Zamrzlý Poniklý potok

Tipy na výlet Pro zdatnější Celodenní výlet Za sportem Na hory

Tak nám konečně letos udělali stopu z Koutů do Přemyslova, čili ráno atobusem (můžeme i vlakem). Vrcholí sice mrazy z Arktidy, ale na sluníčku je poměrně dobře. Chce to jen se pořádně obléct.

Foto: Bobkart

Už jsem o trase po úbočí Černé stráně uvažoval dávno, je tam pěkná lesní cesta od údolí Poniklého potoka do Přemyslovského sedla. Trasa je ve slušné nadmořské výšce, takže by nemusela být nouze o sníh. Ostatně tuto zimu to není třeba řešit, sněhu je habaděj. Na okraji Koutů-Annína narazíme na stopu od rozcestí Pod Suchou horou, což je vlastně pokračování Vodní cesty ze sedla ke Koutům. Stopa pokračuje podél Hučivé Desné, nejprve narazíme na rozcestí Knížecí cesty, a jak se zdá tato cesta je letos taky vyrolbovaná tak jaksi nad plán, ale tu už z běžek znám, tak tedy ještě dál. Za rozcestím Poniklý potok trasa pokračuje dál podle potoka asi 1km, pak je odbočka doleva na lesní cestu, která nás po úbočí Černé stráně dovede do Přemyslova. Když už je ale hezky, tak si cestu kousek prodloužím podél potoka k vodopádu, abych se podíval jak vypadá v zimě. Dnes je tedy pěkně zamrzlý, ani nevypadá tak impozantně jako v ostatních ročních obdobích, ale zajímavost to určitě je.

Pro jistotu něco do baťůžku, ale jestli dojedeme na Přemyslov, tam najdeme občerstvení u sjezdovek.

Tak pak kousek zpět a pokračujeme stopou. Trasa je snad čerstvě vyřezaná, vypadá to že rolbař měl jen problém s nějakou závějí, ale jinak luxusní trasa. Zprvu je nutné překonat asi kilometr prudšího stoupání a pak už cesta vede téměř vrstevnicí v nějakých 850 až 900m. Většinou se jede v lese, ale občas se dá i něco vidět z různých průseků a svážnic. Na Černé stráni jsou i celkem velké bukové porosty a i pod sněhem je vidět, kolik skalek hora má na svých svazích. Průsekem je vidět i na skály Kazatelny, ale v zimě bych se tam asi nedrápal.

Jak cesta obtáčí horu, je pomalu vidět na přibližující se masiv Jelení skalky a Tří kamenů a pod nimi lyžařské středisko Přemyslov. Tam se může zájemce občerstvit v restauraci u lanovky, ale lépe vypadá nový skibar přímo u sjezdovky. Nejen že je stylovější, ale hlavně je od něj pěkný výhled nejen na středisko, ale i k vrcholům Pradědu a Mravenečníku.

Od letošní sezony můžou běžkaři vyjet lanovkou zdarma a od Jelení skalky vedou další udržované stopy. Některé by měly objíždět Ucháč, jiné dělají kolečko ke Třem Kamenům. Jak zjišťuji, ne všechny asi jsou skutečně projeté, mě ale nejvíc zajímá cesta do Pekařova, což je vlastně pokračování červené Cyklotrasy, kterou jedeme již od Koutů. Bez sněhu je to normální asfaltka, není tedy nijka zvlášť krkolomná a stopa je dovedená až na okraj Pekařova.

To už je trošku zádrhel, že vyrolbované stopy až na výjimky jsou vedené jen v horských polohách, takže pokud není v dosahu veřejná Doprava, musíme pokračovat méně pohodlně. Naštěstí z Pekařova je celkem pěkná zelená turistická zelená značka po úbočí Studence, v první části po loukách a pastvinách trošku to připomíná trasu z Paprsku přes Větrov. Bohužel tu však není velký provoz, takže vyšlápnutá stopa není nic moc. Za loukou následuje prudší úsek přes les, ale i ten se dá s opatrností sjet, pak už jsou pole a louky, můžeme si vybrat, jestli podíl značky budeme pokračovat do Bukovic, nebo nějakým jiným směrem přímo do Velkých Losin. Zvolil jsem druhou možnost a jedna ze stop mě dovezla k termálnímu koupališti, čili k zámeckému parku.

Počasí skutečně vyšlo, díky téměř bezvětří i ten krutý mráz byl nakonec snesitelný. A jestliže dnes lanovka v Přemyslově vozí běžkaře zdarma, budeme potřebovat peníze na vlak či autobus.

Poslední aktualizace: 12.2.2012
Zamrzlý Poniklý potok na mapě
Autor: Bobkart

Příspěvky z okolí Zamrzlý Poniklý potok

K vodopádům na Poniklém potoce
   K pozoruhodným vodopádům, které ve zmenšeném měřítku…
Poniklý potok je pravobřežní přítok Hučivé Desné na jejím přib…
Jeseníky jsou krásné hory a jejich příroda skrývá malebná zákoutí . Výlet…
Známe to asi všichni. Nechce se nám až tak moc trávit sobotu na d…
Zhruba na polovině cesty mezi Poniklým vodopádem a Poniklou studánky (blíže ke studánce) je k vidění poměrně mohutně vypadající…
Nějakou stovku vzdálenostních a pár výškových metrů od vyhledávaného…
Klínová hora je vlastně jen jižním předvrcholem Spáleného vrchu. …
Článek jsem sice zařadil jako cestopis, ale jde spíš o úvahu nad tím, co jsem viděl při jedné cyklovyjížďce přes Přemyslov, kolem Br…
Kazatelna je jedním ze skalních útvarů rozsetých na východním svahu Černé stráně. Celý svah zde tvoří vlastně malou rozsochu předsunutou poměrně…
   Půvabné místo poblíž soutoku Poniklého potoka s Hučivou Desnou přímo vybízí k relaxaci na prosté lavičce. Turistický rozcestník, zde umístě…
   Černá stráň je mohutná rozložitá hora, jejíž masív vyplňuje většinu…
  Přichází naše poslední ráno v Jeseníkách. Budím se po 4.hodině, venku je…
S lavičkami a jinými artefakty, zasvěcenými našemu prvnímu…
Kouty nad Desnou svým katastrem 3653 ha jsou suverénně nejrozlehlejší obcí okresu Šumperk. Přesněji tedy podjednotkou dnešní Loučné…
Údolí Hučivé Desné Zatímco Divoká Desná pramení v nejvyšších…
Výrazný vrchol, mohutná kupa v Hrubém Jeseníku, v Keprnické klenbě. První výrazný vrchol na jihozápadním okraji pohoří se vypíná nad Přemyslovský…
Hora se zaobleným vrcholem, která tvoří jižní rozsochu Vozky. Do…
Černá stráň - Kazatelna se skalním  tunelem
Černá stráň - Kazatelna se skalním tunelem
   Tato skála je naprosto unikátní hříčkou přírody a svým tvarem vůbec…
Nejjednodušší výstup na Vozku je nejspíš lanovkou od Ramzové na…
První listopadová sobota nabídla tak nádherné počasí, že na hory –…