Zámek Nebílovy

Tipy na výlet Rodina s dětmi Vycházka - půldenní Za kulturou

Naše společná cesta začíná na Exitu 73 dálnice D5. Odtud směřujeme směrem na Nepomuk. Projedeme obec Losinou a na křižovatce za obcí odbočíme vpravo a dále pokračujeme až do Nebílov. Zámek se nachází přibližně v polovině Nebílov, v mírné zatáčce. Doporučuji ještě před zatáčkou odbočit vlevo. Nad zámkem je malé parkoviště.

Foto: Tanathos

Autorem současné podoby zámku byl bezpochyby vídeňský dvorský architekt Johann Lucas von Hildebrandt. Stavbu v Nebílovech realizoval jako své první velké dílo plzeňský stavitel a architekt Jakub Auguston. Nebílovský zámek je úzce spjat se jménem hraběte Adama Jindřicha ze Steinau, císařského generála, maršála Benátské republiky, polního maršála saského kurfiřta a polského krále, atd. Poté, co se po bouřlivých létech válečných, mnoha zraněních i osobních útrapách válečník od Rigy a vítěz nad Turky u Nových Zámků rozhodl uchýlit do ústraní, zakoupil na doporučení hraběte z Jana Josefa z Wrtby v r. 1705 zdejší panství a s rodinou se patrně přestěhoval na Starý zámek. Maršál se však novostavby barokní rezidence nedočkal. Umírá 31. 10. 1712 a panství dědí jeho dcera, vzdělaná a uměnímilovná Marie Terezie, provdaná za Františka Václava z Wrtby, bratra výše zmíněného Nejvyššího purkrabí království Českého. Zámek je posléze prodán Černínům a před r. 1720 stavebně dokončen. Dvě podkovovitá křídla byla po stranách propojena arkádovými chodbami, nesoucími ploché terasy s balustrádou. V zadním objektu se nachází reprezentační místnosti – velký taneční sál – stavebně upravovaný v 80. letech 18. stol., a kaple sv. Antonína. V předním stavení s průjezdní hodinovou věží existoval menší sál s barokní nástropní malbou. Na východě přiléhal k areálu hospodářský dvůr, na západní straně formální zahrada s fontánou a třemi pavilony v ohradní zdi. Zámek nebyl z důvodu statických poruch prakticky až do r. 1785 obýván. Teprve za Vojtěcha Prokopa Václava hraběte Černína z Chudenic, Nejvyššího lovčí království Českého je provedena i v souvislosti se stavbou nedalekého lesního zámečku Kozlu generální rekonstrukce, upraven taneční sál, a celý objekt vymalován Antonínem Tuvorou. Malby se z větší části dochovaly dodnes a jsou předmětem postupného restaurování. Od r. 1816, po Černínově smrti není už zámek v Nebílovech používán jako reprezentační rezidence, ale je novými majiteli, hrabaty z Valdsteina – Wartemberka určen k hospodářskému využívání. Během následujících 100 let se budovy zámku téměř rozpadnou, hospodářský dvůr a spojovací arkádová křídla zaniknou zcela. V r. 1919 je areál v rámci pozemkové reformy zabrán a později necitlivě rozparcelován a rozprodán. Od r. 1968 se zde provádí postupná obnova. Nebílovský zámek je představitelem typické vídeňské barokní architektury, v českých zemích ojedinělé. Svou půdorysnou dispozicí připomíná zámky v Aschachu, Halbturmu, vídeňskou rezidenci Belevedere, či salzburský Mirabell – prvořadá díla J. L. von Hildebrandta. Řada architektonických prvků a dispozic je shodná i se zámkem v Pommersfelden v Horních Francích. Naprosto unikátní a ojedinělá je Tuvorova výmalba zejména tanečního sálu, zakotvená už ve formách klasicismu, ale pořád ještě rokokově hravá. Malba na ploše cca 1400 m2 představuje fantaskní subtropickou krajinu se zvířaty, rostlinami a antikizujícími architekturami. Její paralelu bychom našli pouze v císařských apartmánech vídeňského Schönbrunu, nebo v zahradním pavilonu kláštera v Melku, kde Tuvora v 70. letech 18. stol. rovněž působil. V současné době je pro návštěvníky objektu zpřístupněno přední zámecké křídlo, a tři pokoje a velký taneční sál v reprezentačním zadním křídle.

Zdroj: www.zamek-nebilovy.cz/

Cestou jsme nevyužili žádné ubytvací ani stravovací zařízení.

Prohlídka zámku je pěkná, nádvoří je pěkně obnovené, jen jeho "pohnutá" historie.

Otevírací doba

Duben a říjen - víkendy a státní svátky 10.00 - 16.00

Květen a září denně vč. svátek, kromě pondělí a dnů následujících po státních svátcích 10.00 - 17.00 hodin

Červnu, červenec a srpen denně vč. svátků, kromě pondělí a dnů, které následují po státním svátku 9.00 - 18.00. Zámecké nádvoří je otevřené do 19.00.

Vstupné

Autor: Tanathos

Příspěvky z okolí Zámek Nebílovy

Nebílovy
Barokní Zámek Nebílovy stojí uprostřed stejnojmenné vsi v Plzeňském k…
Turisty neprávem opomíjený a relativně neznámý zámek Nebílovy je …
Krátký výlet jsme začali ve vesnici Čižice, která leží nad řekou Úhlavou…
Prohlídka hezké zříceniny hradu Vlčtejna je u konce a my přemýšlíme kam…
Obec Nezvěstice patří k nejstarším osídleným místům Plzeňska, i když první písemná zmínka je až z roku 1352. A tak je jisté, že i…
Na jarní výlet jsme zamířili do městečka Štěnovice. Městečko leží asi 5 km…
Vlaková zastávka ve Zdemyslicích je začátkem našeho dnešního výletu. Máme…
Zřícenina hradu Vlčtejn, nazývaného také Vildštejn, stojí na výrazné buli…
Vystupujeme na šťáhlavském nádraží a díváme se jak koncová světla vlaku…
Naše cestazačíná na Exitu 73, dálnice D5, odkud směřujeme na Nepomuk.…
Hned na začátek je třeba podotknout, že se nejedná o známé pražské…
Radyně
Výrazná zřícenina královského Hradu Radyně je významnou dominantou Plzeňského kraje. Radyně je otevřena v dubnu a květnu o víkendech…
Nejdřív musím říct, že v Plzni žiji strašně a strašně let a celá ta léta…
Naše Společná cesta začíná na exitu 73 dálnice D5.Odtud směřujeme na Ne…
Vlak z Horažďovic předměstí do Plzně ukrajuje jeden kilometr za d…
První vyhlídková věž byla na Kožichu postavena už v roce 1865, byla…
Naše společná cesta začíná na Dálnici D5 Exitu 73 (Praha - Rozvadov) /Exitu 76 (Rozvadov - Praha). Odtud směřujeme na Starý Plzenec.…
Barokní zámek stojí na okraji parku v jižní části vsi Dolní Lukavice na…
Jedeme na sever Švihovské vrchoviny. Přesněji řečeno do okrsku Bl…
Jedná se o starohorní skalní buližníkový hřbet. Byly zde objeveny předměty…