Z Velikové na Lukov

Tipy na výlet Rodina s dětmi Romantika Vycházka - půldenní Celodenní výlet Za kulturou Do přírody Na kole

Je únorová sobota, ze zachmuřeného rána se brzy vyklube jasné nebe, což znamená, že bude i hezký den, a tak se rozhodneme, že podnikneme půldenní výlet do blízkého okolí. Já se začínám vypravovat už v 9 hodin, Franta má času dost. Jako vždy tvrdí, že mu stačí 5 minut, no jo, " mistr " byl totiž na vojně, takže ještě 10 minut před odchodem sedí u PC, má pořád času dost. V 10.30 odjíždíme ze Zlína MHD do místní části Veliková, vzdálené 9 km od Zlína. Vystupujeme na konečné na točně ve Velikové, která je nejvyšším bodem obce ulicového typu. Jdeme k nedalekému okraji lesíku, kde nad rozdělovníkem na levé straně mezi stromy stojí pěkné dřevěné jesličky. Na stromech jsou pověšeny obrázky - zastavení Křížové cecty, která tudy pokračuje lesní pěšinou dál po žluté a modré značce. My se však vydáváme silničkou pod lesem vlevo, která za chvíli odbočuje vpravo na louku.

Modrá značka nás tudy vede, z louky jsou krásné výhledy na obec Lukov a do dáli až k Beskydům. Je všude mokro, dokonce zbytky sněhu. Pokračujeme k lesní pěšině, kde je blátivá cesta. Dojdeme až k silnici vedoucí ze Zlína přes Lukov, až do Bystčice pod Hostýnem, přejdeme ji a opět vcházíme do lesa. Cesta je stále mokrá a dost blátivá. My jdeme dál až k vrcholu Rablina, odkud pak scházíme k malému rozcestíčku. Odbočujem vlevo, opět šílené bláto se sněhem, pofukuje větřík, ale jinak je teplo, je kolem 10 stupńů. Dál nás vede lesní cesta až k místu Prádla s dřevěnou usedlostí a studánkou ukrytou v přístřešku.

Na jižním svahu kopce na louce mezi lesem tady stojí toto roubené stavení na vysoké kamenné podezdívce. Kousek dál stojí další roubenka na kamenné podezdívce se sklepením, včelín a budka pro ptáčky. Studánka má pitnou vodu, ke které vedou tři schody. Prostranství na louce okolo těchto dřevěnic je v létě obsazené stany - účastníky letních táborů rodičů s dětmi - hnutí Brontosurus, které působí i při archeologickách pracech na hradě Lukově. Interiéry roubenek zde slouží při letních táborech jako kuchyně, jídelna, klubovna, soc. zařízení, podkroví je upraveno ke spaní ve spacácích. Roubenky zde postupně rekonstruují. Toto romantické místo leží asi 0,5 km od hradu Lukova.

Jdeme dál už pohodlněji pískovcovou lesní cestou až k PP Králky, ležící SV pod hradem, kde procházíme kolem zajímavých skalních útvarů. Je zde několik turistů. Pak pokračujeme lesní cestou po zelené, kousek strmě do kopečka a po naučné stezce přes hradní valy až ke zřícenině rozsáhlého gotického hradu, s pilířovým mostem a vstupní branou, pravděpodobně postaveného v 1. pol. 13. stol. Dnes je zde otevřen i bufet, kerý jinak funguje až od dubna. Právě na prostranství před hradem probíhá akce pořádáná Spolkem přátel hradu Lukova - Lukovský zimní víceboj - Stopou F. Seilerna, kde si mohou děti od 3 let i dospělí poměřit své síly. Na hradě hořel táborový oheń, probíhaly vědomostní i sportovní soutěže, např. hod kládou do dálky, běh do vrchu z hradního příkopu, trefování cíle, atd. Účastníci akce i návštěvníci si zde mohli v bufetu pochutnat na vonících klobásách a zahřát se horkým punčem. My jsme zde také odpočívali, a pak zahřátí horkým punčem jsme pokračovali do hradu. V zimních měsících se zde vstupné neplatí, sezóna začíná až od dubna.

Procházíme kolem hradebních zdí, na vyhlídku do sklepení, a pak zpět pěšinou pod hradem a hradními valy, příkopem ke skalám - oblíbenému místu horolezců. Odtud pak lesní pěšinou k zastřešené studánce a silničce, vedoucí až do obce Lukova. Zastavujeme se ještě v hostinci u zastávky ČSAD na kofolu a pivo, mámě 20 minut čas. V 16.20 nám jede autobus domů do Zlína.

Poobědvali jsme doma, před cestou, v bufetě u hradu Lukova jsme se zahřáli dobrým punčem, v hosinci v Lukově byla zastávka na pivo a kofolu.

Výlet se vydařil, i přes nepřízeň zablácených lesních cest a studeného větříku jsme byli spokojení, alespoň jsme udělali něco pro své zdraví, i když jen pěti kilometrovou procházkou.

Prádla
Prádla  •  Foto: JENNY-JANA

Každý hrad má své kouzlo. Na hradě Lukově probíhají přes sezónu různé kulturní akce, přírodovědné hry, které možno navštívit, v prosinci dokonce Mikulášský jarmark. Občerstvit se je možno v předhradním bufetě s posezením uvnitř nebo venku. V prostranství je i ohniště a sociální zařízení.

Poslední aktualizace: 16.2.2014
Z Velikové na Lukov na mapě
Autor: JENNY-JANA

Příspěvky z okolí Z Velikové na Lukov

Veliková - kaple sv.Cyrila a Metoděje
  Obec Veliková je od ledna r.1980 sice městskou částí Zlína, částí ale…
Jde o další z menších místních částí města Zlín. Leží zhruba 11 km SZ od…
Nenáročná, 12 km krátká, mimo nedlouhý úsek mezi body 5 a 6, stále…
Letiště Zlín - Štípa leží asi 8 km severovýchodně od centra města Zlína na…
  Obec Veliková se svými cca 600 obyvateli je poněkud vzdálenější součást…
  Severní stranu autobusové točny v Lukově na Zlínsku zdobí bělostné…
Obec v nadm. výšce 316 m Lukov je nazývána Brána Hostýnských hor. Na…
   Prostá střídmější fasáda kostela svatého Josefa v "předním" centru obce Lukova na Zlínsku nám napovídá, že byl vystaven buď v…
Obec Lukov se nachází nedaleko Zlína,cesta autobusem trvá asi 15 minut,a tak…
 Ráno při snídani Jana vykoukne ven z okna a navrhne: "Když je venku tak…