Z Lipové přes Medvědí kámen do lázní Jeseník

Tipy na výlet Rodina s dětmi Romantika Pro zdatnější Celodenní výlet Za kulturou Do přírody Na hory

Prodloužený víkend začíná nádherným pátkem, který musím bohužel kvůli horečce a silnému nachlazení prožít v posteli. Moje valašská umanutost mi ale velí : zítra jedeme na výlet do Jeseníků i kdybych přitom měl " rýt rypákem zeměgulu !" Večerní předpověď počasí nám na náladě moc nepřidá - z Rakouska a Německa se k nám řítí zase jakási zvlněná fronta - ale co už s tím naděláme...

Ráno nasedáme do zlínského expresu, který se skládá ze tří vagonů, z nichž jeden je 1. třída a ve zbylých je většina míst reservé - no výborně - takže nakonec skončíme v kupé pro vozíčkaře. Přisedají k nám dvě veselé tetiny s kufry - jedou do Prahy a odtud letí s klubem důchodců na nádherný ostrov Sardínie. Nezbývá nám, než jim to jen tiše závidět - (až my budeme s Janou v důchodě, tak budeme také podnikat "spanilé jízdy" a okruhy, ale tak asi po zlínských popelnicích, protože tento prohnilý stát nebude mít na naše důchody peníze ). V Olomouci přestupujeme na spěšný vlak do Jeseníku, než nám to jede, tak kávička z automatu. Oproti "expresu" mají vagony spěšného vlaku velmi příjemný interiér a i když tu nejsou kupé, je tu útulno a topí se tu !

Foto: Franta

Při cestě napříč Hanou do Zábřehu vidíme clonu mraků, které už od jihu útočí na moravské území - no nazdar ! Kopírujeme tok Moravy proti jejímu proudu - všude okolo na listích stromů vidět už docela rozvinutý podzimek a když přijíždíme do Rudy, slunce se schovává za mraky. Máme namířeno do Branné a chceme si projít zbylou část naučné stezky a poznat Ostružnou, ale venku je tak zataženo, že tu nemá smysl vystupovat ! Pokračujeme přes Ramzovou, na chviličku zahlédneme obrys krásných Obřích skal, vrchol Šeráku se ztrácí v mracích a sjíždíme místy, připomínající rakouský Seemering, do Lipové. Tady - na odvrácené straně Jeseníků dosud září sluníčko a já dostávám nápad : utíkám za průvodčím pro informaci o spoji do Javorníku. ( Kolega Aleš nedávno na těchto stránkách moc krásně popsal krásy Račího údolí, které bychom také rádi navštívili.) Pan průvodčí mi ochotně vyjede i zpáteční spoj a protože se blížíme k lázním Lipová, poradí, že tu máme přestoupit na lokálku.

Jen co se tak stane a vláček motoráček projede tunelem a začne stoupat k zastávce Lipová Jeskyně Na Pomezí, tak si za pomoci brýlí rychle přeletím čas na zpátečních spojích a k Janině údivu velím vystoupit z vlaku ! V sobotu je zde totiž velmi špatné spojení zpět - neměli bychom ani 4 hodiny na to, abychom si prošli jak Račí údolí s hradem Rychleby a o prohlídce zámku v Javorníku bychom si mohli leda tak nechat zdát ! ( On sice existuje spoj pozdě odpoledne, ale vracet se do Zlína přes Ostravu a dojet domů někdy po půlnoci se nám rozhodně nechce ! ) Janě vysvětlím, že půjdeme na Medvědí kámen - ( naštěstí má sebou turistické hole ) a pak do lázní Jeseník, což je také jeden z našich dlouhodobě plánovaných výletů a Janička naštěstí není proti. Pak vytáhnu podrobnou mapu Jeseníky sever, kam se naštěstí oblast, kudy dnes budeme putovat, ještě vlezla a vyrážíme...

Od zastávky busu kousíček po žluté a pak už po lázenském okruhu stoupáme šotolinou zpevněnou lesní cestou po svahu Strážného až k Arnoštovu krmelci. Při pohledech zpět máme omezený výhled na v mracích tonoucí severní vrcholy Hrubého Jeseníku a na lomy zjizvený hřeben v okolí skalnatého Smrčníku. Ta modrobílá ohromná budova v popředí, která by vypadala velmi dobře na městské periférii a která slouží ke zpracování vytěženého kamene, tak ta tady do krásných hor opravdu nezapadá ...

Foto: Franta

Potkáváme houbaře s plným košíkem hřibů - "tady se na ně musí chodit s kosou !!" Po krátkém odpočinku a minisvačince ustává stoupání a po modré značce obcházíme po vrstevnici v délce 1.5 km údolí, kde nad námi pramení Vidnávka a na pasece s výhledem nás čeká rozcestník. Zelená značka, která se sem připlazila zespodu od jeskyní, nás spolu s modrou vedou docela drastickým a 1 km dlouhým stoupáním nahoru k Medvědímu kameni do výše 907 m. Jen možná 100 metrů pod ním přicházíme na paseku s velmi hezkým skaliskem a výhledem na Jeseníky a Rychlebky. Na vlastní skálu je nejhezčí pohled zespodu, musí se ale opatrně kousek sestoupit po strmé pasece.

Vlastní Medvědí kámen je soustava dvou větších rulových útesů, spadajících prudce ze svahu a množství skalek a balvanů v jejich bezprostředním okolí. Jak napovídá německý nápis s letopočtem, býval Bernstein oblíbeným výletním místem už za časů sudetských Němců. Podle starých pohlednic ale tehdy nebyl vrchol skal zarostlý náletovými dřevinami jako je tomu dnes. I tak se ale nabízí ze skalnatého vrcholu ojedinělý výhled na hlavní pásmo Rychlebských hor a část Žulovska a na už zmíněný, z něj vybíhající hřeben se Smrčníkem a lomy a na část Hrubého Jeseníku, jehož vrcholky jsou dnes okupovány mraky zvlněné fronty od jihu ...

V docela mrazivém vichru jen s fotoaparátem prozkoumávám zdejší skalní zátiší, zestupuju až pod vysokou stěnu jedné rulové hradby a při výstupu zpět obdivuju detailní provrásnění ruly na stěnách některých skal. Převlékám se do suchého trička, nahazuju mikinu a rychle unikáme z dosahu vichru dál do lesa. Asi po půl km přicházíme po rovině na lesní křižovatku a křižovatku tur.cest a lázeňských okruhů. O kousek dál se od nás odpojuje modrá a my po zelené a značeném okruhu "Živé vody" zestupujeme zalesněnými svahy Studničního vrchu okolo mnoha upravených pramenů a pomníků až do lázní Jeseník. Od Medvědího kamene jsou vzdáleny zhruba 4.5 km. Cesta vede lesem, který je pokryt mnoha kameny a balvany a nenabízí žádný větší výhled na okolní krajinu. Ten a částečný jen z jedné paseky ... Zato tu ale rostou hříbečky - sice jsem našel jen 3, ale jsou větší a na dobrou polévku to bude stačit. Čím více se blížíme k lázním, přibývá upravených pramenů a turistů, u Jitřního pramene pak i dřevěné sochy. Pak už lesoparkem nad lázněmi - vlevo na strmém travnatém svahu členité sochařské dílo s názvem "Cesta života" s krásnou bránou na nejvyšším místě. Dnes nám ale počasí na výhledy nepřeje a tak sestupujeme ke konečné zastávce busu - na kratičkou prohlídku lázní máme sotva 50 minut. Tady máme konečně trochu štěstí - z mraků se vyloupne sluníčko a svítí a svítí, abychom si dobře vyfotili alespoň Priesnitzovo sanatorium a lázeňské budovy v bezprostředním okolí. V části lázní nyní probíhá velkolepá rekonstrukce a stavba je obehnána plotem - takže celková prohlídka až příště ...

V restauraci si stačíme dát akorát kávu, kterou si vypijeme na venkovní terase a nesmí se zde kouřit, jen na vyhrazených prostorech ! Pak už na bus k nádraží v Jeseníku a odjezd rychlíkem k domovu.

( Jídlo, svačinu a pití jsme tentokráte měli v batůžcích sebou, přesto jsme se ale na zpáteční cestě stavili v Otrokovicích "U mašinky" na večeři a Jana si tentokráte vyjímečně pochutnala na selské pečeni se zelím a knedlou a já si dal Znojemskou s rýží ...)

Byli jsme velmi nespokojeni s počasím - ale to asi dneska každý, kdo si vybral Jeseníky - my měli v Rychlebkách aspoň polozataženo. Jaképak stěžování, to máme za to, že jsme letos v Jeseníkách ještě nebyli ... Ale ruku na srdce, tady je krásně i když se počasí nevydaří ...

Foto: Franta

V rychlíku seděly porůznu okolo nás skupinky dětí a kolektivně si plácaly do dlaní a místo "Paci paci pacičky" nahlas deklamovaly vtipné básničky, jedna začínala slovy : " V našem městě, už prý zas, narodil se Fantomas..."

Velkým překvapením pro mne byla stanice Bílý potok pod Ramzovou. Viděl jsem před časem film Alois Nebel, ale žil jsem v domnění, že je to jen filmová  fikce ...

( Jedna káva v restauraci v lázních Jeseník stála 30 kč - asi lázeňská a vysokohorská přirážka ).

Video vzniklo díky projektu Jesenickénávraty.cz.

Poslední aktualizace: 12.8.2019
Z Lipové přes Medvědí kámen do lázní Jeseník na mapě
Autor: Franta

Příspěvky z okolí Z Lipové přes Medvědí kámen do lázní Jeseník

Germáni se vrací z lovu
Skutečně pozoruhodné dílo zdobí Priessnitzův park v areálu jesenických lázní na Gräfenberku. V letech 1913–14 vytvořil sochař Engelbert Kaps (1888-19…
Kdybych měl někomu poradit, kudy v lázních Jeseník na Medvědí kámen (to je taková vyhlídková skála pod Studničním vrchem), dříve bych ho asi poslal p…
Z našich končin je to přeci jen do Španělska poněkud z ruky, přesto se i u nás našlo pár poutníků, kteří došli tak říkajíc až na konec světa (podle Václava Šaška …
Pramen najdeme u léčebného domu Wolker pod dětským hřištěm u cesty, kudy…
Pramen najdeme na zdi někdejšího lázeňského domu Hrad, ve kterém je nyní restaurace U pramene a obchůdek. Pramen byl založen 1843…
Muzeum Vincenze Priessnitze nalezneme v Priessnitzově rodném domě v…
Neteče, ale snad někdy poteče - tak by se dal charakterizovat Domácí pramen v Lázních Jeseník. Pramen je umístěný ve zdi léčebného d…
Ráno vyjíždíme zlínským expresem v kupé pro vozíčkáře / protože vlak má 3…
Dnes je středa 25. 7. Počasí nás trochu straší, není zrovna slu…
Nemusíme sem jet na léčebný pobyt, stačí si udělat výlet za čistým…
Půvab lázeňských míst vytváří harmonie architektury i přírodního prostředí, kam bývají většinou léčebné instituce zasazeny. Kromě staveb lázeňských…
Informace o Pipperově promenádě byly více než lákavé. Promenáda byla…
Budova sanatoria Priessnitz byla postavena mezi roky 1909 – 1910 …
Už za procházky Jeseníkem venkovní ovzduší ovládlo vcelku přívětivé počasí…
NAUČNÁ STEZKA VINCENZE PRIESSNITZE Jeseník - lázně (Gräfenberk) Stezka…
Francouzský pomník nademe při vjezdu do Lázní Jeseník na ulici Priessnitzova u parkoviště před samoobsluhou. Na tomto místě ovšem…
Turistický rozcestník, který se nachází u konečné zastávky autobusu v…
Lázeňské informační centrum nalezneme v sousedství Priessnitzova…
Sochařská kompozice Cesty života na Jižním svahu je dílo brněnského…