Žatec, město památek i piva.

Tipy na výlet Rodina s dětmi Vycházka - půldenní Za kulturou

Musíme jít hodně daleko proti toku času, abychom se dostali k první písemné zmínce o Žatci. Ta se nalézá v kronice Thietmara Meseburského a je z roku 1004. V té době stál na ostrohu nad řekou Ohří již hrad, o kterém toho moc nevíme. Co lze doložit je to, že od hradu jižním směrem bylo předhradí, které končilo přibližně v místě dnešní Radnice a bylo chráněno hlubokým příkopem. Mimo hradiště bylo v okolí několik osad. Je možné, že další osady byly i na severním břehu řeky. Ze zpráv od 11. až po 13. století je Žatec uváděn jako důležité a významné správní a církevní centrum. O důležitosti města svědčí skutečnost, že mu král Přemysl Otakar II. udělil několik významných privilegií. Pozadu nezůstal ani Jan Lucemburský, který udělil žatecké městské škole v roce 1335 právo volit si rektora a učitele. Okolo roku 1400 v době, kdy byl rektorem školy Jan ze Žatce měla pověst jedné z nejvýznamnějších škol v Čechách.

V 15. století patřilo město k oporám husitského hnutí a to byl také důvod k uvalení klatby papežem v roce 1414. O pět let později došlo k porážce vojsk II. křížové výpravy přímo pod hradbami města. V 16. století patřil Žatec k největším městům v království. Jeho další rozvoj zastavila třicetiletá válka. Velká část obyvatel emigrovala a tím také došlo k výrazné změně v národnostní a církevní struktuře města. Pivo se ve městě vařilo již od 13. století. Po roce 1767 byly ve městě již 4 pivovary a 20 sladoven. V roce 1788 postihl město rozsáhlý požár, při kterém shořelo 284 domů. Rok je významný ale i tím, že ve městě bylo zřízeno sídlo krajského úřadu. Od roku 1850 je ve městě okresní hejtmanství. Žatecký chmelný trh byl založen v roce 1860. Začíná zlaté období ve chmelařství a pivovarnictví. Známkovna chmele města Žatce začala svoji činnost v roce 1884. Ke konci první poloviny 20. století žilo ve městě 18 000 obyvatel. V roce 1934 bylo v Žatci 161 chmelařských firem a 53 balíren chmele. Z pohledu ochrany památek byl důležitý rok 1961, kdy byl Žatec prohlášen městskou památkovou rezervací. V roce 2004 město slavilo milenium.

Návrat z minulosti do současnosti začínáme na Kruhovém náměstí. Poblíž je i autobusový terminál a výraznou budovou je hotel Černý orel. Dáváme přednost starému městu a jdeme ulicí Obránců míru na náměstí Svobody. Na ně navazuje náměstí M. Hošťálka a mezi kostelem a pivovarem je náměstí Žižkovo. První dojem ze starého města je nad očekávání. Staré město, to je vlastně jedna památka vedle druhé, domy počínaje a sakrálními památkami konče. Každého jistě upoutá podloubí po obou stranách náměstí i přesto, že jej nemají všechny domy. Nelze minout nádherný barokní sloup Nejsvětější Trojice v jižní části náměstí, který vznikl mezi roky 1707 až 1713. Radnice patří k dominantám starého města. Její současná podoba je z roku 1857. Budova má čtyři křídla kolem úzkého nádvoří a nad ní se vypíná radniční věž. Ke druhému náměstí patřil původně románský kostel. Stál tu jistě již kolem roku 1000. O gotické svatyni se píše už v roce 1206 a byla dokončena ve 2. třetině 14. století. Mezi lety 1724 až 1728 přibyla barokní kaple sv. Jana z Nepomuku. Po požáru v roce 1740 bylo postaveno barokní západní průčelí. Zvonice byla dokončena až v roce 1773. V okolí kostela je několik barokních soch.

Na západní straně náměstí je zajímavou stavbou Kněžská brána, která byla součástí městského opevnění. Poblíž středu náměstí je další památka na opevnění města, Libočanská branka. Na severní straně města je Žatecký pivovar. Od pivovaru ve východní staré části města je několik uliček, ve kterých se zastavil čas. Náměstí 5. května, to je soubor starých domů a nádherný barokní sloup. Dlouhou ulicí lze projít k synagoze. Ta byla postavena mezi roky 1871 až 73 a slohově připomíná stavby z Byzance. Na konci uličky k náměstí je malá chmelnice. Ukončit návštěvu staré části na radniční věži je přímo třešničkou na dortu. Výhled na město je velmi hezký.

I mimo starou část Žatce se nachází množství zajímavých objektů. Patří k nim i městské divadlo v Dvořákově ulici. Hrálo se v něm již v roce 1849, tedy o mnoho dříve než v Praze. Oponu namaloval malíř Oskar Brázda. Uličkami se prochází do jižní části města. Překvapením je tramvajová zastávka, památka na kdysi plánovanou městskou Dopravu. Odtud je to jen kousek cesty k rozhledně Maják, pod kterou se nachází Chrám Chmele a Piva a Chmelařské muzeum. V muzeu se lze seznámit s vývojem pěstování chmele od středověku po současnost. V okolí muzea jsou balírny, sušárny a sklady chmele jako pozůstatek na zlatou dobu žateckého chmelařství na konci 19. a začátku 20. století. Ve Chrámu Chmele a Piva je vystavené snad vše, co se točí kolem chmele a piva. Nelze vynechat výstup na maják, ze kterého je znamenitý výhled na město a jeho okolí.

Z dalších mnoha památek, které stojí za návštěvu je kapucínský klášter s kostelem a klášterní zahradou. V Zeyerově ulici je novorenesanční Křížová vila, v níž jsou výstavní prostory. Základní škola v Komenského aleji je největší školní budovou v oblasti Žatecka. Hezkou secesní stavbou města je gymnasium ve Studentské ulici. K technickým památkám města se řadí příhradový Most přes řeku Ohři z konce 19. století. K hezkým sakrálním objektům patří jistě kostel sv. Václava z roku 1357. Kostel sv. Jakuba Většího stojí ve městě od 15. století. Novorenesanční evangelický kostel byl postaven mezi roky 1897 až 1898. Výčet památek sice není zdaleka u konce, ale snad z těch významnějších jsme jich moc nezapomněli.

Byli jsme ubytování v hotelu Černý orel, kde jsme se také stravovali k naší plné spokojenosti. Na dobré pivo jsme chodili do mini pivovaru U orloje, kde je možné posedět i v zahradě.

Žatec je město, které se nám hodně líbilo. I když i tady se najdou objekty, které čekají na opravu. Není možné vynechat radniční věž a rozhlednu Maják.

První návštěva by měla patřit informačnímu centru v Radnici na náměstí Svobody. Nabízejí zde kromě mapy města i několik zajímavých námětů na procházkové trasy. Je možné si vybrat střední či velký okruh s popisem nejzajímavějších památek. Na radniční věž byl vstup zdarma a při našem pobytu byl den památek a tak jsme nikde vstupné neplatili. Otevírací dobu památek a výši vstupného je dobré zjistit předem.

Poslední aktualizace: 11.2.2017
Žatec, město památek i piva. na mapě
Autor: Bohumir

Příspěvky z okolí Žatec, město památek i piva.

2011 kolem Ohře part.2
2.8.2011   Ráno na obloze vymeteno, takže rychlé balení a protože jsme nedaleko obchodu COOP, Marek u paní domluví raní kávu, už bych si na i začal…
Pomníček u nádražní budovy Žatec západ připomíná oběti …
Žatecko je kraj, proslulý svým jedinečným chmelem. V roce 1898 založila s…
V parčíku u kruhového objezdu na okraji Žatce stával Pa…
Ohřecká osmička, turisticko-sportovní seriál…
Žatecký kraj je proslulý pěstováním chmele a byl by…
Žatec, bývalé kráľovské mesto, neodmysliteľne spojené s pivom, je mesto…
Město Žatec bylo od poloviny 15. století opevněno mohutnými hradbami se čtyřmi předsunutými obranými věžemi. Ty zároveň umožňovaly…
Chrám Nanebevzetí Panny Marie je jednou z nejvýznamnějších památek města …
Náměstí Svobody v Žatci dominuje budova Městské radnice. Budova byla post…
Západně od ostrohu, na kterém se nachází historické jádro města Žatce, je…
Žatec je město na severozápadě České republiky. Má cca 19 tisíc obyvatel, je největším městem okresu Louny, dokonce o kousek větší, než okresní město Louny. Protéká jím řeka…
Nejmenší chmelnici ve střední Evropě najdeme v Žatci v…
Chrám chmele sa nachádza v blízkosti veže Chmelový maják, s ktorým je…
  V Místech dnešního centra Žatce bylo již v 8.století slovanské hradiště. V 10. století zde stojí hrad Satzi s osadou a tržištěm v…
Druhá největší Synagoga v Čechách. V letech 1871-1872 ji vybudoval stavitel Johann Staněk z financí židovské obce. Slavnostní…
Žatec - stĺp Najsvätejšej trojice - nachádza sa na Námestí Svobody -…
Sloup Nejsvětější trojice je barokní sloup uprostřed náměstí Svobody v Žatci. Jeho autorem je František Tollinger z Litoměřic, který ho vytvořil v letech 1707-1713. Jeho účelem…
Na žateckém náměstí poblíž Morového sloupu byl právě 1. dubna 2001 objeven…
Kráľovské mesto Žatec ležiace v severozápadných Čechách na rieke Ohře…