Z Milovic přes Křivé jezero do Nových Mlýnů

Tipy na výlet Romantika Vycházka - půldenní Do přírody

Jedeme na jižní Moravu do Podpálaví mezi obce Milovice a Nové Mlýny. Nejsnadnější příjezd do obce Milovice je z Mikulova přes rozlehlý lesní komplex Milovického lesa, nebo odbočením z hlavní silnice Hustopeče - Břeclav směrem na Zaječí a Nové Mlýny.

Vycházku započneme v obci Milovice na návsi, kde se dá zaparkovat, nebo nás sem doveze spoj IDS JMK č.540 (Mikulov - Velké Pavlovice). Ulicí dojdeme až na její okraj, na křižovatce se dáme vedlejší silnicí směřující na Nové Mlýny směrem k benzinové pumpě a kousek za ní pak sestoupíme vpravo na zarůstající asfaltku, která je bývalou starou silnicí mezi obcemi Milovice a Nové Mlýny. Po chvíli přideme k informační tabuli, podrobně popisující problematiku zdejší národní přírodní rezervace Křivé jezero. Zde lze přes mostek cestou odbočit na okraj rozlehlé louky, která je již součástí NPR Křivé jezero a které dominují mohutné hlavaté vrby a mokřady. Po asfaltové cestě pokračujeme dál a s asfaltky se stává už pouze zpevněná cesta. Ta pokračuje dále krásným luhem, kde vlevo cesty je průběžně několik vodních tůní. Na jejím konci přijdeme k řece Dyji, ke zrušenému mostu přes řeku. Zde odbočíme vlevo proti toku a pěšinou vyjdeme na nový most, ze kterého je vidět jak tok Dyje, tak na opačné straně objekt elektráry v přehradní hrázi Novomlýnské nádrže. Na další křižovatce na okraji Nových Mlýnů odbočíme vlevo a přijdeme na hráz odkud z vyhlídky se nám otevře široké panorána na vodní hladinu a za ní vystupující hřeben Pálavy. Odtud se vrátíme zpět na křižovatku a v přímem směru dojdeme opět ke staré silnici na Milovice. Zde krátkou odbočkou dojdeme opět k řece Dyji, kde se nachází památník tzv. Rakvické tragédie z roku 1936, poblíž něho je i informační tabule popisující tuto událost. Dále podél hráze přijdeme ke kempu Pálava, nebo ulicí dojdeme na novomlýskou náves, které dominuje krásný dům bývalé školy. Tady naši vycházku ukončíme. Zde je i zastávka autobusu (linka IDS JMK 540), který nás doveze zpět do Milovic.

Křivé jezero je zachovalá část nivy ležící vpravo od řeky Dyje s přirozeným charakterem říčního koryta. Nacházejí se zde porosty měkkého a tvrdého luhu, lužní louky, periodické tůně a slepé koryto bývalého toku Dyje. Rezervace je i významným hnízdištěm ptactva. Z míst dnes zatopených Novomlýnskými nádržemi sem byly přesazeny tisíce trsů bledule letní. Dnes s více jak 100 000 exempláři je nejpočetněji zastoupenou lokalitou tohoto druhu v České republice. Celková rozloha této národní přírodní rezervace je 123,97 ha.

Novomlýnská nádrž je největší vodní plochou na Moravě o rozloze 1988 ha. V přehradní hrázi je instalována elektrárna s vodní turbínou.

Historie Milovic a Nových Mlýnů sahá svou historiií až do středověku ke 14.-15. století. V současné době jsou známy jako významné vinařské obce se zastoupením i ovocnářství. Nové Mlýny jsou i významným střediskem letní rekreace.

V Nových Mlýnech se dá ubytovat v kempu Pálava, kde je i celou turistickou sezónu (duben-říjen) v provozu restaurace. Nebo od května do září i v Turistické ubytovně, která se nachází hned vedle kempu. Pro náročnější pak lze doporučit zařízení v obci Zaječí, kde na hlavní ulici je hotel a dále dvě vinařství (U Kapličky a Nosreti), která poskytují jak ubytování, tak i stravování. Další ubytovací a stravovací zařízení, včetně několika vinařství, jsou v obci Pavlov.

I když národní přírodní rezervace není z důvodu ochrany přírody volně přístupná, ale po trase bývalé silnice Milovice - Nové Mlýny, která za 25 let co je mimo provoz již natolik srostla s okolní přírodou a vede po okraji rezervace, si lze udělat náležitý obraz o dané lokalitě (mohutné stromy lužního lesa, louka s hlavatými vrbami, rozlehlé vodní tůně, přirozený tok řeky Dyje). Jedinečné jsou i pohledy z vyhlídky na rozlehlou hladinu Novomlýnské nádrže. Ideální dobou pro návštěvu této vycházky je období duben až červen, kdy jarní luh a svěží zeleň vytvářejí jedinečnou atmosféru zdejší lužní krajiny.

Jelikož vycházka vede volnou krajinou, není třeba z kapsy vytahovat žádný peníz, pouze v případě občerstvení.

Poslední aktualizace: 29.4.2012
Z Milovic přes Křivé jezero do Nových Mlýnů na mapě
Autor: pasatur

Příspěvky z okolí Z Milovic přes Křivé jezero do Nových Mlýnů

Křivé jezero - národní přírodní rezervace
Zachovalá část nivy s přirozeným charakterem říčního koryta. Nach…
Obec leží na hlavní trase mezi městy Mikulovem a Hustopečemi. Původní brod…
Novomlýnská nádrž (též Vodní nádrž Nové Mlýny III nebo Dolní nádr…
Turistické rozcestí Nové Mlýny
Turistické rozcestí se nachází při západním okraji obce poblíž křižovatky, z níž do obce odbočuje místní komunikace. Prochází tudy červeně značená…
Tato obec je malá svou velikostí, ale velká svým významem. Nachází se totiž při řece Dyji dned pod hrází…
Osada Nové Mlýny se nachází v břeclavském okrese při řece Dyji, těsně pod hrází poslední z Novomlýnských nádrží. Od roku 1960 je součás…
Milovice patří mezi nejstarší obce v Podpálaví. Ve třicátých lete…
Nachází se jižně od obce Milovice poblíž Dolní Novomlýnské nádrže…
Nachází se u staré výpadovky na Zaječí severně od obce Nové Mlýny. …
Nacházejí se na dolním toku řeky Dyje pod přehradní hrází Novomlý…