Z Růžové na Růžovský vrch a k Dolskému mlýnu.

Tipy na výlet Rodina s dětmi Celodenní výlet Do přírody

Při návštěvě národního parku České Švýcarsko jsem dostal brožůrku o nové NS Růžová. Trasa této naučné stezky mě tak zaujala, že jsem se tam rozjel.

mapa NS
mapa NS  •  Foto: Hribal

Z Děčína jsem jel autobusem do Růžové. Hned u zastávky je podrobná mapa naučné stezky. Také ji lze získat v informačním centru. Začátek stezky je u parkoviště na východním okraji obce. Za krásného rána vycházím cestou mezi loukami směrem k Růžáku. Zachvíli cesta vchází do lesa. Na větší křižovatce cest je pěkné odpočívadlo s informační tabulí. Vede odtud odbočka na vrchol Růžáku. Vydal jsem se po žlutě značené cestě. Před sebou mám1,5 km stoupání. Pěšina ze začátku prudce stoupá a pak se klikatí v serpentinách až na vrchol. Na vrcholu je dřevěný kříž a pozůstatky staré rozhledny a hospůdky. Vrchol je porostlý stromy a tak není téměř žádný výhled. Zapisuji se do vrcholové knihy a pomalu scházím zpět na naučnou stezku. Občas se mezi stromy objeví výhled na blízké okolí.

Z rozcestí pokračuje lesní cesta k betonovým pevnůstkám, tak zvaným řopíkům, které tvořily linii lehkého opevnění z roku 1938. Odtud pak cesta prudce klesá k Dolskému mlýnu. Kouzelné místo v soutěsce Kamenice. Dochovaly se zde pozůstatky více jak 400 let starého mlýna. Po prohlídce stoupám starou mlýnskou cestou lesem na Kamenickou Stráň. Na vrcholu stoupání je 300 metrová odbočka na skalní vyhlídku. Přímo nad říčkou Kamenice, na vrcholu skalního bloku, je vyhlídkové místo s lavičkou. Je potřeba trochu opatrnosti, protože zde není žádné zábradlí a pod námi je osmdesáti metrová hloubka. Nádherné tiché místo s kouzelnými pohledy do soutěsky Kamenice. Prý je to jedna z nejkrásnějších vyhlídek v národním parku. To mohu jenom potvrdit.

Po delším kochání se vracím zpět a pokračuji do starobylé vesničky Kamenická Stráň. Vítají mne roubené a hrázděné domky, které dnes většinou slouží jen k rekreaci. Málo používanou lesní cestou přicházím na Rozcestí U Obrázku k mohutné borovici. Toto místo dostalo název podle obrázku Anděla strážného, který je pověšen na této 300 let staré borovici. Opodál stojí obnovený Veroničin smírčí kříž. Původní kříž byl po roce 1945 zničen a podle dochovaných dokumentů byl vyroben nový a byl usazen na původní místo.

Cesta pokračuje dál lesem a později po loukách do míst, kde stávala obec Nová Ves, která zanikla po vysídlení po roce 1945. Zarostlou a téměř neznatelnou pěšinou se stoupá na Pastevní vrch. Z jeho vrcholu je nádherný kruhový rozhled od Děčínského Sněžníku, přes Groβer Zschirnstein, stolové hory v Německu, masiv Stříbrných a Křídelních stěn, Jetřichovické skály, Jedlovou, Studenec a místní dominantu Růžák. Nádherné zakončení výletu. Již jen krátký sestup k parkovišti odkud naučná stezka vychází.

Občerstvení pouze v Růžové, tak něco s sebou.

Nádherná oblast Np České Švýcarsko a CHKO Labské pískovce, kouzelná atmosféra Dolského mlýna, čarovná skalní vyhlídka a nádherný výhled z Pastevního vrchu.

Nelíbilo - velice zarostlá cesta Nová Ves - Pastevní vrch.

Poblíž Růžové na vršku Petřín je penzion přestavěný z větrného mlýna.

Poslední aktualizace: 13.7.2013
Z Růžové na Růžovský vrch a k Dolskému mlýnu. na mapě
Autor: Hribal

Příspěvky z okolí Z Růžové na Růžovský vrch a k Dolskému mlýnu.

Z Vysoké Lípy do Růžové
Po snídani jsme vyrazili na první delší letošní výpravu v tomhle kraji.…
Cílem naší trasy byl okruh kolem "Růžáku" s návštěvou vyhlídkového místa -…
Nenápadný vrch na východním okraji obce Růžová, z kterého je nádherný…
Stejně jako rozhledna Janov, nebyla ani tato rozhledna postavena, když…
Až se zase příště vydáte do České Švýcarska na Pravčickou…
Na Petřínském vrchu u obce Růžová v Chráněné krajinné o…
Z Růžové,kam můžeme přijet autobusem z Děčína,se vydáme po asfaltové…
Ve středu obce Růžová u kostela Sv. Petra a Pavla, u bývalé fary, stojí polodřevěná zvonice ze 16. století. Zvonice má zděné čtvercové přízemí a dřevěné patro. Ve zvonici jsou…
středně obtížná trasaTrasa: Růžová ( po žl…
Když přijedete do obce Růžová na Děčínsku, nemůžete si nevšimout, že…
Obec Růžová leží 10 km od města Děčína. Má zhruba 400 obyvatel a leží v Chrá…
Pěkně opracovaný pískovcový smírčí kříž stojí vlevo od cesty, která před Růžovou odbočuje k bývalému větrnému mlýnu na kopci Petřín. Kříž byl v minulosti pod rameny zlomen a byl…
Významnou stavbou obce Růžová je větrný mlýn z roku 1878 na vrchu Petřín …
Jedeme autíčkem do obce Růžová,okres Děčín. Jeli jsme si s manželem na dvě…
Při svém putování CHKO Labské pískovce  jsem využil trasu naučné stezky Růžová. Z Kamenické Stráně vede NS málo používanými lesními…
Obec Janov, kterou jsme si vybrali jako výchozí bod při výletě na dvě…
Obec Růžová je ideálním východiskem pro pěší turistiku. Především k výstu…
Neuběhlo ani čtrnáct dní a blížil se prodloužený červnový víkend. Já nic, Pavlína nic, ale nevydržela ona a vlastně mi vynadala, že…
K nejznámější přírodní památce Česko-Saského Švýcarska jsme zvolili cestu…
Malá Pravčická brána je trochu opomíjený pískovcový skalní útvar.…