Za krásami Vysočiny - tentokrát procházka Jihlavou

Tipy na výlet Rodina s dětmi Romantika Celodenní výlet Za kulturou Do přírody

Mezi bývalými hranicemi Čech a Moravy uprostřed ČM vrchoviny možno navštívit starobylé město Jihlava, které se rozkládá kolem řeky Jihlavy. Je jedním z nejstarších měst na území ČR a hlavním městem Kraje Vysočiny, dnes více jak 51 tisícovým městem. Naši procházku začínáme od mohutné nádražní budovy, stoupáme ulicí kolem velkých paláců a domů. Odbočujeme od okraje historického centra vpravo, ocitáme se u části městských hradeb, které zde zůstaly zachovány. Přicházíme k okraji Masarykova náměstí, jeho rozloha nás dost překvapila.

Procházíme si horní a dolní konec, chvíli si odpočineme v centru na náměstí na lavičce. Zastavili jsme se občerstvit v místní zahradní restauraci ukryté v boční ulici. Léta 1526 - 1619 přinesla rozmach, po velkých požárech došlo k rekonstrukci poničených domů. Ve změně se prosadil hlavně renesanční styl, v roce 1645. V 18. - 19. století za císařovny Marie Terezie se stalo město druhým největším producentem sukna v tehdejší monarchii. Rozvoj města Jihlavy i ekonomiky nastal za vlády krále Přemysla Otakara II. 1270. Město mělo pravidelný půdorys, pravoúhlé sítě ulic s velkým náměstím uprostřed.

Jihlava prošla několika etapami rozvoje. Kombinace gotické, renesanční a barokní architektury s památkami dávné historie je vidět v historickém jádru města. Od roku 1982 je vyhlášeno město Jihlava - Městskou památkovou rezervací. Hradby a pěti branami tvořily kdysi dominantu Jihlavy po staletí - vybudovány byly před polovinou 13. století. V roce 1755 byla jihlavská pevnost zrušena, zůstala zachována pouze jedna brána Matky Boží a zbytky hradeb, které tu dnes vidíme.

V historickém středu je 213 památkově chráněných objektů, z toho 70 památek. Zaujmou i dvě kamenné kašny ozdobené pískovcovými sochami antických bohů, okolo je pás původní dlažby z 19. století. V průběhu 17. a 18. století byly domy přestavěny barokně. Již od středověku byla Jihlava významným historickým městem.

V centru si mohou návštěvníci projít významnou památku rozsáhlé podzemní prostory - chodby mají délku přes 25 km, podzemí je vyráženo přímo pod centrem města ve 2 - 3 podlažích za sebou do hloubky 14 metrů, tvoří ho propojená sklepení jednotlivých historických domů. Kdysi sloužily pro těžbu stříbra i jako sklepy pod měšťansými domy. Prohlídková trasa má asi 200 metrů. Srejné podzemí je možno vidět např. ve Znojmě, Plzni, Brně.

Další zážitek čeká v ZOO Jihlava. Leží v malebném údolí řeky v západním směrem nedaleko náměstí, od centra města pod hradbami. Na své obdivovatele zde čeká skoro 200 druhů exotických zvířat, řada zajímavých expozic africká vesnice Matongo, asijský parčík Hokkádo a další. V několika místech je v ZOO občerstvení, je tu i dětský koutek, obchod se suvenýry.

Město je obklopeno zalesněnými kopci, kolem je řada rybníků, některé jsou využívány jako přírodní koupaliště, Hraniční kameny jsou umístěny SV od okraje města je to pomyslná hranice mezi Čechami a Moravou. Z Jihlavy do okolí Vysočiny lze projít řadou značených turistických cest i pro kolaře tudy vede cyklotrasa. Kolem města Jihlavy vede značený Jihlavský okruh pro pěší i kolaře.

Jídlo jsme měli sebou, jen jsme se zastavili v místní restauraci na občerstvení. Jinak co se týká stravování, možností stravy je v místních obchodech i v restauracích hodně.

Nezapomenutelný dojem zanechalo rozsáhlé jihlavské náměstí se svými historickými objekty, chrámy a paláci, také kašny se zbytky hradeb.

Vstupné do ZOO - dospělí 90, děti 50 kč.

Přímo v centru Jihlavy na Masarykově náměstí možno navštívit Muzeum Vysočiny - největší muzeum v kraji. Je umístěno ve třech historických budovách, vsupné 20 a 40 kč.

Akce : V roce 2013 možné navštívit v Jihlavě -

Vysočina fest 2013, Festival vína 2013, Mezinárodní festival dokum. filmů, Magmafest - pro přiznivce tvrdší rokkové hudby, atd.

Poslední aktualizace: 13.7.2013
Za krásami Vysočiny - tentokrát procházka Jihlavou na mapě
Autor: JENNY-JANA

Příspěvky z okolí Za krásami Vysočiny - tentokrát procházka Jihlavou

Ski areál Šacberk
Ski areál Šacberk Ski areál Šacberk se nachází 3 kilome…
Zborná je ves 4,5 km s. od Jihlavy. V současnosti je rekreačním c…
26. etapa 10 000 kroků Jihlava (Zborná) – Lipnice nad Sázavou    …
Kopec o výšce 615m, který se nedá přehlédnout na sever od Jihlavy. Na vrc…
V lesích mezi Lesnovem a Zbornou na Jihlavsku se kromě jihlavského krematoria a známého rozcestí U lyžaře nachází také několik drobných zajímavostí -…
Rozcestí turisticky značených cest na návrší mezi Jihlavou a obcí Zborná…
Rozcestí Pružinka se nachází na okraji lesa za Autocampem Pávov. Žlutá a …
Hornická naučná stezka je asi 6 km dlouhá stezka mezi Jihlavou, Zbornou a…
Výchozí bod turistických tras. Autokemp v blízkosti Pávovského rybníka. M…
Výlet se nachází na Vysočine na okraji Jihlavy. Po cestě uvidíme 5 studánek a přírodní památku Vysoký kámen. Začínáme na parkovišti …
Zhruba jeden a půl kilometru severně od Starých hor -…
Jeden z pozůstatků po dolování stříbra naleznete na Bedřichově (č…
Tento cyklovýlet je dlouhý 50 km a jelikož se nacházíme na Vysočině mezi Jihlavou a Havlíčkovým Brodem, náročnost je střední až na v…
Rybník Borovinka se nachází mezi Hybrálcem a Jihlavou na Smrčenském potoc…
Jde o vrch severně od Jihlavy, a zároveň o chráněné území, kt…
Na vrcholu skalní žulové útvary porostlé přirozenou bučinou. Vyskytuje se…
V Jihlavě a okolí jsou čtyři hraniční kameny, které znázorňovaly hranice mezi Čechami a Moravou. Pocházejí z poloviny 18. století a byly postaveny na příkaz Marie Terezie. Jsou…
Jihlavské podzemí a katakomby
Naším prvním cílem během třídenního výletu na Vysočině bylo Jihlavské podzemí. Velmi jsme se těšili na svítící chodbu. Na prohlídku jsme přišli včas…
Noc kostelů je akce která se pořádá každoročně. Vznikla v roce 2001 v…
Zajímavým místem na odpolední vycházku je bezesporu jihlavská zoo. Město se jí snaží postupně modernizovat, a tak zamřížované výběhy jsou už…