Z Vitějovic na zříceninu hradu Osule.

Tipy na výlet Rodina s dětmi Vycházka - půldenní Do přírody

Náhodné a neplánované výlety mají něco do sebe. Hlavní silnice mezi Pískem a Českými Budějovicemi byla „ přecpaná“, tak jsme odbočili na Vodňany a údolím řeky Blanice pokračovali směrem na Prachatice. Za Bavorovem se dostavil nápad, že jsme již dlouho nebyli na Osuli a tak jsme odbočili u Strunkovic nad Blanicí na silnici údolím Zlatého potoka. Odtud jsme měli Osuli ( 646 m.n.m.) jako na dlani a po dalších několika minutách jsme již zaparkovali na návsi ve Vitějovicích. Odtud to jde již jen po svých.

Samotné Vitějovice mají několik zajímavých památek. Vždyť první písemná zmínka o vsi je již z roku 1283. To zde už stála tvrz a gotický kostelík. Na jeho místě dnes stojí, obehnán kamennou zdí, barokní kostel sv. Markéty z roku 1743. Byl zde kdysi i hřbitov, ze kterého zůstala jen budova márnice. Okolo svatyně rostou staré mohutné lípy a před jeho vchodem stojí velký kříž. Z mnoha starých a zajímavých budov lze uvést Bürgův mlýn z roku 1568, který dnešní podobu dostal v roce 1877. Nedaleko kostela je veřejná pec, která stále slouží k pečení, což dokazují fotografie a údaje na panelu. Na návsi je pomník padlým a při cestě k hradu zvláštní kaplička se třemi hroty a kresbou sv. Vojtěcha. Díky své zachovalosti byla obec v roce 1995 vyhlášená vesnickou památkovou zónou. A můžeme jít na hrad.

Jdeme po modré, která se za posledním domkem obce křižuje s obchvatem silnice do Prachatic a poté je již klid. Jde se mezi poli a loukami až pod svahy Osule. Pěšina začíná stoupat mezi křovinami k okraji borového lesa. Je odtud hezký pohled na Vitějovice. A pak to začíná být drsnější. Tady se nechodí ale přímo šplhá. Po několika zastávkách potřebných pro polapení dechu jsme na hřebeni. Na necelých dvě stě metrech jsme se dostali o 102 metrů výše. Hrad Osule má prazvláštní historii. S jeho stavbou se začalo někdy ke konci 13. století a jednalo se pravděpodobně o královský hrad. I když se o hradě píše, že se jedná o „ jednu z nejpozoruhodnějších stavebních památek v Čechách“, je na druhé straně záhadou, proč byl již v roce 1317 opuštěn.

Stojíme na jižní straně hradu. Ten měl lichoběžníkový půdorys, jeho délka byla kolem 100 metrů a šíře mezi 20 až 40 metry. Dnes můžeme sledovat hradby, které se dochovaly v různé výšce kolem celého hradu. Torza věží na jižní a severní straně jsou také viditelná. Zachovaly se i základy a zdi několika hradních budov. Svahy jsou natolik příkré, že hradní příkopy jsou jen na několika místech. Celý hrad je dnes obklopen smíšeným lesem s převahou borovic a jen na severní straně je vyhlídka do KRAJINY. Je odtud vidět městečko Bavorov se svým okolím a v dálce i Skočický hrad ( 667 m.n.m.). Proti poslední návštěvě se tady mnoho změnilo. Byly vykáceny náletové dřeviny, hrad je vzorně udržován a lze jej celý projít po dobře schůdné stezce. Stejnou cestou se vracíme na náves a při zpáteční cestě ještě zastavujeme u benzinové pumpy u křižovatky silnic do netolic a Husince. Jdeme se podívat na památníky „ Setkání pěti armád v roce 1945“ a to je konec výletu na hrad Osuli.

Hospoda byla zavřená s čímž se dalo počítat a tak jsme se na oběd zastavili ve Vodňanech. O ubytování přímo v obci či v okolí toho moc nevíme, ale nějaké by se tady určitě našlo.

Hrad Osule je velmi hezké a romantické místo. Turistů sem moc nechodí, ale na hradě se dá posedět a užít si krásné přírody. Bylo to všechno k naší plné spokojenosti.

Z Vitějovic na hrad vede modře značená cesta a je to tam i zpět kolem 3 až 4 kilometrů. Taková menší procházka. Převýšení přes 100 metrů. Hrad je volně přístupný a k seznámení s jeho historií slouží informační panel při jižní části hradu. S veřejnou dopravou především o víkendech to nebude valné. Ostudou je stav většího památníku „Setkání pěti armád“ který přímo volá po opravě. Hrad Osule je na mapě KČT č. 70 Pošumaví – Prachaticko.

Poslední aktualizace: 5.2.2015
Z Vitějovic na zříceninu hradu Osule. na mapě
Autor: Bohumir

Příspěvky z okolí Z Vitějovic na zříceninu hradu Osule.

Turistická známka č. 2330 - Zřícenina hradu Osule
Osule je zřícenina nedostavěného hradu u obce Vitějovice v okrese Prachatice. Hrad stál západně od vesnice na v…
Zřícenina hradu Osule, nazývaného také Vítějovice, se nachází na…
Dnes se vypravíme na zříceninu Osuli, nedaleko Vitějovic, která l…
Malá víska Vitějovice je známá jako místo setkání pěti armád na…
Část loňského parného léto jsme prožili i v podhůří Šumavy, v autokempu…
Strunkovice leží na pravém břehu řeky Blanice ve výšce 458 m nad…
                           Do Svobodných hor Tak kdyby mi někdo před…
Hřbitovní kostelík sv. Petra a Pavla patří k nejstarším a…
Husinec leží v Jižních Čechách, severním směrem…
Listopad na výlety není zrovna tím správným obdobím. Mlhy nás trápí po…
Údolní přehrada na řece Blanici mezi Husincem a Prachaticemi (asi 5…
Kostel sv. Jakuba Většího patří k největším klenotům krásného jihočeského…
Spíš než o kašnu by mělo jít o fontánu, rozměrem spíš fontánku. Relativně nenápadné dílko, skládající se ze světlého kamenného válce, po bocích drážk…
Prachatická městská Dolní neboli Písecká brána je součástí středověkého…
Kostel sv. Jakuba se stavěl současně s městem v 1. polovině 14. století. Ke konci 14. století došlo k přestavbě presbytáře. Někdy po…
Prachatice leží v Jižních Čechách, západním směrem od Českých Budějovic. Město s…
Rčení kde se pivo daří, tam se dobře daří je sice otřepané, ale vlastně pravdivé. Stačí si vzpomenout na vypaseného Pandrholu a věčně nuzujícího Kubu…
Bývalé Lázně sv. Markéty se nacházejí na okraji města Prachatic, na úpatí…
Zámek se nachází ve vsi Dub na Prachaticku v Jihočeském kraji. Zámek je patrová čtyřkřídlá stavba se vstupní věží a malým nádvořím,…
Zámek Kratochvíle je renesanční perlou italského stavitelství v j…