Z Mikulova přes Svatý Kopeček až k zatopenému lomu - II. část

Tipy na výlet Rodina s dětmi Romantika Celodenní výlet Za kulturou Do přírody

Po krátkém odpočinku na poutním místě Svatém kopečku v Mikulově jsme pokračovali z vrcholu dolů pořád po modré značce kolem poslední kapličky křížové cesty dolů k lesu. Když jsme se ohlédli vzdalovalo se za námi vápencové bradlo s kostelem sv. Šebestiana a kapličkami. Pěšinou kolem louky dojdeme až k lesu, cestou se díváme do udolí krajiny k Rakousku.

Asi po km chůze lesem stojíme u cedule - pozor lom - vstup zakázán. Pěšinou odbočujeme vpravo, po pár metrech stojíme na louce nad lomem a fotíme si ho z výšky. Pak se vracíme k modré značce, ta nás dovede až dolů k silnici, a pak jdeme po ní kousek k bývalému mlýnu, u kterého leží Mariánský lom s překrásně čistou a průzračnou vodou. Protože koupání v něm není oficiálně povoleno, za prohlídku lomu se neplatí.

Podle báňských předpisů vstup do vápencového lomu povolen není, pro místní, kteří to sem mají kousek z města Mikulova je však lom oblíbeným místem k opalování i koupání, ale na vlastní nebezpečí, někteří tu dokonce loví ryby. Také my jsme tu viděli spoustu opalujících se lidí, skupinka si to užívala ve vodě, hlavně pánové a psi.

Lom leží na Janičově vrcholu, takže těžbou se dostalo do vody spousta kamenů a velkých balvanů, ve vodě s prorůstající trávou dotvářejí romantiku tohoto místa. Kamenitá pláž s několik metrů dlouhou mělčinou se najednou mění v hloubku. Lom je zařazen do 2. zóny ochrany přírody CHKO. Zajímavostí je, že v tomto lomu byla nalezena dravá piraňa - 32 cm dlouhá, asi se jí zde zbavil nějaký akvarista, neboť nebyla zlatá - asi mu nesplnila přání a takto dopadla. Piraňa byla vylovena, takže na nikoho zde nečíhá.

Odtud se pak silničkou vracíme asi 1 km k městu. V 1. místní hospodě, odpočíváme, vedro kolem poledne už pokročilo, tak se trochu chladíme pivem a na vzpruhu si dáváme kávu. Po odpočinku scházíme ulicí kousek dolů, odbočujeme vlevo a kousek stoupáme mírně do kopečka kolem domů k další dominantě Mikulova - Kozímu hrádku. Objekt byl v 15. století zbudován jako dělostřelecká věž s Ochozem. V jeho prostorách se dokonce natáčely filmy - Třetí skoba pro kocoura a Škola princů.

Věž leží na skalnatém kopci nad náměstím, dříve sloužila ke kontrole a obraně strategicky spojovacích cest Brna s Vídní. Z tohoto místa je krásně vidět na protější kopec, kde na jednom z Pavlovských vrchů leží poutní místo Svatý kopeček. Rozhledna je dvoupatrová se střílnami. Toto pozdně gotické opevnění s břitem, které se dochovalo do dnešní doby slouží dnes jako odpočinkové centrum a k pěkné vyhlídce na historické centrum Mikulova, na zámek a okolní krajinu pálavské přírody.

Odtud po chvilce odpočinku a svačině sestoupíme po schodech ulicí k městu. V cukrárně na rohu si dáváme malou zmrzlinu, a pak už pokračujeme dolů k náměstí, kde se ještě zastavíme v místní restauraci na točenou sodovku. Protože se blíží 16 hodin, kdy nám jede vlak zpět na Břeclav, pak do Otrokovic, spěcháme už dolů rychleji, přejdeme most, poslední pohled na zámek za námi na kopci a jsme u nádraží, asi za 5 minut nasedáme do osobního vlaku, kterým jedeme zpět. V Otrokovicích jsme kolem 18. hodiny, ještě se stavíme v místní restauraci - U mašinky na večeři a pokračujeme trolejbusem domů do Zlína.

Svačinu jsme měli sebou, cestou jsme se občerstvili v Mikulově kávou, pivem sodovkou a zmrzlinou. Večeřeli jsme v Otrokovicích v místní restauraci, kde výborně vaří.

Vyšel nám nádherný letní den, přesto, že jsme v Mikulově byli několikrát, moc se nám tu líbilo - centrum náměstí tohoto města je bohaté na historické stavby z různých stavebně historických dob - zaujme dominanta náměstí - Morový sloup, sousoší Nejsvětější trojice z r. 1724 - složeno ze 3 andělů, také je zajímavá kašna, atd. Od 16. století se při úpravě stavebních památek projevují prvky renesance. Největší dominantu Mikulova - rozsáhlý zámek jsme si prohlédli minule - je tvořen komplexem budov, obklopen dvěma nádvořími se dvěma předdvořími. Hlavní bodova je 2 patrová. Fasády budov jsou zdobeny barokními římsami a pilasty, jsou zachovány i zbytky renesančních omítek. Mikulov je jedním z našich nejkrásnějších měst, leží na úpatí vápencového hřbetu Pálavy při rakouské hranici.

Zaujala nás i vyhlídová věž - Kozí Hrádek a romantický vápencový Mariánský lom.

Otevírací doba na věž - Kozí Hrádek je když je vyvěšena vlajka, vstupné je 2O kč. Vyhlídka je po pár schodech a stojí za to.

Nejvýznamnější akcí je v Mikulově v hlavní turistické sezóně Pálavské vinobraní - každoročně 2. zářijový víkend. Jinak celoročně koncerty, výstavy, festivaly a další akce v Mikulově lákají stovky turistů.

Poslední aktualizace: 19.6.2013
Z Mikulova přes Svatý Kopeček až k zatopenému lomu - II. část na mapě
Autor: JENNY-JANA

Příspěvky z okolí Z Mikulova přes Svatý Kopeček až k zatopenému lomu - II. část

Mikulov - Kozí hrádek
Nachází se na skalnatém vrcholu výrazné vápencové vyvýšeniny zvané Kozí vrch, který leží uprostřed města, severovýchodně od historického…
Víno není jen alkohol. Víno je společenský nápoj. Pokud se o ně z…
Mikulov leží na Jižní Moravě, západním směrem od města…
Západně od Břeclavi v těsném sousedství státní hranice s Rakouskem jsme…
Nachází se na severovýchodním okraji města. Patří mezi naše nejzachovalejší židovské hřbitovy a rozlohou je i největší na Moravě (nachází se zde přes…
Hotel Galant Mikulov se nachází v blízkosti samotného h…
Objekt zbudovaný v Mikulově jako dělostřelecká věž s ochozem v 15. stolet…
Obrazová galerie zobrazuje jeden z největších židovských hřbitovů…
Nachází se pod Kozím hrádkem při vstupu na místní židovský hřbitov. Byla postavena podle projektu významného vídeňského architekta Maxe Fleisc…
Historické město Mikulov najdeme v malebném kraji jižní Moravy kde vedle památek je spousta jiných lákadel od krás přírody až k…
Mesto Mikulov v minulosti svojou strategickou obchodnou polohou m…
Informační centrum se nachází v historické části města, v přízemí objek…
Galerie Závodný uzavírá zástavbu malebného náměstí v Mikulově. Je…
Nejstarším objektem zde byla pozdně románská svatyně (připomínaná roku 1173), která byla husity v roce 1426 vypálena. Dnešní kostel budován od 80.…
   Půvabné jihomoravské městečko Mikulov s cenným historickým jádre…
Nachází se na okraji města uprostřed rozlehlého areálu Amfiteátru, kde se pořádají různé mikulovské slavnosti. Jde o výrazný…
Nachází se v horní části hlavního mikulovského náměstí a patří mezi nejkrásnější zdejší měsťanské domy. Původně gotický dům byl přestavěn v roce 1730…
Tato honosná hranolová věž se čtvery mohutnými hodinami, se nachází při jižní části presbytáře kostela sv. Václava. Vyhlídková část má renesanční ochoz…
Původně se jednalo o Ditrichštenský pivovar, v němž se přestalo va…
Objekt se nachází v historickém jádru města na horním - Kostelním…
Vyjdeme si z města Mikulov trošku do výšky...ale fakt jenom trošk…
Nachází se v historickém jádru města ve střední části náměstí. Původní loretánský kostel sv. Anny byl po požáru v roce 1784 přebudován později …
Nachází se uprostřed horní části náměstí a oživuje jeho prostor. Toto monumentální barokní sousoší s plastikami z let 1723-25, patří k vrcholným dílům…
Byla postavena v letech 1723-27 v době poslední velké rekonstrukc…
Patří mezi naše nejvýznamnější a nejzachovalejší historická města…
Mikulov, město, které vzniklo na počátku 12. století, se při naší dovolené…
   Poslední výběžek Pálavy v bezprostřední blízkosti Mikulova - Svatý…
  I když počasí nepřálo... sluníčko nevykouklo a mléčná obloha…
Svatý kopeček u Mikulova je tvořen stupň…
Jeskyně Na Turoldu leží v přírodní rezervaci vrch Turold na okraji města …