Zřícenina hradu Orlík s rozhlednou

Tipy na výlet Romantika Vycházka - půldenní Do přírody

Když už jsme cestou na Moravu zastavili v Humpolci, musíme samozřejmě zajít i na zříceninu hradu Orlík. Zříceniny mám ráda, navíc tady je původní věž opravena a zpřístupněně jako rozhledna. Volíme však tu nejkratší trasu - z parkoviště Rozkoš.

Orlík u Humpolce je zřícenina hradu na zalesněném kopci nad vesnicí Rozkoš, která je asi 2 km na východ od Humpolce. Hrad s původním názvem Humpolec byl postaven pravděpodobně po r. 1371 pány z Dubé. První písemná zmínka je až z r. 1399, kdy se zde poprvé píše o Jindřichovi z Dubé na Humpolci. Původní podobu předhradí neznáme. Víme však, že nejstarší část se nachází v jižní části dnešního hradního komplexu. Hrad byl malý, proto i jednotlivé prostory byly zmenšeny. Ani věž nemohla plnit funkci obytnou, ani obranou. Pravděpodobně až r. 1404 byla původní dřevěná hradba u příkopu nahrazena kamennou.
Majitelé se měnili. Později byly prováděny velkorysé přestavby. Snad nejvýznamnější byla renesanční v  2. polovině 15. století. Přibyla řada budov, nový rozměrný palác a vedle brány budova kuchyně, byl změněn i vzhled místností, získaly valené klenby. Hrad byl nově opevněn. Na severní a východní straně byl vybudován zdvojený příkop a val, přes který vedl padací most. R. 1559 se poprvé píše o sezení na hradě Orlík nad Humpolcem. Ale již r. 1560 je hrad uváděn jako pustý. Přesto ho ještě Jan z Říčan nechal opravit a zřídil si zde své sídlo. Pozdější nový majitel se brzy přestěhoval na zámek v Herálci a Orlík se stává pouze správním sídlem. Po bitvě na Bílé hoře se již nevyužívá a pustne.
Ještě r. 1708 má dobře zachovalé zdi, jeho část obývá myslivec. Postupně se však začíná rozpadat a je rozebírán na stavební kámen. To urychlilo jeho zkázu. Základní konzervace zdiva byla provedena r. 1913, když hrozilo zřícení věže. V letech 1939–1943 proběhl archeologický průzkum. V té době se snaží i Klub českých turistů objekt zabezpečit. Po válce však jeho devastace pokračuje. Do současné doby se dochovaly jen rozsáhlé zbytky budov a opevnění.
O záchranu Orlíku se postarala r. 1988 malá skupina místních nadšenců, později členů občanského sdružení, kteří se snaží hrad zachránit pro další pokolení a zpřístupnit ho veřejnosti. To se jim povedlo r. 1997, kdy mohli do hradu přijít první návštěvníci. V dalších letech dokončili opravy horního hradu a zabezpečili i většinu dolního hradu. Počátkem 21. století postavili správní budovu, čímž umožnili další využití hradu. Zabezpečili bastion a severní parkán. Hrad je zpevněn železnými konstrukcemi, které současně tvoří zábradlí. Původní hranolová věž má dostavěné kovové točité schodiště, které ji současně i zpevňuje. Od r. 2014 slouží jako 22 metrů vysoká rozhledna s nádherným výhledem do širokého okolí – je vidět Humpolec, hrad Lipnice, Blaník, Křemešník, Čeřínek, Javořice.

Na hradě je možnost malého občerstvení. My jsme využili k přípravě oběda velice pěkně upravené travnaté parkoviště pod hradem (u obce Rozkoš), kde je stolek s lavičkami. Co mne snad nejvíc překvapilo byla zcela čistá Toika, kde byl nejen toaletní papír, ale bylo možnost si našlapat vodu, použít tekuté mýdlo a papírové utěrky. S tím jsem se snad ještě nikde nesetkala.

Hrad je pěkně upraven a zabezpečen. Zabezpečení kovovými trubkami není běžné, ale v tomto případě určitě účelné. Samozřejmě na děcka se musí dohlídnout, aby někam nespadli, ale to je asi na všech zříceninách. Naprosto nádherně však vypadá dostavěná a zpřístupněná věž. Záchranné práce v objektu stále probíhají, takže určitě při opakovaných návštěvách budou vidět další a další věci.

Otvírací doba:
duben a říjen: sobota, neděle, svátky od 10 do 17 hodin
květen, červen a září: čtvrtek – neděle a svátky od 10 do 17 hodin
červenec a srpen: denně kromě pondělí od 9 do 18 hodin
Pro skupiny nad 20 osob jsou ochotni zpřístupnit hrad i mimo návštěvní dobu. Nutno je to domluvit na tel. 607461131  nebo kastelan@hrad-orlik.cz.

Přes hrad i parkoviště prochází okružní naučná stezka Březina. Měří cca 10 km a je na ní 16 zastavení. Celkové převýšení je 242 m. Zavede vás i do Humpolce.

Na závěr jedna zajímavost: r. 1977 se využila část exteriéru a natáčela se tam pohádka Jak se budí princezny.

Poslední aktualizace: 21.8.2017
Zřícenina hradu Orlík s rozhlednou na mapě

Příspěvky z okolí Zřícenina hradu Orlík s rozhlednou

hrad Orlík
Hrad Orlík stojí přibližně 2km severně od Humpolce směrem na Havlíčkův Brod. Přijeli jsme zde autem a zaparkovali na parkovišti v…
Starobylé sídlo proslulých Trčků z Lípy či pánů z Říčan dnes láká…
NAUČNÁ STEZKA BŘEZINA NA HUMPOLECKU Naučnou stezku můžete navštívit na…
Rozcestí Orlík (zřícenina)
Rozcestí žluté turistické značky pod hradem Orlíkem u Humpolce. Jedná se o klasickou spojku, jak byla žlutá značka původně plánována - začíná Na…
Hrad Orlík, původně nazývaný Humpolec, byl vystavěn ve 14. stolet…
Humpolec – hrad Orlík
Hrad se nalézá na Českomoravské vrchovině asi dva kilometry severně od…
Židovský hřbitov, který se nachází nad městem Humpolec – nebo pod…
Vedle hřbitova na kopci nad Humpolcem stojí tak zvaný Toleranční…
Zichpil - místní skanzen v Humpolci
Na svahu nad Humpolcem v 19. a 20. stolení vyrostla chudinská…
Vyjíždíme z Humpolce po modré turistické prudkým stoupáním směrem na hrad…
Na tento výlet vyjíždíme z Humpolce po červené turistické značce směrem na…
Tradiční otvírání silnic jsme letos nechali až na konec března. Ten nejvážnější důvod byl, že někteří z nás prodělali vážné choroby /kašílek a rýmička/. Tím dalším bylo, že jsm…
Na Vysočině je mnoho krásných cyklistických tras. Tentokrát jsem …
  Památná věta „Hliník se odstěhoval do Humpolce!“ zlidověla a díky tomu…
Hliník je fiktivní postava zmiňovaná v komedii "Marečku, podejte mi pero!"…
Humpolec - kostel Sv. Mikuláše
Byl založen v 70. letech 13. století. Výrazně byl přebudován a rozšířen J.…
Výlet zahajujeme na náměstí v Humpolci. Jedeme po zelené turistické značce…
Další jarní cyklovýlet začíná v Humpolci. Odsud se vydáváme po cy…
Dnešní vycházka byla zajímavá především z důvodů inverzního počasí.…
Březnové sluníčko láká k výletům do přírody. Sníh roztál a tak je…