Z Kamýku na hrad Vrškamýk.

Tipy na výlet Rodina s dětmi Romantika Vycházka - půldenní Do přírody

Silnice č. 18 patří mezi ty, o kterých lze říci, že jízda po ní je stále ještě hezkým zážitkem. To platilo i při naší poslední cestě na Sedlčansku. Navíc je v jejím okolí i několik zajímavých míst, která stojí za návštěvu. Jedním takovým je zřícenina hradu Vrškamýk, která se nachází západně od obce Kamýku nad Vltavou. Ještě před dosažením řeky Vltavy odbočujeme Doprava a po silnici č. 102 jedeme k jihu. Projíždíme ves Velkou a poté již po levém břehu řeky Vltavy dojíždíme do Kamýku. Hned na okraji obce je parkoviště a naše první kroky patří řece Vltavě. Díky přehradě je v těchto místech poměrně široká. Obě části obce spojuje starý železný most, který byl postaven mezi roky 1887 až 1889. Obec samotná je z větší části na levém břehu řeky. Je rozložena podél silnice a kromě několika pozdně barokních domů a původně raně gotického kostela na návrší tu další památky nenajdeme.

Ale naším cílem je zřícenina hradu Vrškamýk. Z obce vycházíme po modré nejdříve po silnici, která pozvolna stoupá. Po několika desítkách metrů za obcí modrá odbočuje doleva a pokračuje po lesní cestě mírným svahem. Přicházíme k několika dřevěným objektům s vyhlídkovou věží. Všude pusto a prázdno, je tu něco i pro děti a zajímavě vytvořený popis historie hradu, země i Evropy. Odtud pokračujeme po louce a po chvilce se před námi objevují zdi hradu. Hrad je postaven na protáhlém návrší ve směru východ – západ. Vybíráme si cestu na jižní straně pod hradem. Celý jej obcházíme a dostáváme se k polím. V těchto místech je první most, za ním je velká louka. V minulosti tu stála dolní část hradu s osadou, ale kromě příkopu tady již nic dalšího nezbylo.

Zato po přejití druhého mostu je to neobyčejně zajímavé. Za branou je z obou stran obestavěné prostranství. Zdi dosahují několika metrů a jsou docela blízko u sebe. Zřejmě horní hrad neměl nádvoří a skládal se z paláce a dalších budov. Z několika míst je možné nahlédnout do hradního příkopu. Hrad jistě patřil ve své době k největším v zemi. Borovice, které tu rostou vytvářejí až pohádkové scenerie. Využíváme možnost celý hrad projít a ještě jednou obejít. Pohledy na tuto romantickou zříceninu jsou skutečně z některých míst zážitkem. Každá pohádka ale končí a zbývá se rozloučit. Od hradu sestupujeme lesem a ještě se zastavujeme u informačních panelů. Dozvídáme se, že nejslavnější dobu hrad prožíval za vlády Přemyslovců a to především za krále Václava I. ( 1230 – 1253). Stejnou cestou se vracíme do obce a zbývá najít něco k snědku.

Pokus o nasycení končí po několika minutách. Nikde se tu nevaří a tak se musíme spokojit jen s kávou v jakési herně. Jídlo a pití jsme museli odložit až do milínského motorestu. Jak je to tady s ubytováním jsme nezjišťovali.

Vrškamýk je krásná romantická zřícenina a nám se tady moc líbilo. Překvapilo nás, že přes víkendovou sobotu a měsíc září jsme tu nepotkali ani myšku.

Délka cesty se vejde do 3 kilometrů, je to vlastně malá, pohodová vycházka. Hrad je volně přístupný a stezky jsou upravené a dobře schůdné. K doplnění ještě údaj o židovském hřbitově, který se nachází na druhém břehu Vltavy, jihovýchodně od obce.

Poslední aktualizace: 13.11.2015
Z Kamýku na hrad Vrškamýk. na mapě
Autor: Bohumir

Příspěvky z okolí Z Kamýku na hrad Vrškamýk.

Kostel Narození Panny Marie v Kamýku nad Vltavou.
Prvním, co návštěvník Kamýku nad Vltavou zahlédne, je zcela jistě kostel. Stojí na návrší a je vidět ze všech světových stran. Byl postaven v raně g…
Než se vydáme na další cestu z Kamýku nad Vltavou po pravém břehu Vltavy do Křepenic, bylo by škoda nepodívat se na pěknou zříceninu…
Jedeme z Plzně na Moravu a cestou se chceme zastavit na některých…
Rozsáhlé zříceniny kdysi významného královského hradu Kamýk, nazývaného t…
1) Do Kamýku n/Vltavou vede spoustu cest, ale nejznámější je z…
Vyhlídka Lavička se nachází nedaleko vesnice Velká, která s…
Solenická podkova, která se nachází mezi vodní elektrárnou Kamýk a hrází Orlické přeh…
Svatý Jan u Sedlčan, dříve nazývaný Skrýšovský, ves 8 km jz. od Sedlčan…
Zrůbek byl původně ostroh nad soutokem Vltavy a říčky…
Milujeme rozhledny. Ve směru na Sedlčany je jich několik, tak jsme se tam…
Rozhledna Milada byla postavena soukromým investorem na kopci Krchov nad Orlickou přehradou v letech 2014-2017. Jedná se o dřevěnou konstrukci spo…
Vyrazili jsme samozřejmě do kopce a za mlhy, že nebylo vidět na…
Jak Slapská přehrada zatopila kaňon Vltavy, vzalo za své určitě mnoho romantických míst. Na některých místech však byly skály tak…
Vážení přátelé turistiky i Turistiky, rád bych vás pozval na výlet ke…
V jihozápadní části Benešovské vrchoviny se nachází, dříve velmi známé po…
Vážení přátelé turistiky i Turistiky, rád bych Vás pozval na krásný výlet, který můžete absolvovat kdykoliv od jara do podzimu.Na st…
Rozhledna Kuníček se skládá ze dvou částí. Tou první je 9,6 m vysoký železobetonový válec obezděný kamennou přizdívkou, na jehož hraně se nachází…
Hrad Vysoký Chlumec stojí na vrcholu výrazného částečně zalesně…
Nalézá se v malebné krajině v údolí přehradní nádrže Slapy, mezi …
Sedlčany leží ve Středních Čechách, východním směrem od města Příbram. Město se rozkládá pod vrcholky kopců Středočeské pahorkatiny.…