Za Kelty a do údolí Peklo v okolí Nasavrk

Tipy na výlet Romantika Celodenní výlet Do přírody

Před vycházkou navštívíme informační centrum v místním zámku, abychom získali informace o místech, které se vypravíme navštívit.

Vycházku zahájíme u centrálního rozcestí na malebném upraveném a opraveném náměstí v centru Nasavrk, kde se dá i pohodlně zaparkovat auto. Modrá značka nás společně se značením NS stezky vede směrem na České Lhotice. Za městečkem se nám naskytnou první pohledy do kraje. Přejdeme potok a vystoupáme k rozhledně Boika, ze které se nám otevřou pohledy do kraje. Najdeme zde i dřevěný vyřezávaný orientační panel.

Od rozhledny k turistickému rozcestí v Českých Lhoticích je to kousek po málo frekventované silničce. Od rozcestníku pokračujeme po modré klikatící se silničkou dolů do Hradiště. Než budeme pokračovat po zelené do údolí Chrudimky, odbočíme vlevo po NS a zelené značce podívat se na keltské oppidum. Po cestě se seznámíme s místem z informačních tabulí. V nejzažším místě cesty NS vidíme prosvítat mezi stromy hráz a vodní plochu Křižanovické nádrže na řece Chrudimce. Vrátíme se zpět na rozcestí v Hradišti a pokračujeme po zelené značce, která po chvíli začne klesat lesním úsekem k Chrudimce. Po levé ruce nám zurčí pravostranný přítok Chrudimky. U Chrudimky cesta uhýbá vpravo a jdeme pekelským údolím. Cestu nám zpříjemňují dřevěné vyřezávané sochy zvířátek, po levé ruce máme Chrudimku. Procházíme chatovou osadou, míjíme rozcestí Peklo, a pokračujeme stále po zelené k rozcestí Pekelský mlýn.

Přejdeme Chrudimku a zelená pokračuje podél vody k rozcestí Strádovské peklo s vybudovaným odpočívadlem a návštěvnickou knihou. Pokračujeme stále po zelené, asi nejzajímavějším místem údolí, až pod zříceninu hradu Strádov. Vystoupáme ke skromným zbytkům hradu.

Tady si vezmu na pomoc Tomáše Durdíka. Hrad byl založen nejspíše v prvé polovině 14. století. S jeho jménem se poprvé setkáváme v predikátu Jaroše Lacemboka ze Srádova k roku 1374. V rukách šlechtických držitelů, kteří se po něm psali, se hrad poprvé výslovně uvádí roku 1438. Záhy po tomto datu však zpustl, snad i v důsledku předpokládaných poškození v důsledku husitských válek. Jako pustý se připomíná poprvé roku 1457, k roku 1459 je pak uváděn jako zbořený. Dispozice hradu byla dvojdílná. Rozměrné předhradí vpředu opevňoval val s příkopem. Na ploše předhradí jsou patrny pozůstatky několika staveb. Nevelké jádro stálo za širokým příkopem. Nejlépe se z něj dochoval fragment obloukovitě vedené hradby uzavírajíce na severní straně nádvoří. V jádře se nacházely dvě stavby. Z čelní se dochovaly výrazné pozůstatky včetně části boční stěny s portálkem.

Zelená značka nás dále vede směrem na Libáň. Povšimneme si ještě zbytku valu oddělující předhradí, a kde asi stávala první brána, byť nemusela být kamenná. Překročíme rušnou sinici a ocitneme se uprostřed obce Libáň, kde se za plůtkem krčí kříž a památník věnovaný hudebnímu skladateli Zdeňku Fibichovi.

Opustíme zelenou a jdeme vpravo po modré, která nás přes obec Drahotice dovede zpět k Pekelskému mlýnu. Pokračujeme kousek po známé cestě a od rozcestí Peklo stoupáme modře značenou silničkou zpět do centra Nasavrk. Kousek pod náměstím si ještě prohlédneme park Kaštanka s jedlými kaštany.

Po návratu do centra Nasavrk je ten správný čas k návštěvě keltského muzea v budově místního zámku a výlet zakončit posezením v místí restauraci.

Mě se Nasavrky a okolí velmi líbilo a určitě se zde vrátím i v jiném ročním období.

Projdeme se hezkou přírodou v okolí městečka Nasavrky. Rozhlédneme se do kraje z rozhledny Boika a podíváme se na místa, kde sídlili Keltové. Prozkoumáme zříceninu hradu Strádov a potěšíme se dřevěnými vyřezávanými plastikami. V zámku v Nasavrkách si prohlédneme expozici Po stopách Keltů.

Na upraveném malebném náměstí v Nasavrkách máte v podstatě dvě možnosti jak uhasit žízeň a zahnat hlad. Já jsem opakovaně využil pohostinností restaurace Pod Lípou. Najíte a občerstvíte se zde rychle a slušně. Není to sice žádná gastronomická bomba, ale poctivé porce chutně upraveného jídla za rozumnou cenu. A pivko si ze čtyř nabízených druhů také jistě vyberete.

Okolí Nasavrk a tento východní kout Železných hor nabízí mnoho zajímavostí a mnoho k vidění. Můžeme se rozhlížet do kraje z rozhledny Boika, podívat se na místa kde sídlili Keltové, projít se pěkným údolím řeky Chrudimky a lesy skrývají zříceninu hradu Strádov. V údolí Chrudimky narazíte i na pěkné vyřezávané sochy, které lemují pěšinu.

A jen tak na okraj, na rozcestí turistických cest Strádovské peklo, je pod přístřeškem návštěvní kniha, kde návštěvníci zapisují své dojmy z návštěvy tohoto místa. Jeden z návštěvníků své dojmy vylíčil přibližně těmito slovy „Pokud je takto krásně v pekle, tak chci být hříšníkem …“ Tato poznámka plně vystihuje dojmy z návštěvy tohoto údolí.

O návštěvě expozice Po stopách Keltů v zámku v Nasavrkách je na těchto stránkách již pěkný článek. Vstup je do expozice je zpoplatněn. Nicméně nevynechejte návštěvu informačního centra v zámku, kde můžete získat řadu potřebných informací. Mají otevřeno i mimo sezónu.smile

Rozhledna Boika, oppidum České Lhotice i zřícenina hradu jsou volně přístupné místa.

Poslední aktualizace: 13.12.2017
Za Kelty a do údolí Peklo v okolí Nasavrk na mapě
Autor: trempik

Příspěvky z okolí Za Kelty a do údolí Peklo v okolí Nasavrk

Pár dní v Chrudimi, II. část (Chrast, Podlažice, Nasavrky, Boika, Rabštejnek, Chrudim)
Jak jsme si slíbili v minulé části tohoto cestopisu, vracíme se znovu do v…
Spolek Bii si vytýčil za cíl rekonstruovat keltské oppidum. Tak vyrostl…
Když už se člověk vydá na výlet dál od svého domova, chce v navštívené…
Druhý den našeho Jarního chrudimského víkendu jsme si zajeli objevovat…
Barokní socha sv. Jana Nepomuckého patří k nejvýznamnějším památkám…
Skanzen se nachází jižně od Nasavrk a leží na kopci nad obcí. Skanzen je…
Jedeme do Nasavrk, městečka na úpatí Železných hor, navštívit zdejší…
Naučná stezka Keltská stezka Železnými horami, dlouhá 9 km, začíná a končí…
Expozice Po stopách Keltů se nachází v prvním patře zámku Nasavrky. V…
V severovýchodní části Železných hor se nachází obec Nasavrky. Přestože má…
Nedaleko obce Nasavrky se nachází rozhledna Boika. Je to patnáctimetrová dřevěná rozhledna, která byla otevřena v roce 2006. Najdeme…
Renesanční zámek stojí na návrší na severním konci…
Do Nasavrk se dostaneme autobusem.Staví na náměstí.Odtud se můžeme vydat…
Jednolodní gotický Kostel sv. Jiljí s pětibokým presbytářem a s věží nad…
Nasavrky jsou malé městečko s 1530 obyvateli a najdeme jej v chráněné kra…
V Nasavrkách na Chrudimsku mají již téměř čtvrt tisíciletí unikátní sad. …
Cílem dnešního výletu je rozhledna Boika, která se nachází jen necelé 2 kilometry západně od Nasavrk, ležících patnáct kilometrů…
Archeologická lokalita České Lhotice významná fragmenty keltského osídle…
Na cestu za rozhlednami se vydáme zřejmě motorovým vozidlem, protože…
Z Nasavrk je to na Boiiku asi 3 km.V Nasavrkách projedeme ulicí Nad Sokolovnou,kde nikde neodboču…