Z Libochovic na Házmburk s rojem mravenců.

Tipy na výlet Rodina s dětmi Romantika Vycházka - půldenní Za kulturou

Psát o místech známých je nevděčné, ale pokud se přidá zážitek s rojením mravenců na hradní věži, jde o událost, která se často nevyskytuje. A to byl vlastně popud k napsání tohoto článku. Naše cesta na sever Čech začala v Libochovicích. Na náměstí jsme našli skulinku i pro naše auto a vyrazili na zámek. Návštěva barokního zámku a jeho parku přinese uspokojení i náročnějším turistům. K vidění je toho hodně, a pokaždé se najde i nějaké překvapení. Vparku jsou patrné zahradnické ruce a sadová úprava zasluhuje pochvalu. Objevem byl bílý páv, který o své výjimečnosti jistě ví. Za zmínku stojí i památník J.E.Purkyně. Novinkou pro nás byly přístupné zámecké sklepy a skleník. Horký den nám překazil pěší túru na Házmburk a pod hrad jsme jeli raději autem. I tak jsme se při výstupu zapotili. Odměnou byl slušný výhled na České středohoří.

Zabývat se minulostí těchto dvou známých objektů, by bylo jistě nošením dříví do lesa. Centrum Libochovic je od roku 1992 městskou památkovou zónou. Málokdo neví, že se zde narodil J. E. Purkyně. Před zámkem stojí jeho pomník. Kostel Všech svatých má gotický původ a nynější podoba je barokní. Město leží na levém břehu Ohře a možná se méně ví o bývalé vodní elektrárně z roku 1902, která je technickou památkou. Když se napíše o rodu Zajíců, ihned se v myšlenkách vynoří Hrad Házmburk. Zajímavé je že si na něm třikrát za sebou vylámali zuby husité a od roku 1606 je hrad uváděn jako pustý. Stojí ve výši 418 m.n.m. a celý kopec postupně zarůstá křovím. Kulatá věž se jmenuje Černá a Bílá je čtyřhranná. A na ní začíná naše neobvyklá příhoda. Zdoláváme schody s nadějí na čarokrásný výhled do všech stran, otevíráme poklop a nestačíme se divit. Tisíce křídlatých mravenců jsou všude. Máme je na celém těle, lezou do uší i nosu. Je jasné, že jediným řešením je ústup na celé čáře. Přesto se pokoušíme něco zahlédnout, ale lezou i do očí. Mají jasně navrch, povolují nám jedinou fotku a vytlačují nás na schody. S ubývající výškou nás postupně opouštějí a dole se zbavujeme posledních vytrvalců. Přesto to bylo nádherné. Ještě se potulujeme okolo hory a zbývá jen loučení. Tak mravenci, někdy zase na viděnou.

Zdálo by se, že v tak významném turistickém místě se najíst nebude problém. Opak je pravdou. Bylo něco kolem druhé, když nám v první hospodě řekli, že nic nemají. V dalších dvou se to opakovalo a tak jsme to vzdali a šli do obchodu. Na Házmburku příjemná paní prodává kromě vstupenek i občerstvení a přidává úsměv. Na mravence jsme slevu sice nedostali, ale takový zážitek se nedá ničím nahradit. Celou dobu našeho pobytu jsme spali v kempu u řeky v Litoměřicích a chválou šetřit nemusíme.

Navštívené památky jsou mimořádné a jen velký škarohlíd by nebyl spokojen. Líbilo se nám vlastně vše, co jsme viděli a rádi se sem někdy vrátíme.Parkoviště pod hradem nedělá tomuto místu moc velkou reklamu. A mravenci, s nimi je to jak v pohádce pana Wericha. Prostě se nám líbili i nelíbili.

Zámek Libochovice je otevřen duben a říjen od 9.00 do 16.00 hod. Květen a září od 9.00 do 17.00. Červen až srpen 9.00 až 18.00 hod. Vstupné 70,-Kč, zlevněné 50,- Kč. Hrad Házmburk Duben až září 10.00 - 18.00 hod. říjen a listopad 10.00 - 16.00 hod. Vstupné 20,- Kč, zlevněné 10,-Kč. Protože se všechno rychle mění, tak jsou tu ještě možnosti na www.hrad-hazmburk.cz a www.zamek.libochovice.cz . Vše najdete je na mapě KČT č.10 České středohoří, západ.

Poslední aktualizace: 20.3.2009
Z Libochovic na Házmburk s rojem mravenců. na mapě
Autor: Bohumir

Příspěvky z okolí Z Libochovic na Házmburk s rojem mravenců.

Libochovice
Libochovice leží v Západních Čechách, severozápadním směrem od města Louny. Městečko se rozkládá na rozhraní mezi Českým středohořím…
 Pravidelně jednou do roka se naše společenství přátel z celé republiky i…
Využil jsem teplého podzimního dne k výletu tentokrát od zámku v…
Jedeme do města Libochovice, asi 20 km od Litoměřic. My jedeme autem z…
Libochovice leží na levém břehu řeky Ohře. Nachází se zde Židovský hřbitov, který se dnes řadí mezi pět nejstar…
Rozcestník na náměstí 5. května v Libochovicích je rozcestím dvou tras, červené a modré. Červená TZ vede v severním směru k Hazmburk…
jeli jsme autem do Libochovic, vyndali jsme člun který jsme nafoukli a…
Z Roudnice nad Labem pojedeme do Budyně nad Ohří a do Libochovic, které od…
Chcete poznat osud našeho nejvýznamnějšího vědce, který byl jedním ze…
Po prohlídce Libochovického zámku a přilehlého parku jsem se vydal na…
Mimo zámku si pozornost zaslouží i přilehlý a rozsáhlý zámecký park, který…
Jedná se o lehkou, nenáročnou procházku vedoucí po lesních a polních…
Zmiňovaný židovský hřbitov se nachází v Libochovicích (okr. Litoměřice)…
Pod zámkem v Libochovicích u zátoky řeky Ohře stojí domek bývalé vodárny. Stojí na místě, kde předtím stával mlýn. Ve vodárně bylo v…
Zámek Libochovice patří k nejvýznamnějším raně barokním památkám…
Z Litoměřic vyrážíme po silnici č. 247, která nás po dvaceti kilometrech…
Na jižní zdi staré vodárny, která stojí u zátoky řeky Ohře pod zámkem v…
Zámek Libochovice
V malebné krajině obklopené kopci…
U dřevěného mostu přes Ohři, u tehdejší příjezdové cesty do města, byla na…
V Libochovicích stojí za zhlédnutí i původně gotický Kostel Všech svatých…