Z Javorníků na Moravu a Slovensko

CESTY Z HŘEBENŮ JAVORNÍKŮ NA MORAVU I SLOVENSKO. Jedním z horských masivů které oddělují České země, jmenovitě Moravu a konkrétně Valašsko od Slovenska, jsou Javorníky. Výrazný hřeben tohoto pohoří tvoří přirozenou hranici mezi naší republikou a Slovenskem. V roce 2004 byla vybudována zcela nová asfaltová silnice vedoucí z městysu Nový Hrozenkov, místní částí údolím Vranča na hřeben Javorníků k horské chatě Kohútka a stanovišti Horské služby. Vybudování této silnice a rozlehlého asfaltového parkoviště přímo na hřebeni umožnilo zpřístupnit do té doby z moravské strany těžko přístupnou střední část hřebenové části Javoníků. Hřebenem Javorníků vede turistická trasa.Ta je součástí Naučné stezky Javorníky-Družba. Na naučnou stezku se napojuje dalších sedmnáct stezek buď na moravskou nebo slovenskou stranu. Nejhezčí hřebenovka vede z Kohútky na Velký Javorník, z hřebenu je vidět na Malou a Velkou Fatru, Martinské hole, Kysucké vrchy, Beskydy a za dobré viditelnosti lze vidět i Tatry. Hřebenovka není náročná a jsou schopny ji zvládnout i děti. Vzhledem k množství rozličných terénů je možné věnovat se cyklistice. Kdo má zájem hlouběji poznat kulturu a nasát atmosféru okolí, může se vydat dolů do městysu Nový Hrozenkov a dále na východ. Zde je v původní roubené dřevěnici umístěn Památník akademického malíře Antonína Strnadla. Východně od Nového Hrozenkova leží město Karolinka. Zde je možno navštíviít Galerii akademického malíře Jiljího Hartingera, sklárny a v údolí Raťkov soubor obytných valašských dřevěnic. Další obcí směrem na východ jsou Velké Karlovice. Ve Velkých Karlovicích v údolí Bzové je možno shlédnout stavbu valašského fojtství, ve Valašském muzeu je expozice přibližující každodenní život starých Valachů, římskokatolický Kostel Panny Marie Sněžné postavený v pozdně gotickém slohu je zajímavý tím, že je celý ze dřeva. Pokud chceme podnikat další cesty z hřebenu, po přejezdu hřebenu je možnost pokračovat stávající silnicí na Slovensko směrem přes Čertov, Lazy pod Makytou, Lúky pod Makytou. Z Lúk pod Makytou je možné pokračovat dvěma směry. První směr na západ nás přes hraniční přechod Střelná dovede zpět do České republiky do Horní Lidče. Druhý směr vede směrem na jih do Púchova a je tak možné napojení na další turisticky atraktivní oblasti Slovenska. 19.2.2007 Radovan Dujka