Ždírec nad Doubravou – vyhlídková věž a minipivovar Džekův ranč

Už se vracíme z Moravy do Plzně, ale stále ještě tolik nespěcháme, abychom si nemohli udělat nějakou zajížďku k rozhledně nebo k minipivovaru. Zvlášť když je skoro při cestě. Takže z Bystřice nad Pernštejnem jedeme přes Nové Město na Moravě do Ždírce na Doubravou. Alespoň si připomeneme místa, kde jsme byli vloni na velikonoce.

Ždírec nad Doubravou se nachází v severní části Českomoravské vrchoviny, na jižním úpatí Železných hor, na křižovatce silnic z Havlíčkova Brodu do Svitav a ze Žďáru nad Sázavou do Chrudimi. Již za středověku tady vedla Libická obchodních stezka, která spojovala Čechy a Moravu křižovala se tu s další zemskou stezku.
První osadníci sem přicházeli pravděpodobně již v době kolonizací, písemné zprávy se však o tom nedochovaly. Dříve zde byly bukojedlové lesy, které vypalovali (ždířili). První písemná zmínka je až z roku 1399. Obyvatelstvo se živilo hlavně zemědělstvím a tkalcovstvím.
V obci prakticky žádné památky nejsou, protože 9. května 1945 obec vybombardovala Rudá armáda a většina domů byla zbořena, dokonce čtvrtina obyvatelstva se z obce vystěhovala.
Hned na začátku obce při cestě ze Žďáru nad Sázavou po pravé straně je Džekův ranč, resp. penzion Na ranči. Před ním se nechá zaparkovat, na druhé straně silnice je i zastávka autobusu Ždírec na Doubravou – pošta. Rozloha ranče je 17 ha a kromě pastvin tam najdete i oboru, kde jsou ovce, berani, daňci, oslík, prasátko a slepice. Džekův ranč provozuje mimo jiné i restauraci, minipivovar a jak jinak mají zde i jízdárnu, kde se již děti od 7 let mohou učit jízdě na koni. Kdo nechce jezdit na koni, může se po okolí nechat svézt kočárem.
Na okraji města při výjezdu na Hlinsko býval od r. 1947 vodojem, který přestal sloužit svému účelu r. 1993. R. 2013 ho upravili, přistavěli schodiště a je z něj skutečně hezká vyhlídka. Zaparkovat se nechá asi hned u křižovatky u čerpací stanice a po cyklotrase dojít asi 300 metrů k vodojemu. My jsme zaparkovali o kousek dál před lesíkem, kde je malá odbočka a kde se nepřekáží provozu na silnici, ani na cyklotrase. Vyhlídka na vodojemu je vysoká 4 metry, vede na ni 23 schodů. Okolí je velice hezky upraveno, je možno posedět na sluníčku i pod přístřeškem. Slouží proto i jako odpočinkové místo na cyklotrase Ždírec – Kohoutov – Benátky, která byla dokončena r. 2009. Vyhlídka je volně celoročně přístupná. Je z ní vidět na město, jízdárnu a část pozemků Džekova ranče a část Žďárský vrchů.

Byli jsme tady ráno, dlouho jsme se nezdrželi, tak jsme ani neměli potřebu se tady zastavit na jídlo. Ale jinak Džekův ranč by k tomu byl určitě ideální.

Vyhlídka je hezky upravena, je tam i příjemné posezení. Moc spokojeni jsme byli s personálem na ranči. Ještě měli oficiálně zavřeno, ale personál už tam byl. Nesměle jsme se poptali, jestli nemají petky s pivem na prodej a setkali jsme se jen s ochotou. Navíc jsme měli možnost se dovnitř podívat a moc se nám tam líbilo. Z bočních oken restaurace je dokonce vidět i varny pivovaru.

Městem a jeho okolím vede řada cyklotras. Takže stačí se jen podívat na mapu a vybrat si, kde se bude líbit.

Poslední aktualizace: 30.10.2017
Ždírec nad Doubravou – vyhlídková věž a minipivovar Džekův ranč na mapě

Příspěvky z okolí Ždírec nad Doubravou – vyhlídková věž a minipivovar Džekův ranč

Ze Ždírce do Chotěboře přes Doubravu
Koncem září jsme vyrazili ještě jednou na Vysočinu, konkrétně do Ždírce…
Pomník postavený na počest padlým u Dočekalovy vody, 5. května 1945. Celkem devětadvacet jmen je napsáno na pomníku věnovaném padlým…
Krásné velikonoční počasí nás vylákalo na procházku do přírody. Asi 1 km…
Huťský mlýn byl postaven v roce 1756 na místě bývalé…
Starší část stezky, která byla určená pouze pro…
V Čechách je několik lokalit s výskytem bledule Jarní.…
Tímto označením by se mohla pyšnit řada míst v republice. Naše cesta za…
Jednu z mnoha položek na seznamu krucemburských kulturních památek můžeme objevit na zdejším evangelickém hřbitově. Jedná se o origin…
Krucemburk je městysem, Krásným i příjemným místem a součástí Českomoravsk…
Před pár týdny jsme se vypravili zase jednou na krásnou Vysočinu,…
Krucemburk leží na bývalé Liběcké stezce z 11. století, procház…
Městys Krucemburk, který byl v letech 1949 až 1993 Křížovou, aby se poté…
  Krucemburk je půvabný městys na Havlíčkobrodsku, který je často…
Jednoznačnou dominantou a nejstarší památkou městyse Krucemburk je dozajista farní kostel sv. Kos…
Návštěvníci městyse Krucemburk nejednou zatouží poklonit se památce jednoho z našich nejslavnějších a mezinárodně nejuznávanějších…
Nachází se u autobusové zastávky na náměstí Jana Zrzavého. Proch…
Skvělé výchozí místo do oblasti Žďárských vrchů. V 1. pol. 13. stol. založil Řád německých rytířů na Slubického …
Rybník s názvem Řeka u obce Ransko. U rybníka najdete přírodní koupaliště,…
Oblast těžby barevných kovů. Na místě zabetonované šachty stojí železný…
Nejstarší gotická část objektu pochází ze 14. století. K další …