Z Litoměřic na Radobýl

Tipy na výlet Rodina s dětmi Romantika Celodenní výlet Do přírody

Při tomto výletě si prohlédneme staré královské město Litoměřice a vydáme se i na nedaleký vrch Radobýl, z kterého je za pěkného počasí krásný výhled do okolní KRAJINY.

Naše putování může začít třeba u železniční stanice Litoměřice-město, kde se dá pohodlně zaparkovat a nebo, což je asi i lepší se do Litoměřic dá dopravit přímo vlakem.

Od nádraží vyrazíme Dlouhou ulicí na nedaleké Mírové náměstí. Na náměstí si můžeme prohlédnout celou řadu historických domů, mezi nimiž vyniká renesanční dům U Kalicha. Za navštívení také jistě stojí barokní děkanský Kostel Všech svatých. Kdo má zájem může na náměstí navštívit i oblastní muzeum v bývalé goticko-renesanční radnici.

Po prohlídce náměstí se vydáme ulicí Lidickou k bývalému hradu ze 14. století, který v posledních letech prošel velkou rekonstrukcí a nyní je v něm expozice českého vinařství, do které se zájemci mohou rovněž podívat a je zde i možno ochutnat zdejší regionální vína.

Od hradu budeme pokračovat Masarykovou ulicí až k železničnímu přejezdu, kde již začíná značená turistická trasa. Vydáme se po žluté značce směrem na Radobýl.

Radobýl
Radobýl  •  Foto: neratovak

Cesta po žluté je celkem nenáročná, člověk se zapotí až při závěrečném stoupání. Z Radobýlu, jehož vrch je prakticky bez vzrostlejší vegetace se nabízí krásný výhled do blízkého i vzdáleného okolí. Vždyť právě odtud měl vidět Karel Hynek Mácha v roce 1836 požár Litoměřic, při němž pak pomáhal hasit, což se mu mělo stát osudným. Na vrcholu jistě zaujme i velký železný kříž. Jediné co všem přeji je, aby až na Radobýl dorazí měli lepší počasí, než jsem měl já. Z vrcholu budeme sestupovat opět po žluté, tentokrát směrem na Žalhostice. Značka nás po pár metrech zavede na západní stranu kopce, do míst, kde dříve býval lom. Zde si můžeme prohlédnout odkryté čedičové sloupce, z kterých je celý kopec tvořen. Zdejší lokalita je chráněná pro výskyt velmi vzácných druhů květin.

Po sestoupení až do Žalhostic se vydáme proti proudu Labe po cyklotrase č. 2 nazpátek směrem na Litoměřice. Po cestě si na jednom z domů můžeme udělat obrázek o tom, do jaké výšky zde řeka vystoupila při povodních v roce 2002. Jakmile dojdeme na úroveň zdejšího koupaliště, zahneme vpravo, projdeme pod železnicí a ulicí U Pramene a dále pak po Rybářských schodech se dostaneme na vůbec první osídlené místo v Litoměřicích, jímž je nynější Dómské náměstí. Zde, na místě kde sídlí biskupství litoměřické si můžeme prohlédnout barokní katedrálu sv. Štěpána a navštívit lze i k ní přistavěnou věž, která je v turistické sezóně přístupná a je z ní jistě krásný výled na město a okolí.

Radobýl
Radobýl  •  Foto: neratovak

Z Dómského náměstí budeme pokračovat uličkou mezi katedrálou a věží, která nese jméno Máchova. A po pár metrech zjistíme proč. V této uličce se totiž nachází dům Na Vikárce, kde Mácha 6.11.1836 zemřel. V domě je umístěna stálá expozice s názvem Život Karka Hynka Máchy v Litoměřicích.

Od Památníku K.H.Máchy pokračujeme z kopečka směrem k Labi a podél městských hradeb na jižní straně města dojdeme po chvilce k našemu výchozímu bodu, tj. k vlakovému nádraží Litoměřice město.

Po cestě jsem si vystačil s vlastníma zásobama a občerstvil jsem se až na konci putování v nádražní restauraci. Nicméně v Litoměřicích člověk narazí na nějakou občerstvovnu skoro na každém rohu, takže je z čeho vybírat.

Litoměřice, jako město jsou moc pěkné a mají turistům co nabídnout. Přírodní scenérie na Radobýlu jsou úžasné, jediné co mě zklamalo bylo počasí. Výhled nebyl takový, jak jsem si představoval, ale i tak to stálo zato.

Oblastní muzeum Litoměřice je otevřeno denně kromě pondělí od 10-17 hodin, vstupné 25 a 12,- Kč.

Hrad Litoměřice je otevřen denně od 9-17 hodin, vstupné 50 a 25,- Kč.

Vyhlídková věž u katedrály sv. Štěpána je veřejnosti přístupná od dubna do října vždy v sobotu od 13 do 17 hodin, navíc o prázdninách ještě v pondělí, ve středu a v pátek v témže čase. Vstupné 50 a 25,- Kč.

Památník Karka hynka Máchy je otevřen denně od 11 do 16 hodin, vstupné je 25 a 12,- Kč. Prohlídku je ale nutné si vyžádat u pokladny v budově oblastního muzea na Mírovém náměstí.

Kostely, které jsem navštívil byly volně přístupné.

Využít lze také alternativní způsob Dopravy po Českém středohoří a Podřipsku: Středohorský motoráček

Poslední aktualizace: 2.10.2014
Z Litoměřic na Radobýl na mapě
Autor: neratovak

Příspěvky z okolí Z Litoměřic na Radobýl

Turistická známka č. 1968 - Radobýl, České středohoří
Radobýl je čedičový vrch ležící v Českém středohoří. Zvedá se nad vsí Žalhostice na pravém břehu Labe, 3 km…
Vrch Radobýl (399 m n. m.) je přírodní památkou s těžbou odkrytým…
Ze Žalhostic do Velkých Žernosek a podél Labe do Libochovan.            …
Jdeme na jeden z vrcholů Českého středohoří. Cesta značená žlutou…
Tento kopec se nachází v horské hradbě Českého středohoří v okolí…
Víno není jen alkohol. Víno je společenský nápoj. Pokud se o ně z…
Nezaměnitelný "vykousnutý" obrys…
Do Žalhoštic jsme přijeli vlakem. Od nádraží jsme po žluté TZ stoupali k …
Na místě zrušené vinařské kaple svatého Mikuláše ze 14. století ve svahu pod Radobýlem byla v polovině 19. století postavena pro významnou litoměřickou rodinu Pfaff honosná…
Další z výletů s využitím tak zvané Švestkové dráhy vedoucí nádhernou krajinou Českého středohoří Po občerstvení kávou, která se ve vlaku podává zdarma, vystupujeme v Lovosicích…
Bílé stráně byly dlouhodobě využívány jako pastviny a tak nedošlo k zarůstání náletovými porosty teplomilných dřevin. Mají tak mimořádnou přírodovědnou hodnotu. Opuková stráň s…
Kostel Zvěstování Panny Marie v Litoměřicích. V…
Ve vrchu Bídnice se od nepaměti těžil vápenec. Vzniklo …
Vyrazila jsem na výlet po Labi se syny z Píšťanského jezera po Labi až ke Střekovu. Starší syn pro mě přijel vozem a dovezl mě k jez…
   České Středohoří – Tři vyhlídky Litoměřicka. Tak mě zase po krátké…
Pozdně barokní zámek se nachází uprostřed obce Velké Žernoseky na Litoměř…
              Vyšlápli jsme si s kamarádkou a mým psím kamarádem na výlet…
Z Malých Žernosek do oparenského údolí…..               Vyjeli jsme z Teplic do Malých Žernosek a pokračovali dál k oparenskému…
K Radobýlu vede žlutá turistická značka spojující Žalhostice a Litoměřice.…
Do Litoměřic se dostanete po D8 například z Prahy po dálnici D8 směrem na…