Ze Smolotel na Makovou horu a rozhlednu Milada

Tipy na výlet Pro zdatnější Celodenní výlet Do přírody Se psem

Obec Smolotely je malebná ves, která se nachází kousek od Příbrami (17 km), nedaleko přehrady Orlík. Má vlastní zámek, který je v soukromých rukou a připravuje se jeho rekonstrukce. V současné době je nepřístupný. V obci můžete zaparkovat třeba u místního obchodu nebo hospody. Ze Smolotel vede k poutnímu místu Maková hora červená turistická stezka. Jedná se o krásnou a původní poutní trasu, která je specifická svou akátovou alejí. Údajně na vrchol kdysi vedla také křížová cesta, která se však nedochovala. Co se ale dochovalo je tzv. Ďáblovo lože, menší skalní útvar po cestě nahoru, který tvarem vybízí k odpočinku. Údajně zde rád odpočíval ďábel, proto místní do kamene vyryli znak kříže, aby ho odradili od pobytu zde. Ďáblovo lože, stejně jako opravenou studánku, si můžete prohlédnou kousíček za vsí po cestě na vrchol Makové hory. Maková hora je kopec c barokním poutním kostelem Maková, který byl postaven italským architektem Carlem Antoniem Canevallem v 18. století. Kostel po létech strádání za minulého režimu rozkvetl a jeho návštěva stojí za úsilí, které vynaložíte při zdolávání kopce. Po prohlídce kostela se opět napojíme na červenou turistickou stezku a po ní dojdeme hezky z kopečka až do Solenic k lávce, kterou přejdeme. Z lávky je hezký výhled na monumentální hráz Orlické přehrady. Stále se držíme červené značky, která nás po pár kilometrech dovede až k nádherné dřevěné rozhledně Milada, která byla na zdejším kopci Krchov postavena v období let 2014 - 2017 soukromým investorem. Jedná se o dřevěnou konstrukci o výšce 29,70 m, spojenou ocelovými šrouby. Má celkem 9 pater a abyste ji zdolali, musíte vystoupat 144 schodů. Rozhledna byla postavena čistě ze soukromých zdrojů, a tak ji její majitel mohl s klidným svědomím pojmenovat podle vlastního uvážení. Vybral si jméno Milada, protože se tak jmenuje jeho maminka. Rozhledna byla veřejnosti otevřena 21.07.2017 a nabízí nádherné výhledy do okolí. Hlavním lákadlem je pochopitelně Solenická podkova, kterou zde Vltava vytváří. U rozhledny funguje také občerstvení.

Cesta ze Smolotel přes Makovou horu až k rozhledně Milada měří po červené turistické stezce asi 9 km. Jakmile se dostanete na Makovou horu, půjdete až do Solenic pouze z kopečka. Zpátky od rozhledny Milada do Smolotel můžete jít opět po čevené značce, přejít v Solenicích lávku a pokračovat po červené až k rozcestníku Dolní Líšnice, kde se napojíte na cyklo stezku č. 302 a dojdete po ní až do Smolotel. Vyhnete se tak krpálu zpět. Tato cesta má asi 11 km a je velmi příjemná a po rovině.

Nad Solenicemi je ve stráni nad Vltavou ukrytý jeden zvláštní objekt. Jedná se o řopík 131/20/A-160Z, který se jako jeden z mála dochoval a byl součástí tzv. Vltavské ústupové linie. Němci ho za okupace nezničili, protože se pod ním ve stráni nacházelo několik obytných objektů a jeho odstřel nebyl možný. Zůstal proto v krajině dodnes, jen dovnitř není přístup, protože jsou přístupové otvory zazděny. Pokud se chcete k řopíku dostat, využijte poté, co přejdete v Solenicích lávku, zelenou turistickou stezku a hned za lávkou odbočte doleva. Cesta Vás k řopíku dovede a k rozhledně Milada se také dostanete. Zelená stezka totiž u řopíku nekončí, jak je znázorněno na mapách, ale dál pokračuje nahoru na louku. Tato cesta je ale pro zdatnější.

Smolotely - zámek
Cesta na Makovou horu - studánka, Ďáblovo lože
Maková hora
Solenice - hráz Orlické přehrady
Řopík nad Solenicemi
Rozhledna Milada

Více info o rozhledně naleznete zde: https://www.facebook.com/rozhlednamilada

Poslední aktualizace: 31.3.2020
Ze Smolotel na Makovou horu a rozhlednu Milada na mapě
Autor: Akva1

Příspěvky z okolí Ze Smolotel na Makovou horu a rozhlednu Milada

Okolo Smolotel přes Makovou horu a rozhlednu Milada
Vážení přátelé turistiky i Turistiky, rád bych Vás pozval na krásný výlet, který můžete absolvovat kdykoliv od jara do podzimu.Na st…
V jihozápadní části Benešovské vrchoviny se nachází, dříve velmi známé po…
Na motorce vyrážíme malebnou krajinou Středního Povltav…
Cílem naší cesty je barokní perla ve středním povltaví, poutní kostel sv.…
Maková hora
Maková hora Pokud hledáte místo, kde se „Nebe dotýká země“, tak…
Bohostice leží nedaleko od Orlické přehrady.První písemná zmínka o obci…
Vyrazili jsme samozřejmě do kopce a za mlhy, že nebylo vidět na…
Solenická podkova, která se nachází mezi vodní elektrárnou Kamýk a hrází Orlické přeh…
Milujeme rozhledny. Ve směru na Sedlčany je jich několik, tak jsme se tam…
Rozhledna Milada byla postavena soukromým investorem na kopci Krchov nad Orlickou přehradou v letech 2014-2017. Jedná se o dřevěnou konstrukci spo…