Tipy na výlet Vycházka - půldenní Do přírody

Pohybujeme se na Trutnovsku, od rozhledny Eliška již směřujeme na jih do Trunova. Jen 10 km severozápadním směrem od tohoto okresního města je zřícenina hradu, okolí je nazváno Hrádeček. Zříceniny ráda prolézám, Hrádeček mne láká, někde tam měl přece chalupu i náš prezident Václav Havel, kde byly vlastně položeny základy trutnovského festivalu Open Air. Takže o důvod víc tam zajet.

To vše se nachází na naučné stezce Okolo Pekelského vrchu. Je to okružní NS, dlouhá zhruba 10 km a seznamuje s krásami přírodního parku Hrádeček i s nedávnými událostmi, které se na Hrádečku Václava Havla staly a které se zapsaly i do naší historie. Dozvíte se něco i o historii lyžování v této oblasti, především v Mladých Bukách, kde na parkovišti je začátek a konec této trasy. Ta vede částečně po turisticky značených cestách, ale i po vlastním značení v doposud málo navštěvovaných místech s výhledy na východní Krkonoše. Je na ní umístěno 10 informačních tabulí, které jsou doplněny i fotografiemi.
Zřícenina hradu Břecštejn, také Břečtejn či Silberštejn se nachází jen kousek od Hrádečku, asi 300 m od silnice z Vlčice do Mladých Buků. Ze silnice k němu vede také modrá turistická značka. Nejstarší zpráva o této oblasti je z r. 1336, to na skále stával hrad Stein. Kdy a proč zanikl, to se bohužel nedochovalo. Hrad, jehož zřícenina se dochovala, byl postaven v polovině 15. století na stejné strmé skále, proto nemohl být příliš rozsáhlý. Ze severozápadu, kde je skála téměř svislá, byl zcela nepřístupný. Na východě a jihovýchodě byl chráněn dvojím příkopem a valem. Od 2. poloviny 16. století již nebyl obýván, v 17. století byl uváděn jako pustý. Název se později používal pro poplužní dvůr, který vznikl pod hradem. Ten zrušili Schwarzenberkové, když pod hradem v letech 1677 – 1685 vybudovali pro své poddané vesnici, dnešní Hrádeček. Na stavbu domků se používaly kameny z hradu.
R. 1790 panství koupil lnářský velkopodnikatel Jan František Theer. Zříceninu vyčistil od náletových dřevin, nechal ji stavebně zajistit, postavil kamenné schodiště do vnitřku hradu, v okolí vybudoval pískovcové cesty a na jižní straně postavil velký osmiboký dřevěný altán, který byl stržen v 1. polovině 20. století. Dnes se do hradu dostanete přes bývalé sklepy, zachovaly se vysoké obvodové zdi. Zřícenina je volně přístupná a neudržuje se.
Hrádeček je nyní vlastně jen několik domů, které stojí v lesích pod zříceninou hradu. Celé okolí Hrádečku bylo prohlášeno přírodním parkem Hrádeček. Statek u silnice koupil Václav Havel r. 1967, kam se tehdejší dramatik odstěhoval do exilu z Prahy. Zde byl literárně činný a tady se často tajně konaly různé kulturní akce, např. r. 1977 Třetí festival druhé kultury, tedy českého undergroundu. Sem rád zajížděl i jako prezident a zde 18. prosince 2011 zemřel.

Dlouho jsme se zde nezdrželi, takže potřebu se tu někde najíst jsme neměli. V případě potřeby se nechá najíst přímo v Trutnově nebo v Čertově boudě v Mladých Bukách.

Zřícenina není velká, stejně jako nebyl velký ani původní hrad. Mám však ráda takové zříceniny, kde je stále ještě něco vidět a kde si to mohu pěkně prolézt. Havlův Hrádeček byl pak docela pěkný bonus. Byl to zvláštní pocit, stát na tak významném místě, kde se vlastně psaly dějiny.

Horší je to tady se zaparkováním. V místech, kde odbočuje ze silnice turistická trasa ke zřícenině, parkoviště není. Jedno auto se tam však asi vejde. My jsme zaparkovali přímo v zatáčce před vjezdem do nějakého statku. Červené proutěné srdce na plotu a květiny a svíčky nás překvapili. To jsme ještě netušili, že stojíme přesně u Havlova Hrádečku. I když podezření jsme pojali. Definitivně nám to potvrdily až informace na naučné stezce pod zříceninou hradu.
Poslední aktualizace: 1.9.2018
Zřícenina hradu Brecštejn, Havlův Hrádeček a naučná stezka Okolo Pekelského vrchu na mapě

Příspěvky z okolí Zřícenina hradu Brecštejn, Havlův Hrádeček a naučná stezka Okolo Pekelského vrchu

Nenápadný hrad Břecštejn
Je to vcelku nenápadná hradní zřícenina na…
Zrúcanina hradu Břecštejn ( starší názov Silbeřstejn alebo Bruštejn ) sa…
Břecštejn
Zřícenina hradu Břecštejn, nazývaného také Bruštejn či Silberštejn,…
Turistické rozcestí Břecštejn
Turistické rozcestí leží  pod zříceninou hradu Břecštejn v…
Hrádeček je malá víska čítající jen několik málo domů ukrytých v lesích…
Skalní věž Baba
Přírodní park Hrádeček v Mladobucké vrchovině skrývá ve svých lesích množství skalních útvarů, ba v některých případech i skupiny…
Soutěska v Havraním dole
Málo známá Mladobucká vrchovina skrývá ve svých lesích, zahrnutých do…
Velká a Malá Pekelská jeskyně
Jeskyně uvedené v nadpisu se nacházejí v Pekelském dolu ve východní části…
Chcete si s partnerem či rodinou užít nezapomenutelný jarní výlet…
      Neďaleko bobovej dráhy Berta v Ski areály Mladé Buky - Pekelský vrch…
Změny v jídelním lístku odráží zpravidla příchod nového šéfkuchař…
Zakletá studánka na Pekelském vrchu
Zakletá studánka, o které budu psát, se nachází na Pekelském vrchu nad…
Areál Mladé Buky leží ve východních Krkonoších pouhývh 6 km od Tr…
Areál leží v Mladých Bukách na úpatí Krkonoš. Bobová dráha, dětsk…
Mladé Buky - bobová dráha Berta
Bobovka Berta sa nachádza v Skiparku v Mladých Bukoch, je v prevádzke celý…
Toto malebné koupaliště se nachází v Krkonošském národním parku v blízkosti mě…
 Obec Mladé Buky sa nachádzajú v trutnovskom okrese, kraji…
Svoboda nad Úpou - kostel sv. Jana Nepomuckého
Historie kostela ve Svobodě sahá do roku 1584, kdy je doložen malý…
Trutnov - vstupní brána do východních Krkonoš na jejichž úpatí se, po…
Trutnov - UFFO, společenské centrum
UFFO - společenské centrum Trutnovska, které bylo postaveno v letech 2008…