Z Víru na Karasín

Tipy na výlet Rodina s dětmi Romantika Vycházka - půldenní Do přírody

Předpověď počasí na ten den byla jasná. Mlhy, které se budou ve vyšších polohách rozpouštět. Škoda pro nás, že ani nadmořská výška 700 metrů nebyla dost na to, aby nám při našem výletě k přehradě Vír alespoň na chvíli zasvítilo sluníčko a mi se mohli pokochat krásnými výhledy do zdejší krajiny.

První písemná zmínka o obci Vír se datuje do poloviny 14. století, kdy je ves v údolí řeky Svratky zmíněna v souvislosti se stavbou hradu Pyšolec.
Další stavba, která významně ovlivnila zdejší život i krajinu se začala budovat po druhé světové válce. Tehdy přehradila tok řeky Svratky hráz Vírské přehrady. Ač přehrada Vír, ke které nás z centra obce dovedla červená turistická značka, slouží pouze k vodohospodářským účelům určitě zvýšila turistickou atraktivitu tohoto místa. K té také přispívají ferrati, zajištěné lezecké stěny na skalách u Svratky, které při cestě k hrázi nádrže míjíme.

V roce 2002 byla postavena na kopci Přední skála nedaleko Víru, jako součást lyžařského areálu, rozhledna Karasín. K ní dojdeme od hráze Vírské pžehrady po červené turistické značce. Rozhledna je vysoká 28,2 metru a z její vyhlídkové plošiny je za pěkného počasí, které v den naší návštěvy bohužel nebylo, výhled na další zajímavé turistické cíle ve zdejším okolí. Při mimořádně dobré viditelnosti z ní lze spatřit i Alpy.

Karasínem prochází i zelené turistické značení, po kterém se vracíme do Víru. Na okraji obce nás čeká ještě jedna zajímavost. Tou je replika původního Vírského mlýnku. Originál je umístěn v muzeu v Novém Městě na Moravě. Současný Vírský mlýnek nechala vyrobit obec v roce 2007. Je v něm na dvě desítky pohybujících se postaviček poháněných vodní silou.

V případě, že je pěkné počasí, tak je otevřeno občerstvení u rozhledny Karasín.

Celkově pěkný výlet po zajímavých místech, ale to počasí fakt nestálo za nic. Strašně mrzí, že jsme byli ochuzeni o výhledy z rozhledny Karasín.

Auto lze zaparkovat bez problémů v obci Vír.
Rozhledna Karasín bývá otevřena celoročně za příznivého počasí.
Ostatní místa jsou volně přístupná.

Poslední aktualizace: 14.11.2021
Z Víru na Karasín na mapě
Autor: neratovak

Příspěvky z okolí Z Víru na Karasín

Karasín
Rozhledna a skiareál Karasín Rozhledna je postavena na hřbetu kopce Zadní…
Rozhledna Karasín.
Při našem cyklystickém putování v okolí Bystřice nad Pernštejnem jsem navštívili rozhlednu Karasín. Našli jsme ji v krásné přírodě severovýchodní části Vysočiny na kopci zvaném…
Vyrazili jsme na prodloužené Velikonoce na Českomoravskou vysočinu. Každý den je jiné počasí. Máme za sebou dvě tůry, první den…
Pěší túry jsou fajn, ale při nevlastnictví motorového přibližovadla a při…
Sjezdovka ve Ski areálu Karasín se nachází hned pod patou rozhledny.  …
Není mnoho krásnějších rozhleden, které jsme kdy navštívili. Tato…
Červená turistická značka tudy prochází z Víru (2km), zříceniny Zubštejn …
Nachází se v horní části obce poblíž zdejší turistické atraktivit…
Vysočinou 2013, Lesoňovice – Vír – Bystřice Jsme na týdenní turistické…
Vírská přehrada
Vírskou přehradu jsem navštívila několikrát. Letošní návštěva byla…
   Dnešní noc spíme v autě poblíž Lomnice. Ráno se budím první a…
Zřícenina hradu Aueršperk stojí na ostrohu nad výrazným meandrem říčky By…
Vítochov
Poutní kostel sv. Archanděla Michaela ve Vítochově je Kamenná, raně gotická stavba s románskými prvky. První zmínky o kostelu se…
Pyšolec
Zřícenina hradu Pyšolec stojí na strmém skalnatém návrší nad…
ZŘÍCENINA HRADU ZUBŠTEJN
Jedeme navštívit zříceninu hradu Zubštejn, který se nachází nedaleko obce…
Zřícenina hradu Zubštejn stojí na výrazném kopci (688 m) nad vsí Pivonice v kraji Vysočina. Zubštejn byl zřejmě nejstarším pernštejnským hradem v…
Bystřice nad Pernštejnem leží pod východními vrcholky Českomoravské vrcho…
Horní les se svými 774 m nad mořem je dominantou zdejší krajiny.…
Pernštejn
Hrad Pernštejn je druhým nejmohutnějším hradem u nás. Hrad stojí nad městečkem Nedvědicí v Jihomoravském kraji a je jedním z našich…