Zimní výlet ze Starých Hamrů přes Grůň na Visalaje.

Tipy na výlet Pro zdatnější Celodenní výlet Do přírody Na hory

Z Ostravy autobusem do Starých Hamer rozc.Černá a potom pěšky přes Grůň na Visalaje.

Foto: stparak

Do této oblasti je dobré spojení autobusem.Tentokrát jsme nechali auto doma a z Ostravy jeli busem do Starých Hamrů,zastávka rozc.Černá.Výhoda je,že jsme se nemuseli vracet zpět a busem odjeli zpátky do Ostravy z Visalají.

Od zastávka Staré Hamry rozc.Černá jsme pokračovali pěšky přes Grůň na Visalaje.Od  rozc.Černá je sice delší neznačená cesta,než po žluté ze Starých Hamrů na Grůň,ale není tak prudká do kopce.Po cca 3km jsme se napojili na žlutou značku,která nás dovedla na rekreační oblast Grůň.Pokračovali jsme po žluté  směrem na Bílý kříž. Na rozcestí Smrkovina jsme odbočili na zelenou značku.A ta nás dovedla do osady Ježánky a odtud je to už jenom kousek na Visalaje.Zde jsme čekali asi deset minut na autobus do Ostrava s přestupem ve Frýdku Místku.
Grůň i Visaleje jsou v zimně ideální místo pro lyžaře i běžkaže.
V létě krásne turistické stezky,po kterých se dá dojít až do Mostů u Jablunkova.

Jídlo jsme měli svoje.Na Grůni i Visalajích je ale možnost se najíst v místních restauracích.

Nádherná zimní krajina.

Ve Starých Hamrech je kulturní památka-pomník Maryčky Magdónové.Je to vzpomínka
na básnika Petra Bezruče a jeho Slezských písní.

Bývala pasekářská osada Grůň,jehož hřeben byl odlesněný pro potřeby salašnictví a rozsáhle pastviny.
Salašnictví bylo hlavní obživou obyvatelstva Grůň.Dodnes se po celém hřebenu zachovaly rozptýlené dřevěné chalupy,původně salaše.
Největší počet obyvatel měla tato osada za Protektorátu.V roce 1945 chodilo do zdějších dvou škol 149 dětí ze 76 chalup.Ve škole,která dostala po válce jméno Petra Bezruče,se učilo ještě do roku 1972.
Po válce se mnoho obyvatel z této osady odstěhovala do vysídlených Sudet za lehčí obživou.Čát luk a pasek byla zalesněna a některé salaše byly přeměněny na turistické chaty.
Tradice chovu ovcí na Grůni stale pokračuje,jejím specifikem je plemenný chov vzácne ovce valašské.
Dřevěný kostel Panny Marie je od roku 2002 chráněn jako kulturní památka České republiky.

V republice jsou jenom tři místa bez světelného smogu.Grůň patří mezi ně.Má název Park tmavé oblohy.Toto místo je hodně navštěvované fotografy,kteří zde fotí noční oblohu poseté hvězdami.

Poslední aktualizace: 20.2.2024
Zimní výlet ze Starých Hamrů přes Grůň na Visalaje. na mapě
Autor: stparak

Příspěvky z okolí Zimní výlet ze Starých Hamrů přes Grůň na Visalaje.

Staré Hamry-Grůň-Visalaje
Zimní tůra ze Starých Hamer přes osadu Grůň na…
Dřevěný Kostelík z roku 1891 je zasvěcen Panně Marii - Pomocnici křesťanů…
9. etapa 10 000 kroků Gruň – Čertův Mlýn    10 000 kroků pro…
Významné rekreační a turistické středisko Grúň se nachází v…
Rozcestí Grúň - Kozlena se nachází u východního okraje horské rekreační…
Ve Ski Parku Gruň si můžete zalyžovat na 3 sjezdovkách o celkové délce 3,8…
               Visalaje-Švarná Hanka-Charbulák na Gruni a zpět 27.5. 2018 Zadní hory v Beskydech  Geografové Beskydy rozdělili jinak…
Ivančena je kamenná mohyla, založena roku 1946 na památku skautů,…
Grúň - Švarná Hanka je rozcestí modré, žluté a zelené turistické značky v…
Těšíňočka (Těšiňočka, nespr. Těšinočka) je 919 m/m vysoký vrchol v Zadních…
Jamník je rozcestí a orientační místo na zelené turistické značce u…
Těšiňoky je rozcestí modré, zelené a žluté turistické značky a nachází se…
Smrkovina - rozcestí
Smrkovina - rozcestí je křižovatka zelené a žluté turistické značky asi 2 kilometry západním směrem od horské rekreační osady Bílý…
Podle mého názoru jeden z nejúchvatnějších „přístupných“ mrazových srubů…
Staré Hamry najdeme nad vodní nádrží Šance, v chráněné krajině…
Pokud zavítáte do horské vesnice STARé HAMRY nemůžete minout ojedinělou stavbu kostela zasvěceného sv. Jindřichovi. dokončenou v r.…
Vyšní Mohelnice je rozcestí červené a zelené turistické značky a nachází se u jihovýchodního okraje osady Vyšní Mohelnice. Rozcestní…
Nejprve jsem si včera večer při návratu na vlak odjíždějící z Ostravice…
Rozcestí Bílý Kříž najdeme nedaleko severního okraje s…
Rozcestí Ježánky najdeme v jižní části horské rekreač…