Záboří - rozhledna Pětnice

Tipy na výlet Vycházka - půldenní Do přírody

Jedeme do Přerova a chceme na trase navštívit rozhledny, které unikly naší pozornost. Uvidíme, zda se nám to povede.

Záboří je jen kousek na jih od hlavní silnice z Plzně do Písku. V Blatné se musí odbočit vpravo na Horažďovice.
Počátky osídlení této oblasti spadají již do 7. stol. př.n.l.. O 500 let později těží Keltové tuhu a zlato na nedalekých nalezištích. Koncem 7. století oblast osídlují Slované. Byli to pravděpodobně oni, kteří Záboří založili. V 10 – 11. století tudy vedla obchodní stezka zvaná „Vintířova“ .
První písemná zpráva o obci je až z r. 1198 v darovací listině Přemysla I. klášteru dominikánek při kostele sv. Jiří na pražském hradě. Ti ji však prodávají a majitelé se často mění. Někdy mezi 9. až 11. stoletím byla v Záboří postavena kamenná tvrz. Ve 2. pol. 18. stol. byla přestavěna na sýpku. Od r. 1945 je v soukromém vlastnictví, je opravena a na jižní stěně jsou sluneční hodiny.
Záboří patřilo mezi významné obce. Zde byla r. 1904 zřízena poštovna jako jedna z prvních za Rakouska – Uherska. Tady byla r. 1636 postavena i jedna z prvních škol na Blatensku a r. 1888 založen jeden z prvních blatenských dobrovolných požárních sborů, který je činný i v současnosti.
Na kopečku na západ od obce je původně románský kostel sv. Petra a Pavla, který byl pravděpodobně postaven v 1. pol. 13. století. První písemná zmínka z r. 1305 je v archivu kláštera sv. Jiří. R. 1607 byl rozšířen, interiér byl doplněn r.1713. V té době byla znovu postavena i kamenná zvonice i barokní hřbitovní brána. R. 1728 byla pod kostelem znovu postavena kamenná barokní fara se šindelovou střechou, po 4 letech i barokní kamenné schody, které faru s kostelem spojily.
Ve východní části obce je velký rybník Pátek, který býval součástí rybářství Blatná. Od r. 1990 je v soukromých rukou.
Na západ od obce jen kousek od silnice do Čečelovic na mírném návrší Volyně (587 m) byla r. 2001 postavena železná tekomunikační věž. Oficiálně byla zpřístupněna až r. 2009. Rozhledna svůj název získala podle nedalekého lesa Pětnice. Je vysoká 35 metrů a na vyhlídkovou plošinu ve výšce 25 metrů se musí vyjít 138 schodů. Z plošiny se vám naskytne kruhový rozhled na Blatensko, Horažďovicko, Strakonicko, Brdy, Šumavu a Temelín.

Přímo u rozhledny možnost stravování není. Vzhledem k tomu, že je hned u silnice, tak to asi ani není nutné. V Záboří je penzion s restaurací.

Je to klasický telekomunikační stožár, takže milovníky rozhleden nadchne pouze svým výhledem. Za hezkého počasí je vidět daleko. Jen bohužel popisky toho, co vidíme, tam chybí. Ani dole u rozhledny nejsou žádné bližší informace. Takže, kdo se zde zastaví jen proto, že rozhlednu zahlédne, tak se o rozhledně nedozví vůbec nic.

Rozhledna je v mírné zatáčce téměř u silnice, její spodní část je však zakrytá křovisky, takže při cestě z Čečelovic se snadno přehlédne. Odbočka k ní je za rozhlednou, kdy se silnice mírně stáčí vlevo. Cesta k rozhledně odbočuje vpravo a dá se říct že zpátky. Je nutno hodně pozornosti si jí všimnout. Samozřejmě jsme odbočku i rozhlednu minuli a vraceli se k ní. Při cestě ze Záboří jsme nechápali, jak se nám to mohlo stát. Zaparkovat se nechá téměř pod ní.
Všude se uvádí, že rozhledna je celoročně volně přístupná. Nevím, zda se vrátka někdy odemykají. My tam byli k večeru jednu středu v září, oboje vrátka byla zamčená, pletivo bylo však rozstřižené a srolované, aby bylo možné se dovnitř bez problémů dostat.
Ze Záboří vede k rozhledně zelená turistická značka, vede vsak po silnici. Naštěstí to je jen kilometr.
Poslední aktualizace: 12.1.2018
Záboří - rozhledna Pětnice na mapě

Příspěvky z okolí Záboří - rozhledna Pětnice

Pětnice, rozhledna na vrchu Volyně.
Ranní obloha je jako vymetená a vypadá to, že dnes může být viditelnost…
Pětnice u Záboří - rozhledna (ST)
Telekomunikační věž s vyhlídkovou plošinou poblíž vrcholu Volyně 1 km Z od…
Rybník Velká Kuš je se svými 52,39 ha největším rybníkem v této oblasti…
Zámek stojí na jižním okraji vsi Bratronice na Strakonicku v Jihočeském kraji. Zámek je obdélná patrová budova s mansardovou…
Kadovský viklan
Viklany jsou velké zaoblené kameny nacházející se samostatně na l…
          Po stopách Christiana Battaglii   Dnem 6. května vyrazila naše…
Kadovský viklan se nachází u jihovýchodního okraje obce Kadov na samém pomezí severozápadu Jihočeského kraje. V…
V mírně zvlněné krajině mezi Slatinou a Kadovem, na pomezí Plzeňského a…
Obec leží v okrese Strakonice, asi 15 km severovýchodně od Horažďo…
Znáte viklany? Jeden z nich je v Kadově. Je to třicetitunový oblý balvan,…
Turistická veřejnost si ve většině případů spojí ves Kadov se zdejším…
                         Zámek Pole – Skočdopole  Snad jen z legrace jsme…
Sobota 3. 10. 2020 V noci byl nádherný klid, vítr se uklidnil, žaludy…
Každoroční Jarní výprava s kamarády se odehrála podle Petrových regulí. On byl na řadě s výběrem a volil okolí Blatné, kde kdysi…
Obec Slatina (Slatina u Horažďovic) leží v okrese Klatovy, deset kilometrů…
Před začátkem této cesty, na místa dvou tragických událostí, se musíme…
Za oknem vlaku se občas mihne tmavá hladina Otavy a pohled na Horažďovice…
Vesnice Hlupín se nalézá v západní části Horažďovické pahorkatiny, při…
V naší zemi je možné vidět desetitisíce nádherných starých stromů.…
  Jedeme na západ Blatenska do míst, kde prochází hranice mezi Jihočeským…