Zbiroh, město pod Zámeckým vrchem.

Tipy na výlet Rodina s dětmi Vycházka - půldenní

Město Zbiroh tak trochu zůstává ve stínu nádherného zámku. I první písemná zmínka o městě se objevuje o mnoho let později. Co dobře víme je, že již v roce 1330 stála u dnešního Čapského rybníka tvrz. V roce 1369 povyšují Rožmberkové osadu na městečko a až roku 1897 se Zbiroh stává městem. Dnes tvoří střed městečka Masarykovo náměstí, které je rozložené kolem silnice, na svahu Zámeckého vrchu. Další dvě ulice míří k jihu a severu. Domy na náměstí jsou z velké části z 19. a 20. století. Jednou z výjimek je bývalá Radnice. Byla postavena v roce 1784, po necelých sto letech v roce 1896 následovala přestavba a poslední rekonstrukce proběhla v roce 1994. Město má i své muzeum, které od roku 1952 nese jméno zdejšího, jistě nejznámějšího rodáka Josefa Václava Sládka. Nejvýznamnější městkou památkou je zřejmě Kostel sv. Mikuláše, který stojí nad horní částí náměstí. Byl postaven v gotickém slohu v roce 1364 a barokní přestavbou prošel roku 1716. Kostel je obehnán zdí a přístup k němu je asi jen v době bohoslužeb. V malém parčíku u kostela je umístěn pomník padlým s bustou T. G. Masaryka. O trochu níže jsou barokní sochy Panny Marie a Sv. Jana z Nepomuku. Trochu výše na svahu je malý krásný domeček, který se nám v tomto městě nejvíce líbil. Na náměstí se také nachází informační středisko, kterému vládne velmi ochotná dáma. Nelze přehlédnout novou výstavbu domků při okraji města.

Obyvatelstvo se v minulosti zabývalo především zemědělstvím a lesnictvím. Zajímavostí je, že zde bylo rozšířené cvočkařství. V minulosti se sice objevil pokus rozvinout tady železářský průmysl, ale skončil krachem. Tradici zde má výroba nářadí. Vždyť již v roce 1860 byla založena továrna za tímto účelem a pod názvem Zbirovia se udržela do dnešních dnů. V severní části města, zvané Františkov, je známé zahradnictví zaměřené především na pěstování pěnišníků. Je žádoucí se také podívat na významné osobnosti, které s městem mají něco společného. Kromě již zmíněného J. V. Sládka se zde narodil básník Josef Palivec. Své stopy zde zanechal také Fráňa Šrámek. Město a jeho okolí přitahovalo hudební skladatele. Tak světlo světa spatřila Zbirožská mše A. Srby. Zbirožská suita je dílem J. B. Foerstera a Vzpomínku na Zbiroh složil V. Vačkář. Po něm se také nazývá zajímavá a nejznámější kulturní událost roku, slavnosti české muziky „ Vačkařův Zbiroh“. A. Branald psal o městě ve své knize Král železnic, sláva a konec B. H. Stroussbergra. Právě tento podnikatel chtěl mít z města centrum průmyslové, železářské oblasti. Pro město a jeho okolí je možná dobře, že se tak nestalo.

Na oběd jsme zašli do malé hospůdky nad kostelem. Obslouženi jsme byli rychle, jídlo bylo celkově dobré a ceny odpovídaly českému průměru. Po možnostech ubytování jsme nepátrali, ale jistě s tím nebude v této oblasti žádný problém.

Město je trochu rozhozené a neuspořádané, ale to u venkovských sídel je běžné. Pořádek tu mají a když se vše shrne dohromady, převládá spokojenost.

Zbiroh se nalézá v jižní části Křivoklátské vrchoviny a probíhá tudy i hranice chráněné krajinné oblasti Křivoklátsko. Tím se stává i výchozím centrem turistů do velké části tohoto území. Kříží se tady několik značených turistických cest, po kterých se lze vydat do všech světových stran. Východní části města protéká Zbirožský potok, na němž je v okolí města několik rybníků. Něco přes dva kilometry na jih od města vede dálnice z Prahy na Plzeň. Do města se z ní dostanete na sjezdu u Cerhovic. Následkem výstavby železničního koridoru mezi Prahou a Plzní přišlo město o nádraží a lidé nyní využívají stanici v Kařezu. Pro turisty, kteří dávají přednost cestování autem, je dostatečný počet parkovacích míst na náměstí. Zbiroh a jeho okolí je součástí mapy KČT č.34 Brdy a Rokycansko.

Poslední aktualizace: 3.8.2012
Zbiroh, město pod Zámeckým vrchem. na mapě
Autor: Bohumir

Příspěvky z okolí Zbiroh, město pod Zámeckým vrchem.

Turistická známka č. 2302 - Zbiroh - město J. V. Sládka
Josef Václav Sládek (27. října 1845 Zbiroh[1] – 28. června 1912 Zbiroh) byl český spisovatel, básník, novinář a…
Naše cesta začíná na zbirožském náměstí směrem ke Kostel sv. Mikuláše a pokračujeme po hlavní silnici a u Restaurace U Slunce…
Naše společná cesta začíná na Zbirožském náměstí, odkud směřujeme ke kostelu a pod kostelem na kruhovém objezdu odbočíme doprava.…
Barokní kostel sv. Mikuláše ve Zbirohu stojí na…
Jen málokteré místo v naší zemi se může pochlubit, že bylo založené před…
Když jsme se jeli do penzionu v Dolních Počernicích, zastavili jsme se v…
 Zámek Zbiroh - netušila jsem, že se prohlíží až od roku 2005. V hradě tří…
Na výlet do relaxačního centra s úschovnou kol a zavazadel.    R…
Zbiroh je městečko v Plzeňském kraji v okrese Rokycany. Mezi jeho významné…
Rozlehlý zámek je významnou památkou města Zbiroh na Rokycansku v Plzeňsk…
Naše společná cesta začíná na Exitu 41 dálnice D5. Odtud míříme směrem na Kařez/Zbiroh. Projedeme kolem hotelu Bouchalka a při první…
Naše trasa bude dlouhá něco málo přes 20 kilometrů. Začínáme u brány…
Naše společná cesta začíná na Exitu 41 dálnice D5. Odtud míříme směrem na…
Naše společné putování začneme na Dálnici D5 Exit 41 Cerhovice. Odtud…
Městečko Zbiroh v rokycanském okrese leží na rozhraní CHKO Křivoklátsko a…
Zbiroh je město usazené na hranici CHKO Křivoklátsko. V okolních lesích…
Putování Zbirožskými lesy 2. dubna 2011 nás zlákalo, protože tady jsme…
Pětidomí - rozcestí
Rozcestí Pětidomí radí turistům kudy dál mezi Čápským a Dvorským rybníkem jižně od Zbirohu. Jak uvádí horní tabulka rozcestníku, Pětidomí bylo původně určeno pro zaměstnance le…
Ocelová telekomunikační věž, která slouží zároveň i jako rozhledna, se nachází u středočeského městysu Cerhovice nedaleko Hořovic, a…
Naše společná cesta začíná na Exitu 41 dálnice D5. Odtud míříme směrem na…