Zřícenina hradu Rabí

Tipy na výlet Rodina s dětmi Romantika Za kulturou Do přírody

Jedneme na největší zříceninu v České republice - Hrad Rabí. Jelikož jsem z vysočiny, a jeli jsme sem jen tak ze zvědavosti, tak jsme vyrazili autem. A to byl teda výlet na celý den. Nicméně rozhodně se na hrad můžete vypravit i v rámci vodáckého putování po řece Otavě, kdy využijete nedaleký camp, popřípadě se sem dá dojet i hromadnou Dopravou - autobusem z Horažďovic. Poslední možností je dojet vlakem do blízké vesnice Žichovice a od tud se vyda pěšky.

Cílem našeho snažení se stala kulturní památka - zřícenina Hradu Rabí. Když se dostanete na náves obce Rabí, tak hrad nevypadá o nic víc rozlehlejší než ostatní velké hrady. Abyste tu rozlehlost docenili, je nejlepší se vyšplhat na velkou obytnou věž - v rámci jedné ze dvou prohlídkových tras. Potom teprve uvidíte, že rozloha hradu je opravdu obrovská. Z parkoviště se vydáme mírně do kopce mezi domy směrem ke hradu. Po cestě nás zastavil místní prodejce občerstvení a nabídl nám ochutnávku svých bramboráků. Dal nám každému kus placky na koštnutí. No nekoupili jsme si nic, ale po cestě z hradu jsme neodolali a jeden si pak skutečně koupili. A nelitovali jsme. Ale kdo překoná obchodníka s občerstvením, dostane se k první hradní bráně. Celkem je na Rabí 5 nebo 6 bran - to už si nějak nevzpomínám. U brány číslo 3 je okýnko se vstupným. Celkem jsme zaplatili 100 Kč za dva studenty na oba okruhy. Jeden okruh zahrnuje starší část hradu, věž a sklepy a druhý okruh vás pak zavede do paláců. Po překonání vstupného se dostaneme na první nádvoří. Zde se nachází malé občerstvení, expozice fotografií umístěná v konírně, možnost vyzkoušet si střelbu z luku, kuše, praku, vrhání nožů, a pak můžeme obdivovat mohutnost samotného hradu. Na Rabí se nachází největší dělostřelecká bašta ve střední evropě, což je jistě velice zajímavé. Pokud si zakoupíte vstupné a vyrazíte do hradu, můžete se dostat prakticky kamkoliv. Nejzajímavější je asi výstup na věž. Od tud je nádherný rozhled do všech směrů. To je ovšem celkem logické, když vezmeme v úvahu, že hrad plnil strážní funkci. Byl rovněž dvakrát dobyt. Pokaždé Janem Žižkou z Trocnova. Při druhém dobývání zde Jan Žižka přišel o své druhé oko. Ovšem na to všechno vás průvodci nezapomenou upozornit. Proto kdo se doma nudí a chce se podívat na krásná místa, ať neváhá a vyrazí na zdejší hrad. Nikdo nebude litovat!

Mno, najedli jsme se dobře a levně. Nejřív jsme ochutnali palačinku v občerstvení na hradě, pak zmíněný bramborák u prodejce občerstvení a nakonec jsme si dali obědovečeři v jedné z mnoha hospůdek, kterých je náves plná. Teda říkám náves, ale slečna průvodkyně nám říkala že Rabí je město (prý se zde i vařilo pivo), takže bych měl říct na náměstí.

Nejvíc se mi líbila vyhlídka z věže, která je opravdu těžko překonatelná. A ještě krásnější by byla, kdyby nebylo pršelo a fučelo.

Ceny za vstupné i za jídlo jsou rozumné. Jak jsem řekl pro dva lidičci na dva okruhy to dělalo 100 Kč. A jídlo nebylo drahé, ten oběd byl pro oba za 200 Kč.

Poslední aktualizace: 4.9.2010
Zřícenina hradu Rabí na mapě
Autor: Kulda

Příspěvky z okolí Zřícenina hradu Rabí

Rabská studánka.
Cesta ke studánce začíná v jižní části náměstí. Odtud se projde u…
Hřbitov se nachází na východní straně městečka, u silnice z Horaž…
Židovský hřbitov v Rabí se nachází na okraji obce, asi  100 m  od…
Největší hradní zřícenina v Čechách se tyčí na vápencovém vrchu n…
Jakožto milovníci hradů, zámků a zřícenin navštěvujeme další česk…
Na ostrohu nad řekou Otavou, nedaleko Sušice, nalezneme jednu z…
Kostel se nachází pod první hradní branou a byl postaven v roce 1498 v gotickém slohu Na tomto místě stál kostel, který byl postaven kolem roku 1300.…
Hrad Rabí se nachází v Pošumaví, asi devět kilometrů od Sušice. Je…
Leden a cestování se k sobě sice moc nehodí, ale občas se najde d…
Pomník stojí v travnaté ploše v severní části náměstí. Kolem jsou…
Kostel najdeme východně od města u silnice ze Sušice do Horažďovic. Byl…
Židovská čtvrť v Rabí je uváděná již v 15. století. Bylo rozložen…
Dodnes si pamatuji, jak jsme se ve škole učili, že Rabí je druhou…
Hrad Rabí
Hrad Rabí Znovu sedíme v…
Návštěva hradu Rabí je zážitkem, který má něco do sebe. To samé platí i o…
  4.8.2010 Noc byla chladná, takže jsme ani na nocleh pod širákem nemysleli, naštěstí od rána nám na stan pěkně svítilo sluníčko, takže se nám daří…
"Pozůstatky" Hradu Rabí (jádro hradu pochází z počátku 13. stolet…
Rabí leží v Západních Čechách, západním směrem od města Strakonice.…
Hrad Rabí bývá označován jako největší hradní zřícenina v České republice. Nachází se v okresu Klatovy, asi 8 km severovýchodně od…
Naše společná cesta začíná v Horažďovicích na silnici č. 22 (Vodňany,…