Z Klatov na tvrz v Beňovech.

Tipy na výlet Rodina s dětmi Romantika Vycházka - půldenní Do přírody

Hlavním lákadlem tohoto výletu je tvrz v Beňovech nebo lépe řečeno její zřícenina. Beňovy jsou velmi starou slovanskou vesnicí, která je staršího založení než královské město Klatovy. Na nedaleké Klatovské Hůrce měla obec svůj farní kostel, který byl postaven někdy ve 13. století. Je ale otázkou, zda již tehdy byl zasvěcen sv. Martinu jako dnešní barokní stavba. Stavba beňovské tvrze se uskutečnila až ve druhé polovině 15. století. Jejím stavitelem byl Jan Beňovský z Hustruku. Tvrz byla v držení tohoto rodu až do roku 1543. Zajímavé je, že dalšími majiteli se stali klatovští měšťané, Jan Krbec a Pavel Jelítko. V 17. století se v tvrzi již nebydlelo a byla využívána pro hospodářské účely. Oživení nastalo ke konci 19. století, kdy se po přestavbě opět užívala k bydlení. Počátkem jejího konce se stalo období totality, kdy zde hospodařilo zemědělské družstvo. Kupodivu i tuto dobu přežila. Po sametové revoluci, ke konci 20. století, byl rozebrán a ukraden krov a dnes je ze stavby rozvalina, která se pomalu rozpadá.

Naše cesta začíná na Klatovském nádraží. Po průchodu vilové čtvrti docházíme k božím mukám na okraji lesa Klatovské Hůrky. Dostáváme se na její vrchol, kde stojí zbytky kostela sv. Anny. Stavba kostela začala v roce 1527 a barokně byl přestaven v letech 1713 až 1725. Dnes je v jeho prostorách restaurace. Scházíme po západním svahu ke kostelu sv. Martina. Ten byl v gotickém slohu postaven někdy ve 13. století a dnešní barokní podobu má z let 1734 až 1748. Kostel byl ve středověku opevněn a sloužil jako farní pro nedaleké Beňovy. Pod kostelem je nádherný výhled na hory Šumavy a bavorské pohoří Hoher – Bogen. Mezi Hůrkou a vsí je opuštěná kaplička, a poté již následují Beňovy. Ves je rozložena podél hlavní silnice z Klatov do Domažlic. Známější než tvrz je jistě zdejší restaurant „ Country Saloon“. Náš zájem ale patří tvrzi. K té se dostáváme po modré, která míří do Bezděkova. Tvrz stojí na menší skále nedaleko řeky Úhlavy. Je to obdélníková budova, která se zachovala do výše jednoho patra. Nad oblouky na jižní straně byla terasa a u paty skály cisterna na vodu. Jediný přístup je po dosti mokré louce od JZ. Od tvrze pokračujeme po pravém břehu Úhlavy ke Slunečnému mlýnu. Kemp, který tu býval, byl zrušen, dále pokračujeme až k přírodní rezervaci Luňáky. Přicházíme na silničku z Dolní Lhoty do Bezděkova, po které se dostáváme na druhý břeh. Následuje osada Volenov, kde je hotel Rual. A odtud je to již několik set metrů na vlakovou zastávku v Bezděkově.

Najíst se na této cestě dá na několika místech. Dobrá je restaurace v Beňovech. My jsme se zastavili až na konci naší cesty v hotelu Rual. S ubytováním v této oblasti nejsou žádné problémy.

Tato pohodlná procházka vede kolem několika zajímavých objektů. Je škoda, že rozhledna na Klatovské Hůrce je uzavřena. I když z louky na západním svahu jsou rozhledy více než výjimečné. Kostel sv. Martina by jistě uvítal alespoň menší opravy. Kaplička na svahu Hůrky před obcí Beňovy je ostudou Klatov. Beňovskou tvrz člověk musí brát jako zříceninu. Místu nechybí, s trochou fantazie, punc romantiky. Kouzelné je široké údolí Úhlavy s krásnými loukami. Zajímavá je přírodní rezervace Luňáky. Jedná se o silně zamokřené louky v místech zrušeného rybníka. Její rozloha je 26,56 ha a byla vyhlášená v roce 1992.

Celá cesta je na mapě KČT č. 64 Šumava – Železnorudsko. Její délka je asi 6 km a pro větší množství možných zastávek je dobré počítat se 4 hod. Kostely na Hůrce jsou uzavřené. Otevírací doba restaurace na Hůrce je v odpoledních hodinách. Tvrz je volně přístupná. U kostela sv. Martina je menší hřbitov. Vlaková zastávka Bezděkov je na trati č. 183 z Klatov do Železné Rudy – Alžbětína.

Poslední aktualizace: 19.6.2011
Z Klatov na tvrz v Beňovech. na mapě
Autor: Bohumir

Příspěvky z okolí Z Klatov na tvrz v Beňovech.

Bezděkov u Klatov – okružní Spiessova naučná stezka a Bezděkovský pivovar
Vloni na začátku letních prázdnin jsme se rozhodli vyrazit do Bezděkova a spojit dohromady několik příjemných zážitků. Na 16 km dlou…
Bezděkovský zámek se nachází v údolí řeky Úhlavy, přibližně pět kilometrů…
V Klatovské kotlině, přibližně 4 kilometry jihozápadně od Klatov, najdeme…
Přírodní rezervace Luňáky leží v široké nivě řeky Úhlavy nedaleko Klatov,…
Na počátku tohoto výletu byla novinová zpráva o zpřístupnění rozh…
Byli jsme na výletě v Klatovech. Navštívili jsme Měšťanský pivovar, Pavilon skla a teď směřujeme ještě na rozhlednu. Rozhledna je na…
Původní gotický kostel zde byl postaven již ve 13. století. A podle docho…
Na vrcholu Klatovské Hůrky byl údajně v roce 1331 postaven gotický kos…
Barokní lékárna je součástí Vlastivědného muzea Dr. Hostaše v Klatovech. Lékárna sloužila běžnému provozu až do…
V prostorách pod kostelem Neposkvrněného Početí Panny Marie a sv. Ignáce,…
Navštivte jednu z nejvýznamnějších turistických památek Klatov. V…
Klatovskému náměstí dominuje trojice věží, z nichž nejvyšší je Černá městská věž, která vlastně patří k Radnici. Další dvě věže patří původně…
Tento, původně arciděkanský, kostel patří mezi nejstarší klatovské památky. Pochází z 13. století a z původní stavby jsou doposud zachovány zbytky…
Na Náměstí Míru v Klatovech můžeme navštívit vzácnou a ojedinělou farmaceutickou a kulturně historickou památku - barokní lékárnu. Roku 1639 získal dům čp.…
Černá věž je dominantou města Klatovy a v letním období hojně navštěvovanou památkou. Vlivem mnoha požárů získala věž tmavočerné…
Klatovy leží v Západních Čechách, jižním směrem od Plzně. Klatovy jsou…
Jezuitský kostel Neposkvrněného početí Panny Marie a sv. Ignáce v Klatovech
Jezuitský kostel Neposkvrněného početí Panny Marie a sv. Ignáce se nachází…
V jihozápadní části České republiky na Drnovém potoce, 3 km od jeho…
Dnes máme naplánovanou dlouho odkládanou návštěvu Klatov v…
Když jsme se vraceli z dovolený na Šumavě, stavovali jsme se v Klatovech na jídle. Prošli jsme se po náměstí Míru a po jeho okolí.…