vyhlídkové místo, ke kterému vede od směrovníku u mostu pod Hrdou Vsí z…
Vírská přehrada
Vírskou přehradu jsem navštívila několikrát. Letošní návštěva byla…
Rozhledna a skiareál Karasín Rozhledna je postavena na hřbetu kopce Zadní…
Rozhledna Karasín.
Při našem cyklystickém putování v okolí Bystřice nad Pernštejnem jsem navštívili rozhlednu Karasín. Našli jsme ji v krásné přírodě severovýchodní části Vysočiny na kopci zvaném…
Není mnoho krásnějších rozhleden, které jsme kdy navštívili. Tato…
Bystřice nad Pernštejnem leží pod východními vrcholky Českomoravské vrcho…
Horní les se svými 774 m nad mořem je dominantou zdejší krajiny.…
Vítochov
Poutní kostel sv. Archanděla Michaela ve Vítochově je Kamenná, raně gotická stavba s románskými prvky. První zmínky o kostelu se…
Pernštejn
Hrad Pernštejn je druhým nejmohutnějším hradem u nás. Hrad stojí nad městečkem Nedvědicí v Jihomoravském kraji a je jedním z našich…