Zámek Nebílovy

Tipy na výlet Rodina s dětmi Za kulturou

Turisty neprávem opomíjený a relativně neznámý zámek Nebílovy je dílem plzeňského stavitele Jakuba Augustona. Velmi pravděpodobně k jeho stavbě posloužila neznámá předloha císařského architekta J.L. Hildebranta a zámek je u nás opravdu unikátní ukázkou vídeňské barokní zámecké architektury. Nehotový zámek na místě původní renesanční tvrze zakoupili na počátku 18. století Černínové a již jako jejich majetek byl zámek r. 1720 dokončen.

Zámek má dvě křídla, která byla původně propojená arkádovými chodbami. Jejich zbytky si dnes můžete na nádvoří hradu prohlédnout. Tady také můžete usednout u hezké kašny a kochat se pohledem jak na upravené přední křídlo, tak i na zadní, doposud v rekonstrukci.

Navzdory neutěšenému stavu jsou naštěstí přístupné i některé prostory v dosud renovovaném a restaurovaném křídle. Je zde taneční sál, jenž byl vymalován exotickými motivy pražským malířem Antonínem Tuvorou. Bylo nám umožněno obdivovat restaurátorské práce a zároveň i nakouknout do zámecké kaple.

V předním křídle, zpřístupněném veřejnosti r. 1998, najdeme barokní a rokokový mobiliář a expozici překrásných barokních lustrů. Nábytek, obrazy, malby, porcelán i lustry jsou zde ve znamení květinových motivů, celá expozice v předním křídle působí jako sladký bonbónek. Ovšemže hezký a vkusný bonbónek...

Nebílovy
Nebílovy  •  Foto: asmera

Se stravou v Nebílovech nemůžeme sloužit, občerstvili jsme se později na Švihově, kam jsme odsud pokračovali.

Paradoxně se nám více líbilo zadní a neopravené křídlo, svou syrovostí nám připadalo přirozenější a navíc jsme smekali obdivem pomyslné pokrývky hlavy před restaurátory.

Mrzelo nás, že je stále nepřístupná zahrada, procházející taktéž opravami, ale velmi pravděpodobně by mohla být obnovena díky dotaci z operačního programu Životní prostředí již v r. 2011. Takže až vy třeba do Nebílov vyrazíte, nádherou zahrady se již pokocháte. A  možná se tam zastavíme i my, až pojedeme kolem...

Zámek je státní a vstupné tedy relativně nízké; základní činí 40,- Kč.

Šílený sběratel turistických známek uloví kýžené dřevěné kolečko v pokladně zámku, stejně jako spoustu různých suvenýrů a pohledů nejen Nebílov, ale i okolí.

Poslední aktualizace: 22.11.2010
Zámek Nebílovy na mapě
Autor: asmera

Příspěvky z okolí Zámek Nebílovy

Zámek Nebílovy
Naše společná cesta začíná na Exitu 73 dálnice D5. Odtud směřujeme směrem…
Barokní Zámek Nebílovy stojí uprostřed stejnojmenné vsi v Plzeňském k…
Krátký výlet jsme začali ve vesnici Čižice, která leží nad řekou Úhlavou…
Prohlídka hezké zříceniny hradu Vlčtejna je u konce a my přemýšlíme kam…
Obec Nezvěstice patří k nejstarším osídleným místům Plzeňska, i když první písemná zmínka je až z roku 1352. A tak je jisté, že i…
Na jarní výlet jsme zamířili do městečka Štěnovice. Městečko leží asi 5 km…
Vlaková zastávka ve Zdemyslicích je začátkem našeho dnešního výletu. Máme…
Zřícenina hradu Vlčtejn, nazývaného také Vildštejn, stojí na výrazné buli…
Vystupujeme na šťáhlavském nádraží a díváme se jak koncová světla vlaku…
Naše cestazačíná na Exitu 73, dálnice D5, odkud směřujeme na Nepomuk.…
Hned na začátek je třeba podotknout, že se nejedná o známé pražské…
Radyně
Výrazná zřícenina královského Hradu Radyně je významnou dominantou Plzeňského kraje. Radyně je otevřena v dubnu a květnu o víkendech…
Nejdřív musím říct, že v Plzni žiji strašně a strašně let a celá ta léta…
Naše Společná cesta začíná na exitu 73 dálnice D5.Odtud směřujeme na Ne…
Vlak z Horažďovic předměstí do Plzně ukrajuje jeden kilometr za d…
První vyhlídková věž byla na Kožichu postavena už v roce 1865, byla…
Naše společná cesta začíná na Dálnici D5 Exitu 73 (Praha - Rozvadov) /Exitu 76 (Rozvadov - Praha). Odtud směřujeme na Starý Plzenec.…
Barokní zámek stojí na okraji parku v jižní části vsi Dolní Lukavice na…
Jedeme na sever Švihovské vrchoviny. Přesněji řečeno do okrsku Bl…
Jedná se o starohorní skalní buližníkový hřbet. Byly zde objeveny předměty…