Zřícenina zámku Zvířetice s vyhlídkovou věží

Tipy na výlet Rodina s dětmi Romantika Vycházka - půldenní Do přírody

Vracíme se z dovolené v Jizerských horách. Na trase máme poslední zříceninu, jejíž věž je dokonce upravena na rozhlednu.

Malá vesnice Zvířetice se nachází zhruba 10 km na sever od Mladé Boleslavi. V současné době tam turisty láká hlavně zřícenina zámku, který vznikl přestavbou hradu. Ten zde nad řekou Jizerou postavil na poč. 14. století Zdislav z Lemberka, jehož otec Havel z Lemberka založil hrad Lemberk u Jablonné v Podještědí (o 40 km dál na sever). Zdislav se psal stále z Lemberka, jeho synové Heřman a Markvart již užívali přídomek ze Zvířetic. Na svém hradě zůstali do r. 1504.
R. 1528 hrad získali Vartenberkové, kteří jej přestavěli na renesanční zámek. V letech 1610 - 1623 se majitelé střídali. Když ho získali Valdštejnové, přestavěli východní věž na barokní kapli. Zhruba v pol. 17. století se zámek využíval již jen pro správu panství a jako sídlo vrchnosti. Po požáru r. 1693 byl ještě opraven, ale po dalším požáru r. 1720, který způsobil blesk, zůstal neopravený a opuštěný. Materiál z hradu byl využíván na stavby domů v podhradí a rychle chátral. Ještě na konci 19. století severní hradní věž stála celá. Její část se zřítila na přelomu 19. a 20. století. Ve 30. letech 20. století ji Klub českých turistů zpevnil a zpřístupnil jako rozhlednu. Ještě později byly ruiny hradu částečně opraveny a zakonzervovány. Od r. 1958 je zřícenina chráněna jako kulturní památka ČR.
Stále je vidět, že zámek měl tvar lichoběžníku, na západní straně je viditelný příkop, přes který vede most, po kterém se i nyní dostanete do zříceniny. Jen díky obrázku blízko vstupu se pozná, kde bývala barokní kaple, starý palác (z toho se zachovaly valeně klenuté přízemní místnosti), pozdně gotický palác a renesanční palác. Uprostřed nádvoří byla studna.
Prostory jsou volně přístupné, stejně tak je volně přístupná i věž, která byla r. 2014 zrekonstruována. Je vysoká 42 metrů, schodiště zpočátku vede po vnější straně, později vnitřkem věže. Na horním ochozu je lavička, takže lze si odpočinout a při tom se kochat zajímavými výhledy. Je odtud krásný výhled na Bezděz, Ještěd, Javorník, Kozákov a Český ráj. Nahoře je směrová růžice s popisem, co vše lze za jasného počasí vidět. Bohužel není vidět na řeku Jizeru, i když teče jen kousek od hradu. Obklopují ji vysoké stromy.
V předhradí se zachovala renesanční sladovna, která je nyní upravena na luxusní hotel, kde pořádají i svatební obřady.

Přímo u hradu možnost občerstvení není. Hotel vaří asi pouze pro své klienty. Jsou zde však lavičky, takže je možno posedět a najíst se z vlastních zásob. Možná v červenci a v srpnu zde může stát nějaký kiosek, protože v této době od 10 - 18 hodin jsou možné placené prohlídky s průvodcem. To je však pouze moje domněnka.

Možná v sezoně je zde rušno. My jsme zde byli jedno říjnové pondělí, bylo krásné počasí, nikdo zde nebyl, tím pádem tu byl nádherný klid, takže bylo možno si zříceninu hezky projít. Jsou zde sice pouze zbytky zdí, ale já mám takové zříceniny ráda. Samozřejmě vyhlídka z věže je milý bonus.

Ke zřícenině se nechá dojít, příp. dojet z různých stran. My jsme jeli od Zvířetic, hnědá směrovka nás navigovala až na velké parkoviště, které je nahoře u zříceniny. Silnice je úzká, je nutno jet opatrně, dvě auta se vyhnou snad jen na dvou místech.
Z toho pohledu je bezpečnější, zvlášť v sezoně, dojet autem na parkoviště pod hradem – na konci obce Podhradí. U parkoviště je infocentrum, kde je umístěn model hradu, který vznikl r. 2015. K hradu pak vede 490 metrů dlouhá naučná stezka Zvířetická stezka krajiny a času se 7 informačními tabulemi, kde se dozvíte něco o hradu, řece Jizeře, přírodě a okolí.
Do žel. zastávky Bakov nad Jizerou se nechá dojet i vlakem a po modré dojít přes parkoviště ke zřícenině. S návštěvou infocentra je to 1,2 km.
U infocentra je soukromá zahradní železnice Podhradí. Ovál je dlouhý 170 metrů a majitel několikrát do roka pořádá jízdy pro veřejnost. Po předchozí domluvě na č. 607131762 je možné si vláček prohlédnout i mimo provozní dobu.
Poslední aktualizace: 3.4.2019
Zřícenina zámku Zvířetice s vyhlídkovou věží na mapě

Příspěvky z okolí Zřícenina zámku Zvířetice s vyhlídkovou věží

Hrad Zvířetice
Vyjeli jsme z Litoměřic směrem na Českou lípu. Ve vesnici Zahrádky jsme…
Čistou náhodou se ocitáme na hlavním nádraží v Bakově nad Jizerou. Jízdní…
Naším cílem je tentokrát  Bakov nad Jizerou. Jedeme z Prahy po R10 na…
Sídlo vybudované na ostrožně nad řekou Jizerou vystřídalo v…
Patrně již před rokem 1287 se na táhlé ostrožně nad řekou Jizerou nacházel…
Otvírám oči a ještě mžourající přemýšlím,jak využít dnešní volný den...…
Neděle 7. 10. 2018 - večer Na parkoviště na okraji obce Dneboh jsme se přesunuli z Libereckého kraje krátce po 18. hodině. Je tu ješ…
Zvířetice
Mohutné a rozsáhlé zříceniny gotického Hradu Zvířetice stojí na ostrohu n…
Zvířetice jsou rozsáhlá zřícenina hradu, která se nachází mezi Bakovem nad Jizerou a Mladou Boleslaví. Přístup na hrad je možný z…
Unikátní starý vodní mlýn. Mlýnice je strojově vybavena originály z konce…
Obec Bakov nad Jizerou se rozprostírá v okrese Mladá Boleslav v příjemném…
Motorest s občerstvením z vyřazeného letadla se nachází u Bakova nad…
Při procházce po náměstí Míru v Bakově nad Jizerou si nelze nevšimnout…
Ne,nebojte se,nebudu vám dnes líčit katastrofické scény z filmu Zkáza…
              Počasí výstavní a my byly zase celé natěšené, kam bychom se…
Bakovskému náměstí dominuje monumentální barokní sloup se sousoším Nejsvětější Trojice na vrcholu a postavami zemských patronů - sv.…
Za kostelem sv. Bartoloměje v Bakově nad Jizerou se skrývá pozoruhodná barokní skulptura sv. Jana Nepomuckého. Je - stejně jako…
Tuto nenáročnou trasu je možné projít oběma směry. Já jsem jako výchozí…
Město Kosmonosy, které stavebně již téměř splynulo se sousední…
Hrad Michalovice
Soutěž 2 body
Hrad Michalovice se nachází nad stejnomenou vesnicí u Mladé Boleslavy.…