Zaječí, perla v kraji vína

Tipy na výlet Rodina s dětmi Romantika Vycházka - půldenní Celodenní výlet Putování (více dnů) Za kulturou Za sportem Do přírody Na kole

Jihomoravské vinařské obce jsou krásné snad všechny, zvláště pak pokud je navštívíme v tom správném až nejsprávnějším období. Proto se může někdo oprávněně zeptat: „Proč právě Zaječí“. A odpovědí mu v tomto případě určitě nebude jen to odhánějící „Prostě proto“. Jedním z důvodů může být i dobrá dosažitelnost. Obec Zaječí totiž leží v břeclavském okrese, kde se nachází mezi městy Hustopeče a Břeclav. Z toho vyplývá nejen to, že v její těsné blízkosti prochází silnice I. třídy, spojující Brno s Břeclaví, nebo že v nedalekých Hustopečích můžeme sjet z dálnice, ale také skutečnost, že sem zajíždí také autobusy a – již od roku 1839 - vlaky, jezdící na trase Brno – Břeclav. Z Břeclavi je to sem prostředky MHD asi čtvrthodina, z Brna většinou třikrát déle. U těch vlaků je ale potřeba počítat s tím, že se následně projdeme do kopce. A nebudou to jen desítky metrů.

V Zaječí dnes žije necelých patnáct stovek obyvatel, což slibuje i nějaké to zajištění službami. Dostatek vína určuje už poloha obce a náznak toho, že by si zde mohli přijít na své rovněž ctitelé našich pamětihodností, můžeme hledat v dlouhé historii Zaječí, které je poprvé písemně zmiňováno již v roce 1222. I když tehdy to byl ještě Sheghat. A později také např. Zeiechi, Zhayetz, Zycz, Sayacz nebo Zageczy. Se jménem Zaječí – nebo Saitz – se poprvé setkáváme až v roce 1872 a název obce prý opravdu odkazuje k tomu, že se v tomto místě vždy vyskytovalo hodně zajíců.

Z dlouhé historie Zaječí můžeme zmínit alespoň pár základních údajů..Obec byla kolonizována německým obyvatelstvem a ve středověku patřila mj. Liechtensteinům. Svým způsobem sdílelo Zaječí osudy nedalekých Velkých Pavlovic, které jsou na poli vinařském asi přece jen pořád o něco známější. Později se zde objevili Žerotínové a obec připadla střídavě Břeclavi a panství lednickému. Tím bychom měli za sebou i 17. století. Od 19. století se v místních kronikách zmiňují zejména nejrůznější katastrofy: velký požár roku 1831, epidemie cholery o pět let později (a poté ještě dvakrát opakovaná), příchod německých fašistů, odsun německých obyvatel, kterých zde žilo asi 90 procent, i komunistický puč v únoru 1948 a následná nucená kolektivizace.

Z výše naznačeného počtu historických památek je tou nejvýznamnější kostel sv. Jana Křtitele, jednoznačná to dominanta panoramatu obce. První zmínka o něm je stejně stará jako ta o obci samotné, pochází tedy z roku 1222. Tehdy byl ale asi ještě dřevěný a dnes je jeho nejstarší částí gotický presbytář, dokončený v roce 1508. Tento svatostánek můžeme zařadit mezi kostely opevněné a převážně neogotické. Současná loď i 43 metrová věž jsou totiž novostavbami z roku 1912. Při opravách chrámu byl také nalezen pozoruhodný náhrobní kámen kněze Stanislava Reisengera z roku 1585. Ten je dnes vsazen do vnější zdi kostelní lodi a je tedy veřejnosti volně přístupný (blíže viz: https://www.turistika.cz/mista/zajeci-nahrobni-kamen-kneze-stanislava-reisentera).

Jako poměrně zdařilé dílo můžeme označit také sochu sv. Jana Nepomuckého, která pochází z počátku 19. století a nachází se v centru obce. Plastika v životní velikosti stojí na mohutném stupňovitém soklu, v roce 2012 byla kompletně restaurována a v jihovýchodním rohu zdejšího hřbitova stojí její sestřička. Za zmínku stojí rovněž kaple v Zaječí. Jedná se o moderní kapli sv. Floriána, stojící v místě původní kaple z roku 1710 na malém návrší na severozápadním okraji obce, a kapli Nejsvětější Trojice z roku 1823, která se nachází na okraji obce ve směru na Nové Mlýny.

Co se týče ubytování a stravování má Zaječí nabídku poměrně pestrou i bohatou. Najdeme zde nejen několik rodinných vinařství, která mnohdy nabízí rovněž ubytování, ale také vinné sklípky, wellness nebo Retro music club. Nechybí ani několik restaurací, bowling, obchody, pošta nebo sportovní areál.

Líbilo i nelíbilo je spojeno tentokrát jednoznačně pouze a jen se zdejší dominantou, tedy kostelem sv. Jana Křtitele. Jsou na něm - a jistě i v něm - části a architektonické prvky opravdu krásné a pozoruhodné. Jenom je, bohužel, dosti problém se dostat do jeho interiéru

Náklady jsou v tomto případě spojeny zejména s typem Dopravy a délkou pobytu, ale hodně významnou roli hraje také fakt, jak kvalitní je konzumace každého jednotlivce. A od dobrého vína se občas opravdu neodchází zrovna lehce.

Poslední aktualizace: 23.12.2016
Zaječí, perla v kraji vína na mapě
Autor: markyz63

Příspěvky z okolí Zaječí, perla v kraji vína

Přítlucká hora
Dominantní výrazný hřeben (292 m), nacházející se mezi obcemi Pří…
Zaječí je větší vinařská obec s 1440 obyvateli a najdeme ji východním smě…
Jestliže první část jihomoravského cestopisu byla obsahově trošku o…
Dnes vyrazíme na cyklovýlet do Modrých hor. Leží kousek za Pálavou a jsou…
Podzimní dovolenou jsme zaměřili hlavně na návštěvu rozhleden a minipivovarů. A blízko Zaječí máme rozhledny hned dvě. Obec…
Za velmi zajímavou a pozoruhodnou můžeme jistě označit drobnou památku,…
Nachází se na křižovatce ulic Dlážděné a Hlavní u nákupního centra ve střední části obce. Socha světce v životní velikostido v tradičním ikonog…
Pri návšteve rozhľadne Maják, na výlet ku ktorej sme sa vydali z obce…
Zaječský vycházkový okruh začíná na křižovatce ulic Hlavní, Vinař…
Nachází se ve vrcholové části kopce kousek od zdejší rozhledny Ma…
Zaječí se nachází mezi městy Břeclav a Hustopeče, nedaleko…
Historie Vinařství Nosreti ze Zaječí spadá do roku 2005. V nově zřízeném…
První zmínka o vinařství v obci je už z roku 1252, kdy Boček z Obřan daroval mj. třetinu vinného desátku žďársk…
Jedeme se podívat do Podpálaví na výrazný hřeben Přítlucké hory v…
Nachází se na severním okraji obce na výrazné vyvýšenině a vytvář…
V juhomoravskom kraji a konkrétne v okrese Břeclav sa nachádza niekoľko rozhľadní, jednou z nich je rozhľadňa Maják  na Přítluckej…
Turistické informační centrum se nachází v západní části obce na…
Rozhledna s dřevěnou konstrukcí a točitým kovovým schodištěm se nachází na vrcholku Přítlucké hory, je vysoká 26,5 m, na její…
Vinařství Vajbar má sice oficiální sídlo v Rakvicích, jejich výrobu a…
Turistické rozcestí U kapličky
Turistické rozcestí se nachází v místní části obce Zaječí U Kapličky u objektu zdejší restaurace Retro Gril. Prochází tudy žlutě značená turistická …