Moje oblíbené
  Tipy a novinky Chaty a chalupyChaty a chalupy  Mapa Zlín a okolí

Krajské město Zlín leží ve východní části Moravy, na rozhraní Hostýnských a Vizovických vrchů. Svou polohou zasahuje do tří národopisných oblastí - Valašska, Hané a Slovácka. Svým charakterem má však nejblíže k Valašsku. Město proslavil Tomáš Baťa. Unikátní je místní funkcionalistická architektura, která nemá jinde v republice, ale ani ve světě obdoby.

Tip:
  Trasy Zlín a okolí (65)
Beskydy, Javorníky, Valašsko
Vyberte, co Vás zajímá v oblasti Beskydy, Javorníky, Valašsko

Z Vlčkové za skálami na Ondřejovsku, do pralesa Bzové a na Delfína

Tipy na výlet Rodina s dětmi Romantika Pro zdatnější Celodenní výlet Do přírody

Ondřejovsko
Ondřejovsko  •  Fotografie (103)  • Foto: Franta

A máme tu "Babí" léto. I kdyby si člověk stokrát řekl, že tento víkend nikam nepůjde - dost práce se najde i doma - přece jen mu to nedá a musí aspoň v neděli vyrazit na krátký půldenní výlet ... ( Je to jako v té hloupé reklamě o Fidorce - "Když musíš, tak prostě musíš !!" ) Jana tentokráte volání modrých dálek odolala a tak vyrážím sám. Bus v 8.00 ze Zlína přes Fryšták do Držkové zajíždí i do jedné "zastrčené" dědinky - Vlčkové. Leží v údolíčku mezi Lukovem a Kašavou a já se rozhoduji začít své dnešní putování právě z tohoto místa ...

na konci Vlčkové

Na točně při horním konci obce Vlčková už stojí houf svátečně oblečených domorodců a odjíždějí busem do blízkého kostela v Kašavě. Já naopak vystupuji a pomalu kráčím vesnicí na její horní konec. V blízkosti jedné opravené dřevěnice se za plotem ozývá mocné "Kikyryký !" zdravého dospělého kohouta. Jako ozvěna mu odpovídá vřeštivé zakokrhání něčeho mnohem mladšího - ( podle hlasu nejspíš zkříženého s paviánem) - a pak k tomu zabečí jakási ovce. Takhle se to neustále rytmicky opakuje - přidat se k tomu ještě krocan, tak by mohla zvířátka vyrazit na úspěšné turné po folkových pódiích !

vodní nádrže

Na konci Vlčkové míjím dům s velkou zahradou a zvědavým vlčákem, vlevo pak vidím na louce menší rybníčky a záhy mi cestu zkříží tur.značka od Lukova do Držkové. Já ale pořád pokračuji údolím po lesní silničce. Zanedlouho "potkávám" dvě novodobé vodní nádrže - ( když jsem tu před pár lety procházel s Janou, tak tu ještě nic nebylo). Ta druhá z nich je rozlehlejší a na její vodní hladině se moc hezky zrcadlí protější břeh s mladými smrky. Na dalším rozcestí s dřevěnou boudou se dávám doleva. Cesta mírně stoupá mezi hřebeny Ondřejovska - mne ale brzy čeká odbočení po rozježděné lesní cestě napravo do svahu. Nad pasekou už prochází zelená značka od Okluku a já zanedlouho stojím u prvních skal na Ondřejovsku - u rozpukané skalní hradby. Zdejší hrubozrnné pískovce zatím nedovolily větru, slunci, dešti a mrazu zahlodat se víc do skalních stěn a ozdobit je tolik známými geomorfologickými jevy, jaké známe z jiných, známějších skalních oblastí. Tyto skály ale mají - ( tak jako ty ostatní na Ondřejovsku) - zase úplně jiné svébytné kouzlo. Syrově opracované bloky skal a balvanů ve spojení se zbytky horského pralesa nás při pohledu na ně přenesou daleko zpět do hlubin času - možná že až do doby, kdy tu ještě kolem pobíhali pravěcí lovci ...

Foto: Franta

Za skalní hradbou pokračuji po hřebeni lesem k dalšímu výraznému výchozu skal se dvěma hezkými skalními věžemi u chaty holešovských ochránců přírody. Bohužel už zdáli slyším údery sekery a když přicházím blíž, vidím před chatou lidi. A tak si fotím jen tu první věžičku a celý blok skal obcházím po chodníku až po nedaleká velká tábořiště. Když se ohlédnu zpět, vidím, jak mne stopuje veliký černý vlčák ! Je za mnou jen asi na 20 m daleko, vůbec neštěká a prozatím si udržuje stále stejný odstup. Kdyby se rozhodl mne napadnout, tak mi žádné zavřeštění " Pomóóóc !" nepomůže, protože jeho majitelé by mne přes skály neuslyšeli ! A než bych shodil ze zad batoh a našel v něm plynovou pistoli, tak jsem dávno zakousnutý !! Situace je to velmi prekérní, snažím se tedy zachovat klid a nedat najevo, že se mi prdélka svírá děsem tak, že bych mezi půlky nevstrčil ani sirku - a pomalu se po chodníčku psovi vzdaluji k dalším skalním útvarům ... Naštěstí se psisko asi po 100 metrech vrací zpět - UFFF, to se mi ale ulevilo - a já se dostávám ke shluku skal s pralesovitým zákoutím. Jeden balvan je tu vyzdoben zvláštním mřížkováním, něco takového jsem tady ještě neviděl !

Následuje dlouhá a pozoruhodná skalní hradba "Slunečního kamene", bohužel už vrcholek této krásné skály na mnoha místech převyšují vzrostlé stromy a tak výhledy jen sporadické na hřeben Ondřejovska. Na Rusavsko, hlavně na odlesněný vrchol Pardusu, je ale docela pěkný výhled z horní hrany paseky hned pod skálou. Vlevo zestup prudkým lesním svahem k pěkné rozložité skalce a na lesní cestu. Odtud kousek nahoru na zelenou značku, k níž se připojí žlutá od Rusavy a obě pak vedou přes sedlo mezi vrcholky východního a západního Ondřejovska na rozcestí pod nimi.

Já ale ještě předtím odbočuji vlevo na jinou lesní cestičku, která mne vyvede až na samý vrcholek východního Ondřejovska s přírodní rezervací. Chráněn tu není jen ostrůvek horského pralesa s "živými buky", jasany, jilmy, habry či zbytky lesních velikánů a bylinným patrem v mladším, zmlazeném lese na prudkých svazích - ( jedle už odtud téměř zmizela) - ale i pás velice zajímavých skalních výchozů a balvanů. A také jedna delší a asi 7 m Vysoká skalní hradba. Podle úplně nové cedulky na skalní stěně dostala od horolezců název "Býčí skály". Zároveň tu na skále vidím vyznačené šipky a popis horolezeckých cest a trošku mne to uvádí do rozpaků . Tato stěna se nachází uprostřed PP, zdáli slyším nezaměnitelný hlas krkavce, který zde tak jako čáp černý sídlí a je chráněn, a já vzpomenu na skály Pasáku v Jeseníkách, kde je kvůli tomu horolezcům na skalách činnost zapovězena ! Že by i u ochránců přírody platilo - jiný kraj, jiný mrav ?!?

Pokračuji dál po skalnatém hřebeni kolem další skalní hradbičky. Na jejím konci vidím dvě pozoruhodné skály ve tvaru náhrobních kamenů !!! Pak už jen ojedinělé skalky, odlesněný vrcholek s pasekou a já se spouštím ze svahu dolů na silničku. Chvilka stoupání do sedla. Odtud vybíhá 1 km zeleně vyznačená odbočka z hlavní trasy ke zbytkům bučinatého pralesa na Bzové. Až 160 roků staří velikáni mají velmi impozantní sítě kořenů a bylo by to tu velmi hezké, kdyby ... kdyby hned pod těmito překrásnými stromy nebyla čerstvá paseka s rozježděnými kolejemi po lesních traktorech !!

Foto: Franta

Vracím se zpět. Silnička klesá k rozcestí "U obrázku", já pokračuji stále rovně dolů z kopce lesem - teď už ale bez turistického značení. Tato lesní cesta klesá stále směrem k Lukovu. Já z ní ale při vrcholu lučinatého hřebene s posedem odbočuji a po hřebeni s nádhernými buky - ( a další novodobou pasekou ) - klesám až ke skalisku "Delfín". Vrcholová plošina se stala lesním dělníkům vítaným úložištěm odpadu při kácení stromů ! Tak tak, že najdu balvan s emblémem vytesaných delfínů v kruhu !! Zestup pod skalní stěnu s krásnými buky - jejich kořeny připomínají chapadla mladých chobotnic. Ukloněná skalní stěna mrazového srubu dosahuje výše min. 10 m, její délka pak asi 40 m...

Pod skálou zestupuji prudce chodníčkem dolů na lesní cestu, po ní opět prudce dolů na velmi pohodlnou širokou cestu vedoucí po vrstevnici. Ta se ale brzy bohužel napojuje na cestu, po níž jsme klesali z rozcestí "U obrázku". Tady už je její povrch zpevněný - "vystlaný" oblázky a drobným kamením - které jsou cítit i přes podrážky kanad ! Jediná výhoda, že už jen klesám směrem k rybníku Bezedníku. ( Cestou je ještě z jedné paseky pohled vlevo na vyhlídku na hradě Lukově a vrcholky skal pod zříceninou ).

Konečně stojím u opravených chat nad rybníkem Bezedníkem, pak ještě Krátká exkurze k jeho břehu - zdejší PP chrání hlavně mnoho druhů obojživelníků. A pak při pohledu na mobil s radostí zjišťuji, že bus do Zlína jede za 12 minut a já to mám na zastávku ještě přes 1 km ...

Foto: Franta

Malou svačinku a pití jsem měl sebou, oběd mne čekal doma ve Zlíně. Turisté z jiných oblastí najdou občerstvení na začátku cesty ve Vlčkové na Kolibě. V našem cíli - Lukově - najdete kromě hospody v centru i pěknou restauraci !

Divoká pralesovitá příroda s balvany a skálami je překrásná, zato ty nové paseky mezi těmito chráněnými ostrůvky přírody mi připadadnou jako pěst v nose !!!

Na cestě neplatíte vůbec nic, naopak příroda platí vám, ale v naturáliích : odkrývá Vám své skryté poklady, při cestě místy krkolomným terénem si upevňujete své zdraví a zcela jistě si tak prodlužujete i svůj život ...

Poslední aktualizace: 26.9.2011
Autor: Franta

Lukov

Příspěvky z okolí Z Vlčkové za skálami na Ondřejovsku, do pralesa Bzové a na Delfína

Ondřejovsko a "Mořské oko" u Fryštáku
  Ve čtvrtek mi trhali na stomachirurgii zub. Dva dny o šílených bolestech - v noci například tahám z mražáku zmrzlé kuře v igelitu a chladím si s ním bolavou "hubu" !  Protože už to nejde mezi čtyřmi stěnami dál …
Přírodní památka Ondřejovsko (4,2808ha) se nachází vjihozápadní části Hostýnských vrchů, asi 3km severozápadně od obce Vlčková, ve vrcholových partiích zalesněného skalnatého hřbetu Ondřejovsko (633,8m n.m.) a s…
Přírodní památka Bzová (2,6439 ha) se nachází ve vrcholových partiích v jihozápadní části Hostýnských vrchů, asi 2,5km severozápadně od obce Vlčková. Nachází se vnadmořské výšce 595 až 622m a napříč, přibližně středem území, se táhne balvanitý vrcholový hřeben.Chrání zachovalý lesní porost lipové Javořiny a jedlové bučiny pralesovitého charakteru na magurském flyši. Les Je…
   Hostýnské vrchy, které jsou oblastí mnoha přírodních krás, jsou tvořeny dvěma hlavními horskými pásmy. Severní část s památným Hostýnem, rekreačními středisky na Trojáku a Tesáku a několika přírodními rezervace…
   V těžkých Kanadách dupu po silničce kolem rybníka Bezedníku a zozhlížím se po hříbech. Nic ale neroste a navíc se nebe začíná moc podezřele kabonit. Dneska mám v plánu najít podle mapy neznámou skálu upr…
  Vy, kdož se v úmorném vedru plahočíte od lesního rybníku Bezedníku vzhůru Chladnou dolinou vstříc vzdálenému Ondřejovsku, a jati krutou žízní, už už jste odhodláni napít se té nevábné vody z potoka, nedělejte …
   Centrální část Předních skal na Ondřejovsku je místem tak divoce krásným a malebným, že jeho prohlídka přivede do stavu euforie (a to prosím bez požití jakékoliv drogy) nejednoho romantika a skalního tuláka. Posuď…
   Od Rozcestí na Okluku přicházím po zelené značce za necelou půlhodinku k první skalní hradbě Předních skal. Nachází se ukryta v lese nedaleko nad turistickým chodníkem a neohromí nás svou výškou, ale spíše svou…
Posledně jsme virtuálně nakoukli do centrální skalní oblasti Hostýnských vrchů, několika odskoky se dostali k jejich okrajovým zajímavostem na západě, severu i východě... no a v posledních dvou pokračováních se za…
   Tato nejzápadnější výspa ondřejovských Předních skal na mne v době "objevu" zapůsobila velikým dojmem. Před více jak dvaceti lety jsem se jednou toulal Hostýnskými vrchy a moje nožičky mne zanesly i na…
  PP ONDŘEJOVSKO není jediným místem v této oblasti, kde můžeme spatřit zajímavé skalní útvary. Daleko větší a pestřejší koncentraci pěkných skal nám k vidění nabídne bezejmenný předvrchol Ondřejovska, jehož ploché…
  Přibližně uprostřed mezi Dračím hřbetem a středem ondřejovských Předních skal s trampskými tábořišti narazíme na zajímavý útvar Plotnu. Je to přímo učebnicový příklad mrazového srubu, vytvořeného v pískovcích…
  V detektivkách se píše, že se prý zločinci rádi vracejí na místo svého činu. Když to vezmeme jako paralelu - tak i já se často vracím na místa, kde to mám rád a pak také na ta, kterým něco dlužím a kde jsem něco…
  Valašskou obcí Vlčková protéká potok Kameňák, který pramení pod nám už známým vrchem Kuželek (638 m). Zatímco horní část potoka protéká v celkem rovné linii zalesněným terénem, v lučinatém terénu nad obcí tvoří j…
   Přiznám se, že "objev" tohoto zajímavého skaliska pro mne nebyl až tak Velkým překvapením, neboť mu předcházelo pečlivé studium webu Mapy.cz. Na tomto portálu naleznete při zvětšení výřezů turistických map mimo…
   Od sedla mezi Růžovou a Velou nás trasa Naučné stezky vede lesní cestou po úbočí kopce. V místě,kde se razantně mění skladba lesa a kde NS odbočuje vpravo do údolí, začíná PP Vela. Ta slouží především k ochr…
    Ráno si trochu přispíme a na autobus do Lukova sedáme až o půl 9. Jedeme přes Fryšták a Vitovou. Škoda - vědět to, tak vystupujeme tady, na Velu je to odsud mnohem blíž. Ale to vůbec nevadí, protože je nádherné ráno měsíce září, obloha má odstín barvy Dark Blue a hned za obcí Lukovem se modrá trnková alej. Odebíráme vzorek na ochutnání. Je to moc mňam mňam - letošní valašská slivovice bude znamenitým ročníkem ...    Okolo ryb…
Přírodní památku Vela (8,2877ha) najdeme v jižní části Hostýnských vrchů, asi 2km severozápadně od Lukova. Rozkládá se na vrcholu a jižním úbočí hory Vela (526m n.m.) vnadmořské výšce 450 až 526 m, Katastrální úze…
Ondřejovsko  - Zadní skály -  Homole
Ondřejovsko - Zadní skály - Homole
   Říká se, že to nejlepší má příjít na konec. Při naší poslední návštěvě tajemných skalních útvarů, skrývajících se v zalesněném masívu Ondřejovska, tentokrát navštívíme nejvýchodnější část Zadních skal. Matka…
   Štěstí prý přeje připraveným. Po dlouhé nekonečné letošní zimě se venku konečně ukazuje sluníčko, však je taky na čase - začal třetí týden měsíce dubna roku 2013 ! V práci si na čtvrtek prozíravě nahlašuji dovo…
   Ondřejovsko - kopec mezi Rusavou, Fryštákem a Lukovem, získal své pojmenování podle poustevníka Ondřeje, který si tu v hlubokém hvozdu plném skalních útvarů, postavil někdy koncem 30-leté války svoji osamělou c…
GPS : 49°18'11.16216"N, 17°44'22.55712"E PĚŠKY Na hrad vede turistická značka z parkoviště sv. Jana na konci ulice Hradská. AUTEM Zaparkovat lze na konci ulice Hradská, dále je hrad přístupný jen pěšky lesní c…
 Dnes zrekonstruovaná a romantická zřícenina, lákající k návštěvě tisíce návštěvníků. V minulosti mohutný hrad, patřící svým významem a rozlohou na jihovýchodní Moravě k těm největším. Takový je a byl královský…
Končí nekonečná zima, první dubnovou sobotu se konečně ukazuje sluníčko, a tak se s manželkou rozhodujeme pro krátký výlet na Lukov. Ze Zlína to tam máme busem jen kousek. Vystupujeme u Domova důchodců a necháme s…
  Blíží se konec září, horko jak v mikrovlnce, ale co by člověk neudělal pro chorou, leč hrozně nadrženou manželku, se kterou touha po cestování mlátí tak, že už s ní doma není k nevydržení. Naštěstí má odpolední šes…
 Na dohled od zříceniny hradu Lukova se nad sedlem s upravenou studánkou vypíná zalesněný vrcholek zvaný Tanečnice. Na oficiálních mapách se s tímto názvem nesetkáte, informaci poskytnou jen Mapy.cz. Ale i na nich…
Zřícenina hradu Lukov se nachází asi deset kilometrů od Zlína, na kopci nad obcí Lukov, na dohled Zoologické zahrady Zlín a zámku Lešná. První zmínky o něm pocházejí ze 13. století, důkazy o osídlení této lokality však sahají ještě do dávnější historie – během archeologických výzkumů v 80. a 90. letech 20. století zde byly mj. nalezeny fragmenty pravěké keramiky, které…
Rozcestník se nachází přímo na hradě Lukově, lépe řečeno v tzv. Dolním hradě, na mohutném stromě před hradním mostem vedoucím na Horní hrad (to je ta pravá zřícenina). Vede odsud červená značka do Štípy a Zlína, opačným směrem pak přes Držkovou na Tesák. Současně tudy vede zeleně značená Naučná stezka Lukov po předhůří Hostýnských vrchů.
  Asi nebývá zvykem nabízet na těchto stránkách jako zajímavý turistický cíl shlédnutí několika rekreačních chat - (a to ještě jen jejich exteriérů) - ale pokusím se o vysvětlení a svůj názor si poté již…