Za železniční historií do Zlonic

Tipy na výlet Rodina s dětmi Vycházka - půldenní Do přírody

Hlavním cílem tohoto výletu je městys Zlonice, nacházející se severně od Slaného. Obec, která je známá i díky tomu, že zde se svými rodiči prožíval své dětství Antonín Dvořák. Před deseti lety se toto místo dostalo i do podvědomí milovníků železnice, když v místní části Lisovice bylo založeno železniční muzeum.

Na cestu se vypravíme ze Slaného. Od železniční stanice se vydáme po zelené turistické značce. V obci Lidice u Otrub mineme gotický kostel sv. Jakuba Většího, a když před obcí Drchkov narazíme na železniční trať opustíme zelenou značku a dále do Zlonic pokračujeme po neznačené cestě stále rovně po silnici. V Drchkově projdeme okolo kapličky sv. Vojtěcha a když projdeme obcí Dřínov už je vidět věž kostela Nanebevzetí Panny Marie ve Zlonicích. Za Dřínovem se nám také otevřou krásné výhledy do KRAJINY s dominantní horou Říp a s kouzelnými kopci Českého středohoří. Po přejití železniční tratě u zlonického nádraží zahneme vlevo a pokračujem do Lisovic, kde se nachází cíl naší cesty tj. železniční muzeum.

Železniční muzeum zde vzniklo před deseti lety a jsou v něm k vidění exponáty průmyslových lokomotiv, v budově je pak expozice zabezpečovacích zařízení. Na dvoře areálu je nainstalovaná funkční malodráha. Když se v muzeu koná nějaká akce, je v provozu i historický autobus Karosa ŠL 11. My jsme do muzea právě v den jedné takové akce zavítali. Bylo to 8. května, kdy zde slavili 10. let Zlonické polní dráhy a ve Zlonicích probíhaly Slavnosti městyse Zlonice. Navíc zde u muzea měli sraz motorkáři před svou spanilou jízdou na Říp a přes Lisovice vedla i trať veteránského závodu Stopou Slánského Oriona. Vyplatí se určitě sledovat www. stránky muzea, kde o připravovaných akcích informují a pak se do Zlonic vypravit.

Nazpět do Slaného jsme se dostali autobusem, který zde jezdil jako náhradní Doprava za vlak, jelikož na trati probíhaly stavební práce.

Ve Zlonicích je šance se občerstvit v některé z místních réstaurací, my jsme měli o občerstvení postaráno na místním fotbalovém hřišti, kde v den Slavností byla spousta stánků jak s jídlem, tak i s pitím.

Nejvíce se nám líbily staré lokomotivy, které přežily jen díky nadšení lidí z místního muzea. Co bych muzeu vytknul je absence doprovodných textů u zabezpečovacích zařízení. Občas člověk nevěděl k čemu se co používalo.

V době akce byl vstup do muzea zdarma.

Jinak je vstupné 60 a 30 Kč, otevřeno je od května do října o víkendech a státních svátcích od 9 do 15 hodin.

Poslední aktualizace: 15.6.2014
Za železniční historií do Zlonic na mapě
Autor: neratovak

Příspěvky z okolí Za železniční historií do Zlonic

Turistická známka č. 1776 - Železniční muzeum Zlonice
Železniční muzeum Zlonice je otevřeno od roku 1997 a postupem času se stalo zcela unikátním svým zaměřením na…
Obec Zlonice se nachází 8 km severně od Slaného v údolí Zlonickéh…
Barokní špitálek na jižním konci Zlonic byl v roce 1954 péčí …
Ve Zlonicích, obci rozprostírající se v kladenském okrese, si můžete pro…
V Dolíně se připomíná již roku 1325. Roku 1739 byl goticky rozšířen, roku 1863 byla v jeho průčelí vystavěna místo Věže staré, jež byla před lety…
V budově bývalého barokního špitálku byl v roce 1954 zřízen Památník…
Úpravnému Městečku Zlonice severně od Slaného v okrese Kladno dominuje mo…
Původní židovský hřbitov byl v lese zvaném Borek, místo bylo ohraženo. V …
S naším klubem Přátel Milešovky jedeme vlakem na místo nazývané Porta…
Kolem někdejší Staré hospody, kterou měl pronajatou Dvořákův otec…
V oblasti okolo Slaného se nachází hned několik zachovalých zvoniček,…
Největší český menhir – „Kamenný pastýř“ u vesnice Klobuky – doko…
Poblíž obce Klobuky na Slánsku stojí největší český menhir, známý pod…
Menhir Zkamenělý pastýř je největším menhirem, který se nachází na území České republiky. Jedná se o přibližně 3,5 metrů velký kamen…
Obec Třebíz se nachází v okrese Kladno, kraj Středočeský, zhruba …
Pojedete-li po silnici z Klobuk do Peruci na hranicích Středočeského a…
Dům č.p. 14, zvaný Modletický je ze všech renesančních staveb ve Slaném …
V historickém centru města Slaný, severně od Masarykova náměstí, ve Velvarské ulici stojí Velvarská brána. Je poslední dochovanou…
Slaný leží ve Středních Čechách, severozápadně od Prahy. Město se rozkládá na rozhraní mezi Dolnohradskou tabulí a Pražskou plošinou…
Slánská hora (330 m n. m.) tvoří přírodní dominantu města. Spolu s…
Slaný - Kostel sv. Gotharda
Na místě původně románské baziliky byl rozšířen v gotickém slohu děkanský kostel sv. Gotharda. V této době bylo částečně na starších…
Tento pomník, který nalezneme mezi Perucí a Vraným, zde byl postaven v…
Jedu z Vinařic do Slaného na prohlídku historického středu města. Pojedu…
Pod tímto, na první pohled, zvláštním názvem se skrývá návštěva Lázní…
Obec v dávných dobách ležela na tzv."Královské cestě" z Prahy do Lipska. Dnes je v obci k vidění Kostel sv. Jiří na návsi s…
Panenský Týnec - nedostavěný kostel kláštera Klarisek
Velmi oduševnělé místo, které by si neměl nechat ujít opravdu žádný…
Zámek Libochovice patří k nejvýznamnějším raně barokním památkám…
Renesanční zámek stojí uprostřed města Budyně nad Ohří na Litoměřicku v Ústeckém kraji. Z původní čtyřkřídlé dispozice se dochovala jen dvě křídla ?…
Hazmburk
Soutěž 2 body
Zřícenina gotické hradu Hazmburk, stojící na strmém čedičovém útesu (418 m…