Zapomenutá bitva Třicetileté války u Jankova

Tipy na výlet Rodina s dětmi Vycházka - půldenní Za kulturou Do přírody

Bitva u Jankova – zapomenutá bitva Třicetileté války

Vydejte se naučnou stezkou „Po stopách bitvy u Jankova“ a připomeňte si trochu historie z doby, kdy v Evropě zuřila Třicetiletá válka. Nejlepší je začít v Jankově, kde je v horní části náměstí u parkoviště úvodní informační panel, a pokračovat směrem na Ratměřice. Stezka není značená a místy vede souvisle s Ratměřickou stezkou – nezapomeňte tedy po necelém kilometru odbočit vpravo k pomníku bitvy. Ta se odehrála 6. března 1645 a bylo to opravdu krvavé střetnutí švédského a císařského vojska. Vyjma Jankova byly všechny okolní vesnice vypálené. Bitva znamenala zásadní zlom ve válce. Švédové zvítězili a zajali vrchního velitele Melchiora Hatzfelda. Na bojišti zůstalo celkem 6500 padlých. Švédové potom táhli na Vídeň, ale po nepovedeném obléhání Brna opustili českou kotlinu.

Celá bitva ale mohla dopadnout úplně jinak!!! V jednu chvíli bitvy měly císařské jednotky jen krůček k vítězství, když se jim podařilo nepřítele obejít. Ale jak píše paní Helena Stejskalová (History revue 3/2009):

„Císařské jednotky, místo aby vpadly do nechráněného švédského týlu, plení tábor nepřátel. Na vozech se zásobami, municí a válečnou pokladnou objevují i soudky plné alkoholu. Vyhladovělí a vymrzlí vojáci rázem zapomínají na válku a oddávají se pití. Tahle neprozřetelnost se jim brzy vymstí. Rozbité švédské řady se rychle znovu šikují a obkličují drancujícího soka. Většina habsburských vojáků umírá přímo nad soudky. Císařští situaci hrubě podcenili.“

Procházka po historii Třicetileté války

Doporučujeme zámeckou restauraci v Ratměřicích nebo hospůdku před zámkem tamtéž.

Stezka není moc dobře značená, ale přesto v otevřeném terénu přehledná

Žádné poplatky

Poslední aktualizace: 28.2.2018
Zapomenutá bitva Třicetileté války u Jankova na mapě
Autor: Sir967

Příspěvky z okolí Zapomenutá bitva Třicetileté války u Jankova

Památník bitvy u Jankova
Při cestě z Jankova na Ratměřice se určitě nezapoměňte zastavit u…
Brzy po založení obce Ratměřice, v první čtvrtině 13. století, byl vystavěn v románském slohu kostel sv. Havla. Z původní stavby se do dnešní doby dochovaly jen části…
Kašna z roku 1888 byla postavena jako zdroj pitné vody. Ty byla přiváděna z…
Když jsme v dubnu vyrazili na Moravu, chtěli jsme se zastavit v zámeckém parku Ratměřicích podívat se na dva sekvojovce obrovské…
Ratměřice - Zámek
Soutěž 3 body
Na počátku 18. století se nový majitel janovského…
V Zámeckém parku v Ratměřicích rostou dva sekvojovce. Nechal je vysadit…
Vyjížďku začínáme v Jankově kde nech…
Pochod Po stopách bitvy u JankovaObec Jankov a ZŠ Jankov zvou na …
Pátek 19. 6. 2020 - odpoledne hruba 5 km severozápadním směrem od Mladé…
Při svých toulkách českým venkovem jsem se tentokráte vydal malebnou krajinou pod Blaníkem. Co ves, to zámeček, co pole, to bitevní …
Jankovské sakrální památky mají své příběhyNa západní straně jank…
U Odlochovic při silnici, kde se odděluje cesta k Nosákovu, stojí kaplička sv. Línharta, v poslední době opravená. Její ráz připomíná asi 2. pol. 17. století. Bývala silně nakloněna, n…
Rozcestník na hlavní křižovatce v Odlochovicích označuje turistické rozcestí, kde se stýká červeně a zeleně značená trasa a výchozí…
památník, věnovaný padlým vojínům ve světové válce: vysoký jehlan, stojící před stavením Jana Skramlíka čp. 7. má nahoře nápis "Památce padlým ve světové válce 1914 - 1918" a po celé přední ploše 16 jmen, mezi nimiž č…
Odlochovickou místní obec tvoří 3 katastrální obce: Odlochovice s Podolím …
Zdejší Zámecký park byl založen ve druhé polovině 19. století…
Zámek Odlochovice
Soutěž 3 body
Nepřístupný zámek přest. z tvrze. Tvrz založena neznámo kdy. Novorenesanční zámek v Odlo…
Mešní Kaple sv. Jana Nepomuckého pochází z r. 1727. Dal ji vystavěti majitel Odlochovic, rytíř František Benedikt Zhorský ze Zhoře a z Kronberka. Je…
V jižní části bývalého benešovského okresu asi 3 km od …
Představujeme vám obec Louňovice pod Blaníkem, která se nachází v okrese …