Zámek Sychrov

Tipy na výlet Rodina s dětmi Vycházka - půldenní Za kulturou

Naším dnešním cílem je Zámek Sychrov. Zajímavý je hned z několika hledisek. Jednak jako ukázka zámeckého stavitelství druhé poloviny 19. století, z krajinářského i botanického hlediska si o pozornost říká zdejší zámecký park a mnoho zajímavého se tu dozvíme i o významném rodu Rohanů, kteří ze Sychrova učinili jedno ze svých hlavních sídel.

K Dopravě je samozřejmě nejlepší použít auto. Ke sjezdu z rychlostní komunikace Turnov - Liberec použijete sjezd na Paceřice a po 3 km dojedete k zámku. Na hlídaném parkovišti zaplatíte 40,- Kč. Přímo před zámek Vás dovezou i autobusy na trati Turnov - Český Dub a na stejné místo Vás dovedou i značené turistické a cyklistické trasy. Ze železniční stanice Sychrov je to sem 1 km po červené turistické značce.

Dnes máme schůzku s novogotikou, rodem Rohanů a svým způsobem i s českými pohádkami. V pálicím odpoledním sluníčku stojíme na parkovišti 6km severozápadně od Turnova a před námi se tyčí jedna z nejnádhernějších ukázek novogotiky na území Čech. Avšak nejen malebnost stavby jako takové, ale i bohaté sbírky francouzského portrétního umění , mistrná řezbářská výzdoba z rukou českých řezbářů či malebný anglický park, by Váš měly zlákat k návštěvě tohoto místa. Oslovují-li Vás názvy jako Hluboká či Lednice, určitě ani odtud neodjedete zklamáni.

Na počátku historie zdejšího sídla stála v 15. století tvrz. Je ostatně zajímavé, jak málo se v minulosti stavělo na „zelené louce“. Většinou byla předchůdcem pozdějšího zámku nějaká tvrz, později i hrad, ze kterých přestavbou vznikala pohodlná šlechtická sídla. Ta zdejší tvrz patřila České královské komoře a právě z ní nechal v letech 1690 – 1693 francouzský rytíř Jean Jacques la Motte z Frintroppu vybudovat nevelký, raně barokní zámeček. Právě tento styl ustoupil v roce 1741 tomu pozdně baroknímu, ale to už byl zámek v rukou Valdštejnů, kteří však zámek po 80 let využívali pouze k hospodářským účelům. Z dnešního pohledu, trochu drahý špás, že?. Ale pojďme dále. K původní jednoduché budově zámečku přibyly během let další objekty, jenž postupně vytvořily čestný dvůr a nádvoří, Přesto, když v roce 1820 zdejší panství i se zámkem Sychrov kupoval Karel Alan Gabriel Rohan, bylo jasné, že zchátralý barokní zámeček, nemůže tak významnému rodu stačit. Však se také začalo stavět pěkně „z gruntu“. Stavební práce trvaly až do roku 1862, ale stály za to! Nejdříve tu sice dominovaly0 prvky pozdního klasicismu, nicméně po dokončení veškerých prací už všude podle plánů Josefa Pravota zavládla romantická gotika a novogotických úprav doznaly i zámecké interiéry. Za neopakovatelný ráz zdejších interiérů zámek vděčí mimo jiné i řezbáři Petru Buškovi, z jehož dílny pochází jak dřevěné obložení stěn a stropů řady zámeckých salónů, tak i veškerý nábytek. Bohužel některé jeho mistrovské práce padly za oběť částečné funkcionalistické přestavbě ve dvacátých a třicátých letech 20. století. Trnem oku moderní architektuře bylo omítané zdivo na věžích, v rámci přestavby nahrazené obkladem lomového kamene. Do původní podoby z druhé poloviny 19. století se zámek vrátil až díky náročným rekonstrukčním pracím zahájeným v devadesátých létech 20. století.

Éra panování rodu Rohanů na Sychrově, kteří z něho udělali jedno ze svých hlavních sídel, skončila v roce 1945, kdy jim byl zámek na základě Benešových dekretů zkonfiskován. Veřejnosti byl pak zpřístupně v roce 1950.

Sychrov ve své současné podobě evokuje atmosféru 19. století, kdy na sychrovském panství už vládl rod Rohanů de Guémenéé. Přirozené centrum areálu tvoří obdélníková, dvoupatrová budova, vytvářející spolu s dalšími zámeckými křídly, orientovanými do všech světových stran, čtvercové zámecké nádvoří. Za zmínku stojí i hranolová tzv. Rakouská věž, bezprostředně sousedící s kaplí Nanebevzetí Panny Marie. Jakou určitý protipól působí válcová, tzv Bretaňská věž, přimykající se k západnímu zámeckému křídlu. No a nakonec tu máme čtverhranné věže, nazývané Normandské, v západním průčelí zámku, které se dalšími budovami lomí na západ a vymezuje Čestný dvůr se Studničním domkem uprostřed. Z východního křídla mohlo panstvo naopak sestupovat dvouramenným schodištěm do nádherného anglického parku s několika, dnes postupně zrekonstruovanými stavbičkami.

Návštěva zámku Sychrov nám zabrala pouze jedno odpoledne a oběd jsme tedy "pořídili" po cestě, nicméně občerstvení se nabízí přímo na zámku ve zdejším občerstvení. A ceny? Zámecké.

Budeme se opakovat, ale zdejší zámek opravdu stojí za to, aby jste si na jeho návštěvu vyhradili přeinejmenším celé odpoledne. Za zhlédnutí stojí jak jeho interiéry, tak i přilehlý zámecký park se zajímavými stavbičkami. Už jenom procházka jeho klidným prostředím, Vás nabije novou energií!

Cena 150,- Kč pro dospělou osobu je bohužel reálným obrazem dnešní doby. Zámek sice nabízí příslušné slevy a rodinné vstupné, ale přeci jen nám připadá, že se poslední dobou stávají z výletů na hrady a zámky pomalu ale jistě akce pro movitější občany!

Poslední aktualizace: 18.8.2010
Zámek Sychrov na mapě
Autor: pavka07

Příspěvky z okolí Zámek Sychrov

Skalní suk na Káčově
Vrch Káčov (351 m n. m.) nad obcí Sychrov na Mladoboleslavsku…
Toto zajímavé místo se nachází nedaleko Mnichova Hradiště nad soutokem…
Severním směrem od města Mnichovo Hradiště se nad obcí Sychrov zvedá…
Z centra Mnichova Hradiště nás první částí vycházky provede zelená značka.…
Jedná se o místo dobře udržované a zcela určitě neprávem opomíjené. Ale má…
Dva dny za různými památkami - 7. Zřícenina zámku Zásadka           …
Opravdu docela velká věc v celkem malé obci. Krásný a cenný románský kostel upoutá každého na první pohled.    Při našem putování si…
  Letiště Hoškovice u Mnichova Hradiště   Stylová …
Barokní kostel sv.Jakuba v Mnichově Hradišti.               Mimo kostela sv.Tří králů u zámku je také významnou architektonickou…
Konventní kostel byl postaven v l. 1690-93 za vedení pátera Jiřího…
Navštívíme-li renesanční zámek v Mnichově Hradišti, založený Václavem…
Městečko Mnichovo Hradiště na okraji regionu Český Ráj, je vcelku dosti…
Mnichovo Hradiště - jeho sochy a sousoší……               V kostele sv…
Počátky zámku v Mnichově Hradišti jsou spojeny s činností nedalekého…
Chtěly jsme jet někam blízko Prahy tak, aby tam bylo možno dojet…
Zámek Mnichovo Hradiště vás zaujme nejen svým velkolepým barokním vzhledem…
Mnichovo Hradiště a jeho různé zajímavosti…               Město Mnichovo…
Mnichovo Hradiště
Barokní zámek v Mnichově Hradišti se nachází na Mladoboleslavsku ve Střed…
Středočeská obec, svou polohou se téměř dotýkající města Mnichovo…
Když už zamíříte za krásami Českého ráje, myslím, že kromě nejznámějších míst, je dobré též navštívit zříceninu Drábské světničky…