Z Jižních Svahů k Baťově vile, na Čepkov a do Zlínských parků

Tipy na výlet Rodina s dětmi Vycházka - půldenní Za kulturou Do přírody

I když oblohu pokrývají inverzní mračna a slunce si zase vybírá náhradní volno, přesto při pohledu z balkónu neodoláme "výzvě" do podzimních barev oděných stromů - ( a přesně 16 hodin před změnou letního času na zimní ) - vyrážíme na kratší procházku.

Foto: Franta

Ulicí Slunečná - ( v dnešním dnu by se spíše hodila změna názvu na "Dušičková") - scházíme k jedné z budov Univerzity Tomáše Bati. Jednotlivé fakulty nejsou totiž soustředěny v jednotném areálu, ale jsou volně "rozhozeny" po městě, na zdejší fakultě lze studovat aplikovanou informatiku. Věžovitá budova nevyniká žádnou mimořádnou architekturou - je zde jen zajímavě upravený vchod - a jen její výška a zelenkavá a cihlově červená fasáda ji oddělují od "kostek" panelových domů sídliště.

Širokým okružním chodníkem zestupujeme ze svahu k příjezdové cestě ke Kauflandu na Čepkově, vpravo se nachází areál vily Tomáše Bati.

( Když v roce 1912, tehdy 36 - letý Tomáš zatoužil vstoupit do svazku manželského - ( jeho vyvolenou se stala Marie Menčíková ) - probíhaly v jeho nové rezidenci na Čepkově poslední dokončovací práce.

Stavba byla zahájena pod vedením vizovického architekta r.1909, ale už po roce rozestavěný dům změnil architekta : stal se jím sám J.Kotěra a ten také zcela přepracoval stavební plány - přízemí budovy bylo vyhrazeno velké hale a společenské části, vlastní pokoje pak nasměrovány do patra. V roce 1911 byl projekt vily a přilehlého parku "posvěcen" městskými radními a tak už nic nebránilo dokončení vily a sousedního domku pro zahradníka. Původně v areálu stával i skleník a byla tu celá soustava pavilonků a promenád. Před koncem 30.let přibyl dokonce bazén a u hlavní brány v té době stával tenisový kurt, z jihu stálo stavení se zimní zahradou.

Ve velké obytné hale se dalo posedět u krbu, dále v přízemí byla kuchyň s jídelnou a hospodářské místnosti. Do patra vedlo dřevěné schodiště a okna měla krásné barevné vitráže. V 1.patře bychom našli ložnice a velice luxusní koupelnu - veškeré vybavení ve stylu doznívající secese...

V r.1926 se majitel rozhodl k úpravám části interiéru - k těmto pracím osloven arch. Gahura, r.1937 k domu přistavěny garáže a podle architekta Karfíka o rok později k vile přibyl bazén.

Po válce ale přišel rok 1948 a s ním také změna "majitelů" - od 50. let pak celá vila nešťastně přestavěna na Dům pionýrů a mládeže. Tímto bylo odstartováno dlouhé období, při kterém došlo k nezvratné devastaci celé vily a z architektury a vnitřního vybavení zbylo jen torzo. Bývalý krásný park pak byl necitlivě rozpůlen novou 4 - proudovou komunikací, která spojila zlínské centrum s nově budovaným sídlištěm Jižní Svahy.

V r.1994 byla vila navrácena synu původního majitele. V letech 1997 - 98 provedena veliká a drahá rekonstrukce, která vrátila vile a zahradě původní vzhled a od té doby tu také sídlí Nadace Tomáše Bati. Jednou z akcí této nadace je "sochání a vyřezávání" dřevěných soch. Ze široka daleka se sem jednou za rok sjedou umělečtí řezbáři a výsledky jejich práce pak zdobí areál zahrady před vilou a může je shlédnout každý kolemjdoucí ...)

Foto: Franta

Naše další krůčky vedou k rozlehlému přízemnímu obchodnímu komplexu s velikým parkovištěm - Kauflandu na Čepkově. Architektura tohoto obchodního centra je velice nevýrazná a nebýt nápaditých barevných reklam, tak by se celek, ležící u břehů Dřevnice v samém centru města, mezi ostatní zástavbou dočista ztrácel. ( Ale díky bohu za toto, protože ještě nedávno tu stávalo rozestavěné megalomanské monstrum, jehož silueta městu Zlínu rozhodně na kráse nepřidávala a městu se po dlouhých jednáních podařilo areál odkoupit a výsledek nyní vidíte na vlastní oči ). Kromě křídel s "normálními" obchody přístupnými z parkoviště, vás při vchodu do útrob obchodního centra čeká troška bloudění a hodila by se Ariadnina niť - vstup i výstup uvnitř do vlastního Kauflandu je nelogicky oddělen a provádí vás labyrintem okolo mnoha dalších obchodů, obchůdků a butiků - i "Levné knihy" a WC byste tu našli ... Pro navštěvníka je vstup sice nelogický, zato obchodně je to vyřešeno geniálně - při cestě dovnitř i ven neminete žádný obchod ! Najdeme tu též kavárničku, občerstvení , dětský kútík a jiné atrakce. Celé toto obchodní centrum se stalo hlavně o víkendech vyhledávaným místem pro "zabití" volného času pro náruživé nakupovače a v poslední době také čím dál tím více pro rodiny s malými dětmi ...

( Nebudeme vám lhát - i my dva sem rádi chodíme nakupovat, protože se tu dá za příznivý peníz sehnat téměř všechno ). U břehů Dřevnice pak stojí budova Rock Masters, jejíž menší sál slouží koncertům a tatínkové rodin zde v restauraci mohou v klidu u pivečka přečkat nákupní horečku svých drahých poloviček ...

Po mostě přes řeku, přes koleje a přes rušnou Vodní ulici jdeme naproti do Sadu Svobody - jak se park, který obklopuje zlínský zámek, jmenuje. Odtud přecházíme přes Třídu Tomáše Bati do parku horního - s názvem Sad Komenského. Jana běží fotit stromy pokryté nádherným podzimním listím do nitra parku, já ho obcházím po obvodu, abych mohl vyfotit : budovu obchodního domu Prior ( stojí tu už od roku 1932 ) a budovu tržnice. Ta byla napřed prvním zlínským obchodním domem, původně k ní byl přistavěn blok s krámky a i kino - a byla vystavěna už r.1926. V jejím přízemí se nacházely obchody a o rok později tu dokonce vznikla 1. samoobsluha na Moravě !!! Zájemce si zde mohl nakoupit vše od potravin a ovoce - a to i toho jižního - až po zboží průmyslové a třeba i uhlí se dřevem na otop. A to už v té době dokonce existoval rozvoz až do domu !!

Dále míjím nepříliš vzhledný skleněný skelet 2.budovy Kongresového centra, jehož architektura Zlíňanům zatím moc k srdci nepřirostla a po Školní ulici podél bloku s obchody mířím ke Krajské knihovně a za Janou. Procházku zakončujeme na stanovišti trolejbusů u tržnice "Pod Kaštany" , kde zdá se, mají největší profit prodejci svíček, kvítí a věnců - blíží se totiž den "dušiček", zasvěcený památce našich blízkých zesnulých ...

Tentokráte oběd až doma, není problém se ale najíst na Čepkově v marketu a pak také kdekoliv jinde v restauraci v centru.

Až na to smutné počasí to byla pěkná procházka.

Od letošního roku se na parkovišti před Kauflandem na Čepkově za auta vybírá poplatek. Okukování výloh obchodů a procházka parky je samozřejmě zdarma ...

Poslední aktualizace: 7.11.2011
Z Jižních Svahů k Baťově vile, na Čepkov a do Zlínských parků na mapě
Autor: Franta

Příspěvky z okolí Z Jižních Svahů k Baťově vile, na Čepkov a do Zlínských parků

MAXX´S PIZZA - ve Zlíně
V městské části Jižní Svahy ve Zlíně se v ulici Nad Stráněmi,…
Bar Třináctka můžete navštívit v městské části Jižní Svahy ve…
V podstatě na "zelené louce" vyrostlo ještě za bývalého režimu nad bývalým…
Místní část Jižní Svahy  ve Zlíně má svou novou Cukrárnu- kavárnu…
Nachází se v zahradě poblíž nově upraveného Tyršova nábřeží u Dřevnice,…
 Jelikož Zlínem neprotéká ta slavná řeka Vltava, ale jen "obyčejná"…
Trasa začínající i končící na nádražích ve Zlíně a vedoucí v první…
Za tímto honosným názvem se kupodivu skrývá neméně honosná, dalo by se…
 Jen několik desítek metrů od odborníků "zepsutého" domu Formule můžete ve…
Pro milovníky dobrého vína je ve Zlíně - v městské části Jižní svahy otev…