Zámek Libochovice, hrad Hazmburk a vodní hrad v Budyni nad Ohří

Tipy na výlet Romantika Celodenní výlet Za kulturou

Jedeme autem do Libochovic. Zde chceme navštívit místní zámek a potom se pěšky vydáme na Hrad Hazmburk, který je vzdálen asi 5 km od zámku. Pro ty kdo by nechtěl na tento krásný hrad mám ještě jeden tip. Je to vodní hrad v Budyni nad Ohří, je od Libochovic vzdálen 7km a dá se tam jít pěšky, nebo se tam dopravit autem, autobusem nebo na kole.

Libochovice se rozkládají na levém břehu řeky Ohře a nejstarší zmínky o této zatím ještě vsi jsou z roku 1282. Prvními pány zde pravděpodobně byli Vlk a jeho syn Sulislav. Na přelomu 13. A 14. století byla ves v držení Heimana z Lichtenburka. První zmínky o staré tvrzi jsou z roku 1335, kdy obec koupil český král Jan Lucemburský. Obec byla povýšena na městečko a prodána Zbyňku Zajícovi z Valdeka. Ve 14. století se začala tvrz goticky přestavovat. Roku 1424 byla dobyta husity a vypálena stejně tak jako celé městečko. Jan starší z Lobkovic nechal tuto tvrz v letech 1560-1564 přestavět na renesanční zámek. Libochovice byly v té době povýšeny císařem Ferdinandem I. na město. Po té co se Jiří z Lobkovic zúčastnil vzpoury proti císaři byl majetek Lobkoviců zkonfiskován a připadl rodu Šterberků. Roku 1661 zámek vyhořel, i s polovinou města a roku 1676 byl i s celým panstvím prodán Gundakaru Dittchštejnovi. Roku 1682-1690 proběhla na zámku barokní přestavba řízená architektem Antonoem della Portu. V té době získal zámek dnešní podobu. Roku 1858 přebírá zámek rod Herberštejnů který ho vlastnil až do roku 1945. Jeden z majitelů Josef Herberštejn byl vášnivý cestovatel a z exotických zemí přivezl četné zoologické a etnografické sbírky. U zámku je také zámecký park který vznikal od roku 1690. Roku 1787 se zde narodil známí český vědec, pedagog, básník a lékař Jan Evangelista Purkyně. Jemu je zde věnována stálá expozice v pamětní síni. K vidění jsou zde sbírky vzácných gobelínů, skla, porcelánu a kachlová kamna.

Z Libochovic se vydáme po červené na Hrad Hazmburk, který stojí na kopci čedičového, sopečného původu v nadmořské výšce 418m nad obcí Klapý. Podle archeologických vykopávek zde první lidé sídlili již 4600-4100 let před naším letopočtem. Hrad se původně jmenoval Klapý a jeho předchůdkyní byla kamenná tvrz s obrannou funkcí. Okolo roku 1250 byla tvrz přestavěna na hrad Lichtenburky. Na počátku 14.století hrad získal český král Jan Lucemburský a ten ho prodal roku 1335 Zbyňku Zajícovi z Valdeka. Zbyněk hrad přestavěl a rozšířil a pojmenoval ho Hasenburk (Zaječí nebo Zajícův hrad). Díky své nedobytnosti se stal hrad významnou oporou krále a církve hlavně za husitských válek. Husitům se ho nepodařilo dobýt ze tří pokusů ani jednou (1424,1429,1431). Hrad byl několikrát přestavován a nakonec zabral celou nezalesněnou plochu kopce. Od konce 15. století význam hradu opadal . Roku 1558 ho Zajícové již jako pustý prodali Lobkovicům a od té doby stále chátral. Do hradu vstoupíme vstupní branou dolního hradu, jehož dominantu tvoří oválná ,25m vysoká věž nazývaná jako Černá. Hornímu hradu dominuje hranolovitá Bílá věž s cimbuřím. Jádrem hradu byl patrový palác. Dnes jsou okolo věží vidět zbytky dvou palácových budov. Z hradu jsme se vrátili do Libochovic stejnou cestou.

Kdo by zvolil vodní hrad v Budyni nad Ohří která je vzdálená 7km od Libochovic určitě nebude litovat. První zmínky o tomto městě jsou z roku 1173, kdy patřilo králi Vladislavu II. Historie tohoto města se začala bohatě rozvíjet v druhé polovině 13.století. Nejvýznamnější dominantou tohoto města je vodní hrad na jeho nádvoří vstoupíte bránou s lomeným obloukem,která navazuje na vnitřní opevnění. Předchůdcem hradu byla opevněná královská tvrz ze 13.století a byla chráněna vodním příkopem a močálovitým terénem nad pravým břehem Ohře. Tvrz získali roku 1336 Zajícové z Hazmburku od krále Jana Lucemburského. Zajícové nejméně dvakrát tvrz přestavovali a kolem roku 1585 byl hrad upraven renesančně. K druhé přestavbě došlo po výbuchu hradní prachárny, kdy musela být zbořena dvě křídla. Původně byl hrad pravidelnou čtyřkřídlou budovou s uzavřeným nádvořím a obehnaný hradbou. Poslední z Hazmburků byl Jan Zbyněk, milovník alchymie, ten však díky své vášni zadlužil svůj majetek a musel ho rozprodat. Hrad koupil Adam ze Štenberka, ale i on hrad opět brzy prodal a majitelé hradu se začali rychle střídat. Roku 1759 hrad zničil požár, proto byla polovina hradu zbourána. Po roce 1900 se druhá polovina hradu dočkala rekonstrukce díky E. Fialovi. Dnešní podobu získal po další rekonstrukci v letech 1975-1988 kdy hrad patřil městu. Na hradě je k vidění alchymistická dílna, kterou zřídil Antonín Janda, vycpaný krokodýl kterého si roku 1518 přivezl Jan Zbyněk Zajíc z Egypta. Dále jsou zde archeologické vykopávky a také pomůcky posledního zdejšího kata i s cenami jednotlivých úkonů. Také se zde dozvíte jak to bylo se zdejším pokladem který hlídá socha nazývána Kvasnička.

Kávu jsme si dali na hradě Hazmburku, občerstvení je i na parkovišti pod hradem. V Libochovicích na náměstí je více možností kam zajít na oběd nebo si dát dobrou zmrzlinu

Libochovický zámek je nádherný i zámecká zahrada s překrásnými pávi.

Krásný výhled z hradu na České středohoří a Libochovice.

Zámek Libochovice můžete navštívit v dubnu a říjnu mimo pondělí od 9 – 16 hodin, v květnu a září mimo pondělí od 9 – 17 hodin, červen – srpen mimo pondělí od 9 – 18 hodin za 70 kč

Hrad Hazmburk má otevřeno květen – září od 9 – 18 hodin mimo pondělí , v dubnu a říjnu od 9 – 16 hodin od středy do neděle . Vstupné je 30 kč.

Vodní hrad V Budyni nad Ohří má otevřeno od dubna – října mimo pondělí od 10,30 - 12 a 13,30 – 15,30 hodin, listopad – březen v sobotu a neděli od 10,30 – 12 a 13,30 – 17 hodin. Vstupné je 30 kč.

Poslední aktualizace: 14.5.2010
Zámek Libochovice, hrad Hazmburk a vodní hrad v Budyni nad Ohří na mapě

Příspěvky z okolí Zámek Libochovice, hrad Hazmburk a vodní hrad v Budyni nad Ohří

Libochovice
Libochovice leží v Západních Čechách, severozápadním směrem od města Louny. Městečko se rozkládá na rozhraní mezi Českým středohořím…
 Pravidelně jednou do roka se naše společenství přátel z celé republiky i…
Využil jsem teplého podzimního dne k výletu tentokrát od zámku v…
Jedeme do města Libochovice, asi 20 km od Litoměřic. My jedeme autem z…
Psát o místech známých je nevděčné, ale pokud se přidá zážitek s rojením…
Libochovice leží na levém břehu řeky Ohře. Nachází se zde Židovský hřbitov, který se dnes řadí mezi pět nejstar…
Rozcestník na náměstí 5. května v Libochovicích je rozcestím dvou tras, červené a modré. Červená TZ vede v severním směru k Hazmburk…
jeli jsme autem do Libochovic, vyndali jsme člun který jsme nafoukli a…
Z Roudnice nad Labem pojedeme do Budyně nad Ohří a do Libochovic, které od…
Chcete poznat osud našeho nejvýznamnějšího vědce, který byl jedním ze…