Travel blog Pošumaví Tipy a novinky Chaty a chalupyChaty a chalupy  Mapa - Klatovy

V Klatovech, které založil král Přemysl Otakar II. v roce 1260 žije přibližně 22 tis. obyvatel. Klatovy jsou díky své poloze někdy též nazývány jako "brána Šumavy". Největším turistickým lákadlem jsou Klatovské katakomby.

Tip:
   Trasy Klatovy a okolí (77)
> Do přírody   > Na kole   > S dětmi
> Cyklotrasy   > Pěší trasy

Zámek a kostel Nanebevzetí Panny Marie v Týnci.

Tipy na výlet Rodina s dětmi Vycházka - půldenní Do přírody

Týnec, zámek
Týnec, zámek  •  Fotografie (28)  • Foto: Bohumir

Týnec, pohled na Klenovou

Obec Týnec se nachází přibližně 5 km jižně od města Klatov. V místech, kde se z Klatovské kotliny zvedají první kopečky Šumavského podhůří si již v 9. století na jednom z nich založili své sídlo Slované. Jako farní ves je Týnec doložen již v roce 1227. V této době patřil klášteru benediktinek u sv. Jiří na Pražském hradě. Až v roce 1367 je první písemná zmínka o zdejším kostele. V místech, kde je dnes zámek, stávala gotická tvrz, ale zda tomu tak skutečně bylo nelze s určitostí dokázat. Po roce 1420 ztrácí Týnec na významu a stává se součástí panství Klenová. V první polovině 16. století je sídlo uvedeno jako pusté. V roce 1554 kupuje panství rytíř Bořivoj Rochle z Otova a od něho jej roku 1584 získává Jan Vidršpergár z Vidršperka. Do jeho rodiny se přiženil v roce 1624 Vilém Albrecht Krakovský z Kolovrat. Ten byl nejvyšším hofmistrem českého království a na panství se to začalo projevovat. Během několika let se panství rozšiřuje do střední velikosti z pohledu tehdejší doby. Staví se i v samotném Týnci. Původně gotický kostel je přestavěn v barokním slohu, je přistavěna věž, ve které jsou tři zvony. Od šedesátých let 17. století se z Týnce stává významné mariánské poutní místo. Syn Viléma, Maxmilián Norbert Krakovský z Kolovrat, se dědictvím stává dalším majitelem panství. Patří mezi nejbohatší muže království a začíná s výstavbou reprezentačního sídla. Návrh zámku vypracoval význačný plzeňský barokní architekt J. Auguston. Stavba začala po roce 1721 a byla dokončena až v roce 1760. V 18. století byla na zámku provedena menší rokoková úprava. Rod vlastnil zámek až do roku 1927, kdy jej kupuje pražský architekt Polívka. Ze zámku se stává na krátkou dobu luxusní hotel, který zaniká již v roce 1935. V roce 1937 je zde umístěn sirotčinec. Zámek se poté stává majetkem státu. V roce 1953 se sem stěhuje armáda. V 90. letech minulého století zámek střídá majitele a dnes se konečně začíná s jeho opravou.

Týnec, kostel Nanebevzetí Panny Marie

Do Týnce přijíždíme okreskou od Klenové. Parkujeme u bývalého hotelu a odtud vycházíme za zajímavostmi tohoto místa. K zámecké bráně je to několik desítek metrů. Bohužel brána je jediná možnost, odkud lze zámek uvidět. Na travnaté ploše pod zámeckou zdí je pomník padlým a o něco níže z roští vykukuje socha sv. Jana z Nepomuku. Jdeme kolem zámecké zdi, za kterou kdysi býval francouzský a později anglický park. Na rohu zdi odbočujeme vlevo a pokračujeme na návrší. Ve zdi je jedna z hospodářských budov zámku. Z ulice je vidět, že na zadní straně zámku je lešení a zeď je částečně opravena. Docházíme nad zámek. Vlevo na návrší stojí pod korunami stromů sochy Immaculaty a sv. Jana z Nepomuku, mezi kterými je kříž. Obě sochy jsou barokní a vznikly v roce 1754. Přes silnici je domek, v němž žil spisovatel Josef Hais Týnecký. Kostel stojí uprostřed hřbitova, na který se vchází bránou u bývalé fary. Z původního gotického kostela se dochoval pouze presbytář. Průčelí tvoří trojúhelníkový štít. Na jižní straně jsou renesanční dveře s monogramy tehdejších majitelů, z roku 1617. Na hřbitově je hrobka profesora Vrby se sochou od K. Lidického. V zadní části hřbitova je márnice. Ze hřbitova je velmi hezký pohled do údolí Úhlavy a na hrad Klenovou. Domy v obci jsou většinou novějšího data. Týnec jsme si vybrali tak trochu navíc po návštěvě hradu a zámku Klenové, kterým patří jiná kapitola stránek. Pokud se zámek podaří opravit, bude jednou z nejkrásnějších barokních památek Klatovska. Ale to v řece Úhlavě proteče ještě asi hodně vody.

V Týnci na občerstvení musí turista zapomenout. Ale lze se slušně najíst v nedalekých Janovicích nad Úhlavou nebo ve hradní restauraci na hradě Klenová. S ubytováním v této oblasti nejsou žádné potíže.

Zámek je ve velmi špatném stavu a oprava bude trvat ještě několik let. Samotná obec také nepřekypuje pořádkem. Nikomu se nemůže líbit krásná socha obložená roštím. Ale to jsou jen maličkosti. Jinak okolí Týnce je nádherné a když se člověk namlsá na nedaleké Klenové, té patří jiná kapitola, tak leccos přehlédne. A tak přeci jen převážila spokojenost.

Týnec je na mapě KČT č. 64 Šumava – Železnorudsko. Procházka obcí a jejím blízkým okolím se vejde do dvou kilometrů. Kostel je otevřený pouze v době bohoslužby.

Poslední aktualizace: 12.6.2012
Autor: Bohumir

Týnec

Příspěvky z okolí Zámek a kostel Nanebevzetí Panny Marie v Týnci.

Klenová - Týnec - klatovská Černá věž
Při našem automobilovém výletě na Klatovsko jsme navštívili tři zajímavá turistická místa. Nejdříve jsme se vydali na prohlídku zříceniny hradu a zámku v Klenové, poté se nám v obci Týnec naskytl tristní pohled na…
Nejčastější drobnou sakrální památkou v české krajině jsou kříže. Stavěny byly z různých důvodů. Označovaly hranice pozemků, vyznačovaly rozcestí nebo křižovatku. Význam mohly mít pamětní. Tehdy byly bohužel vztyč…
Mohutný barokní zámek se nachází v obci Týnec na Klatovsku v Plzeňském kraji. Zámek je dvoupatrová budova krytá mansardovou střechou. Zámek není veřejnosti přístupný. Historie Kolem…
Monumentální torzo, krásné chátrání, nádherná ruina, místo s geniem loci, místo obdařené nebývalou energií,… a tak podobně. Tak taková slova mě napadají, když se postavím do středu kaple a podívám se vzhůru k nebi…
Osadu se zvláštním jménem Rozpáralka najdeme mezi obcemi Týnec a Klenová nedaleko Klatov. Dochovala se tam renesanční válcová boží muka. Pocházejí z roku 1575 a jedná se o jednu z nejstarších památek kraje. …
Osada Loreta je položena zhruba 4 km jižně od Klatov. Můžeme si tam prohlédnout kapli Panny Marie Loretánské. Stojí v centru dnešní osady. K prohlížení je ale většinou jen zvenku. V létě, když budeme mít štěstí, j…
Naše společná cesta začíná v Klatoven na náměstí u Lékárny u  Bílého Jednorožce. Odtud směřujeme na Luby, Loretu, Týnec, Rozpáralku a Klenovou. V Klenové se držíme na hlavní silnici, po asi 150 metrech od vjezdu d…
Hrad a zámek Klenová se nachází na Klatovsku v…
Na Klenové, asi 13 km od města Klatovy, najdeme nejen rozsáhlou zříceninu středověkého hradu, ale i novogotický zámek, ve kterém je expozice moderního umění nejen významných, ale i začínajících umělců a …
Kaple byla postavena v novogotickém slohu v roce 1897. Nechala ji postavit vdova po majiteli zdejšího panství. A podle křestního jména zesnulého byla zasvěcena sv. Felixovi. Kaple stojí na malém návrší, severně od…
Rozlehlé Šumavské podhůří má, kromě jiných pozoruhodností, na svém území i několik poměrně velkých hradů. V jeho západní části, nad pravým břehem řeky Jelenky, asi 2 kilometry jihovýchodně od městečka Janovice nad…
Menší novogotická kaple sv. Felixe, výrazná krajinná dominanta, se nachází severně od hradu a zámku Klenová na výběžku nedalekého hřebene. Jedná se o jednolodní obdélníkovou stavbu s pětiboce ukončeným presbytářem…
Klenová je zřícenina hradu a i novější zámek ležící na kopci nad obcí stejného jména. Hrad je středověkého založení, zámek byl postaven v 19. století. Později přibyly stavby v podhradí jako sýpka, kaple sv. Felixe, vila Paula a statek. Dnes se zde nachází galerie moderního umění. Původně, ještě před založením hradu, mělo sídlo na tomto kopci strážní a ochrannou funkci. Chránilo…
V Šumavském podhůří se o zajímavá a známá místa přímo zakopává. Jsou tady ale i taková, kam lidé často nezavítají. Jednou velmi hezkou a zároveň tajemnou horou v této oblasti je Úliště ( 691 m.n.m. ). Nachází se…
Původní gotický kostel zde byl postaven již ve 13. století. A podle dochovaného opevnění se jednalo o velmi dobře zabezpečenou svatyni. V té době byl farním kostelem nedaleké staré slovanské obce Beňovy. V 15. s…
Sv. Jan Nepomucký byl generální vikář pražského arcibiskupa, mučedník katolické církve a také jeden z českých zemských patronů. Datum jeho narození není přesně známo, ale úmrtí ano. Stalo se tak přesně před 623 lety, 20. března 1393. Pocházel ze vsi Pomuk, dnešního Nepomuku, městečka v západních Čechách, které v té době spadalo pod cisterciácký klášter. Místo narození i následn…
Přírodní rezervace Luňáky leží v široké nivě řeky Úhlavy nedaleko Klatov, mezi obcemi Dolní Lhota a Novákovice. Jedná se o zbytky silně zamokřených slatinných luk. Lokalita slouží jako hnízdiště vzácných druhů pt…
Kombinaci historické architektury, moderního umění a úžasné vyhlídky na krásnou pošumavskou krajinu jsme nemohli odolat.   Nedaleko Janovic nad Úhlavou se nachází v Chudenické vrchovině obec Klenová, na jejímž okr…
Klenový, tak se původně jmenoval vrch nad Janovicemi nad Úhlavou, který byl vybrán pro stavbu hradu. Kopec dostal jméno po klenech, tedy jav…
Přibližně 8 kilometrů jihozápadně od Klatov se v údolí řeky Úhlavy nachází městečko Janovice nad Úhlavou. Prochází tudy silnice z Klatov do Nýrska a železniční trať do Železné Rudy. Navíc…
Jižním směrem nedaleko od města Klatov se nalézá několik velmi zajímavých míst. Jedním z nich je i zřícená kaple sv. Jana Nepomuského, nedaleko osady Loreta. Místo je nejen plné romantiky, ale i trochu záhadné. Sa…
V Klatovské kotlině, přibližně 4 kilometry jihozápadně od Klatov, najdeme poměrně velkou obec Bezděkov u Klatov. Řeka Úhlava zde vytvořila již hodně široké údolí a ves je na jejím levém břehu. Lidé si toto místo o…
Na vrcholu Klatovské Hůrky byl údajně v roce 1331 postaven gotický kostel. To se návštěvník tohoto místa dozví z tabule na vstupních dveřích restaurace, která je právě ve zdech zaniklého kostela. V 15. stolet…
Bezděkovský zámek se nachází v údolí řeky Úhlavy, přibližně pět kilometrů od Klatov. Dnešní podoba v novogotickém slohu byla provedena velmi známým architektem Vojtěchem Ignácem Ullmannem kolem roku 1855. Po přest…
Navštivte jednu z nejvýznamnějších turistických památek Klatov. V roce 2011 byla krypta otevřena po rozsáhlé rekonstrukci. Návštěvníci tak mají možnost zhlédnout rozsáhlou expozici, ve…
Klatovskému náměstí dominuje trojice věží, z nichž nejvyšší je Černá městská věž, která vlastně patří k Radnici. Další dvě věže patří původně Jezuitskému kostelu Neposkvrněného početí Panny Marie a sv. Ignáce. Sv. Ignác je samozřejmě Ignác z Loyoly, zakladatel Jezuitského řádu. Základy kostel byly položen r. 1656. Na stavbě se podíleli italští stavitelé Dominik Orsi a Carlo Lurago. Vstupní portály pak vznikly podle návrhu K…
Černá věž je dominantou města Klatovy a v letním období hojně navštěvovanou památkou. Vlivem mnoha požárů získala věž tmavočerné zbarvení, proto dostala název Černá věž. Černá věž se tyčí do výšky 81 metrů a svými 226 schody na Ochoz vyzývá návštěvníky ke zdolání. Z věže je krásný pohled nejen na město, ale i napřekrásné panorama Šumavy. Pokud je velmi dobrá viditelnost, lze z…
Klatovy leží v Západních Čechách, jižním směrem od Plzně. Klatovy jsou známé pěstováním tak zvaných klatovských karafiátů. Kolem západního okraje města protéká řeka Úhlava. V nedalekém okolí města se zvedaj…
Když jsme se vraceli z dovolený na Šumavě, stavovali jsme se v Klatovech na jídle. Prošli jsme se po náměstí Míru a po jeho okolí. Městečko je to moc pěkný a bylo co prohlížet a fotit. Protože jsme jen projížděli, nevěnovala jsem se mu nijak detailně. Snad se k tomu ještě někdy dostanu.EDITOVÁNO 10. ledna 2020 :Po letech jsem se dostala k tomuto článku o Klatovech. Ráda bych…