Zřícenina Kozí Hrádek

Tipy na výlet Rodina s dětmi Vycházka - půldenní Celodenní výlet Do přírody

Můžeme přijet autem, na kole, můžeme jít i pěšky ze Sezimova Ústí. Hlavní je, že chceme navštívit zříceninu Kozí Hrádek.

My jsme sem přijeli na kole, když jsme se vraceli z okružní cyklotrasy z Hýlačky na Choustník.

Jinak pěšky po červené je to ze Sezimova Ústí od nádraží přibližně 3 km. Zhruba stejně daleko je to pak po zelené ke Knížecímu rybníku, kde je údajně zastávka MHD. Zhruba 5 km je to po zelené na druhou stranu do Plané nad Lužnicí - také k nádraží.

Kozí Hrádek je zřícenina gotického hradu, nacházející se na levém břehu Kozského potoka. První písemná zmínka je z r. 1377. Jak bylo zvykem, majitelé se střídali.

R. 1413-1414 zde nalezl úkryt Mistr Jan Hus, když na něj v listopadu roku 1412 byla uvalena klatba. Musel odjet z Prahy a musel se ukrývat. Zde napsal řadu ze svých nejznámějších prací - Výklad víry, Dcerku, O svatokupectví a zejména Postilu. Kázal zde i venkovskému lidu.

V 2. polovině 16. století je Kozí Hrádek označovánjako pustý. Neví se přesná doba jeho zániku, ani zůsob zániku - zda vyhořel nebo jen chátral.

Hlavně díky amatérskému archeologovi - panu J. Švehlovi ze Sezimova Ústí byly zbytky Hrádku postupně v letech 1899 - 1929 odkryty. Od r. 1962 je kulturní národní památkou.

Kozí Hrádek - dříve uváděn jako hrad zaujímá plochu 60 x 30 metrů, v předhradí se nacházel i pivovar. Měl mohutné opevnění, přístup byl po dřevěném mostě, který se klenul přes příkov ve výšce 9 metrů. Příkopy byly široké 20 - 30 metrů a hluboké 6 - 8 metrů. Nejvýznamější stavbou byla mohutná věž. Dostatek vody zajišťovala 18,5 m hluboká studna.

V těsné blízkosti zříceniny je občerstvení - malý stánek s výčepem, kde je možno koupit pivo, točenou malinovku a samozřejmě i další pití, nabízí párek, mají vynikající tyčinky, nanuky - je z čeho vybírat. A venku možnost posezení - sice žádný luxus - lavice a dlouhé dřevěné stoly, ale úplně to stačí. Rozhodně důležitější je nabídka. A ta je naprosto dostačující.

Překvapilo nás, jak je zřícenina veliká. Čekali jsme něco malého a ono je to skutečně hodně obrovské, ne do výšky, ale do plochy, kterou to zabírá. Bohužel v době naší návštěvy ještě nebyla zřícenina přístupná.

Hrádek je oplocen a vstup je pouze v sezoně denně mimo pondělí od 10.00 do 16.30 hod.

Poslední aktualizace: 10.2.2014
Zřícenina Kozí Hrádek na mapě

Příspěvky z okolí Zřícenina Kozí Hrádek

Na Kozí Hrádek
Vážení přátelé Turistiky i turistiky,rád bych Vás pozval na výlet na tajemný hrad Kozí Hrádek.Dostanete se sem  několika způsoby.Já…
Nedaleko Sezimova Ústí je zřícenina hradu Kozí Hrádek. Z centra města Tábor jedeme d…
Kozí Hrádek se nachází nedaleko východního okraje města Sezimovo …
Kozí Hrádek
Zřícenina hradu Kozí Hrádek se nachází v lese na úzkém nevysoké…
Národní přírodní památka Luční má mezi českými chráněnými územími výjimečné postavení. Jednak je vyhlášena na hrázi rybníka, tedy na…
Barokní zámek Měšice u Tábora, otevřeno celoročně od 11.hod do 17hod…
Sezimovo Ústí leží v Jižních Čechách, jižním směrem od města Tábor.…
První písemný doklad o TUROVCI, obci ležící v klínu lesů 4 km jihovýchodně od starobylého Chýnova, historicky velmi cenný, pochází z roku…
Když jsme se dozvěděli, že vila prezidenta Beneše je…
Vážení přátelé Turistiky i turistiky, tentokrát mám pro Vás tip na výlet…
Památník Edvarda Beneše, to je vlastně vila, hrobka manželů Benešových,…
Dům v Kotnovské ulici č. p. 138 ve kterém je Muzeum čokolády a ma…
Vážení přátelé turistiky i turistiky, rád bych Vás pozval na pěknou i když…
Pokud se rozhodnete vydat do historického města Tábora, rozhodně si nenechte ujít zážitek v podobě rozhledu nad městem z věže…
Město Tábor, Husité, Lužnice a Zoo. Přijet do Tábora můžeme vlakem, autobusem ze všech stran. My jsme přijeli autem. Protože je vše…
Návrší Babí hora se nachází jihovýchodně od města Tábor v nadmořské výšce…
Do Tábora se výborně dostanete vlakem z pěti směrů (od Prahy, Českých…
Městečko Planá nad Lužnicí tvoří součást táborské průmyslové…
Při cyklistických toulkách po táborsku je vděčným turistickým cílem zřícenina gotického Hradu Dobronice stojícího na ostrožně nad…
Známý rybník v Táboře založený roku 1492 pro zásobování města pitnou…