zámek Pszczyna

Tipy na výlet Rodina s dětmi Romantika Vycházka - půldenní Za kulturou

Navštívíme malebné slezské městečko Pszczyna, které se pyšní krásným neobarokním zámkem, oborou se zubry a skanzenem. Nejlépe se zde dostaneme autem, ale jezdí sem i vlaky a autobusy. Pszcyna se nachází asi 30 km od Osvětimi a hodinu cesty z Ostravy (cca 70 km).

Hlavní pamětihodností Pszczyny je zámek s přírodním zámeckým parkem s množstvím vodních ploch. Nynější podoba zámku pochází z 19. století, původní gotický, později rensanční a barokní zámek byl přestavěn v letech 1870-1876 podle projektu slavného francouzského architekta Gabriela Hippolyte Alexandre Destailleura, autora přestaveb mnoha francouzských zámků např. Vaux-le-Vicomt a mnoha dalších realizací např. paláce Rotshild ve Vídni.

Foto: Miaucis

Zámek přestavbou získal novou fasádu ve stylu francouzského baroka včetně typické mansardové střechy, rekonstruovány byly interiéry, přistavěno bylo monumentální venkovní schodiště se sochařskou výzdobou. Zámek se výrazně zapsal také do dějin Evropy 20. století. V letech 1914-1917 byl sídlem císařského vojenského štábu německé armády a německý císař spolu s generálem Erichem von Ludendorffem a maršálem Paul von Hindenburgem rozhodovali o dalších osudech Evropy.

Zámek jako zázrakem přežil bez větší úhony pobyt ruské armády v roce 1945 a v roce 1946 zde bylo otevřeno zámkové muzeum, které je zde dodnes.

Zámek je dochován v téměř intaktní podobě z přelomu století, 80 % itineráře je původního a interiéry jsou instalovány podle dochovaných dobových fotografií a dalších pramenů. Zámek byl v roce 1996 oceněn prestižní cenou Europa Nostra za počin v oblasti památkové péče.

Zámek si můžete projít sami i s průvodcem (na objednání). Vlastním tempem můžete obdivovat krásné zámecké interiéry, dokonce si je můžete pro vlastní potřebu vyfotit. Expozice jsou téměř ve všech prostorech. Kromě hlavní expozice, zbrojnice jsou zde pořádány i krátkodobé výstavy. Po prohlídce zámku určitě navštivte krásný přírodní romantický park s množstvím vodních ploch a vodního ptactva.

Foto: Miaucis

Po prohlídce zámeckého areálu navštivte místní skanzen, kde jsou svezeny lidové stavby z okolí včetně kováry, mlýna, stodoly, včelínů apod. Skanzen je malý, ale velmi hezký.

Za prohlídku stojí také město, zejména náměstí u zámku s množstvím krásných historických domů, Radnice a evangelického kostela. Zajímavostí je, že zde, pak kilometrů od nechvalně známého koncentračního tábora Osvětim je dochována synagoga přestavěná na kino i židovský hřbitov.

Další hlavní pamětihodností je obora zubrů. Na vlastní oči uvidíte zubry, kteří zde byli chování od 19. století v okolí zámku, srnky, muflony, daňky. Součástí obory je naučná expozice o přírodě v okolí s vycpanými zvířaty včetně zubra a vlka.

Najíst a napít se můžete v jedné z četných místních restaurací. Určitě vyzkoušejte dobrou polskou kuchyň, např. bigos nebo polévku žurek. Jídlo můžete zapít místním pivem Zubr. Ceny jídel v restauracích jsou o něco vyšší než u nás, ale jídlo bývá dobré.

Foto: Miaucis

Ubytování zde také snadno seženete, ale my jsme nepřespávali. Byli jsme zde několikrát a vždy na jednodenní výlet.

Opravdu pěkný výlet pro celou rodinu, na své si přijede každý včetně dětí, ale musí být dobré počasí.

Vstupné do zámku je 14, 50 na osobu, existuje také rodinné vstupné za 32 zl. Pokud si chcete prohlédnout zbrojnici a krátkodobé výstavy ještě si připlatíte. Vstup do zámeckého parku je zdarma.

Oboru zubrů můžete navštívit společně se skanzenem, v nabídce je kombinované vstupné za 11 zl.

informace: http://www.zamek-pszczyna.pl, www.skansen.pszczyna.pl/‎, www.zubry.pszczyna.pl

Poslední aktualizace: 4.9.2013
zámek Pszczyna na mapě
Autor: Miaucis

Příspěvky z okolí zámek Pszczyna

Pština (PSZCZYNA)
Jedem do Polska do města zvané Pština. Přijeli jse autobusem, ale dá se…
Pszczyna je jedním z nejstarších měst ve Slezsku. Kdysi zde procházela…
město Pszczyna: zámek, zubří farma, park, skanzen (Polsko) česky …
Mieści się w reprezentacyjnej rezydencji zamkowej, która niegdyś pełniła funkcje obronne. Po wielu…
Zaledwie kilkaset metrów od pszczyńskiej starówki można spotkać żubra. Taką możliwość daje…
Kostelík se nachází v lokalitě Wisla Mala. Je poměrně pozdní – pochází z…
Jedeme do Polska navštívit muzeum tábora smrti a seznámit se s tragickými…
 Osvětim /polsky Oświęcim, německy Auschwitz / je město v jižním …
Předem se omlouvám za možná zavádějící název tohoto příspěvku. Osvětim…
Ještě před odjezdem do Osvětimi (do státního muzea, patřícího me…