Z Dlouhomilova přes Brníčko do Dubicka

Tipy na výlet Romantika Celodenní výlet

Návštěvu několika obcí šumperského okresu chceme „ozdobit“ výstupem na romantickou zříceninu hradu Brníčko. Uvedená patnáctikilometrová trasa je bez problémů zvládnutelná i pěšky, ale z důvodu nutnosti přesunu do místa startu i z místa cíle jsem tentokrát volil kolo.

Kostely a drobné sakrální památky i objekty „selské“ architektury v obcích Dlouhomilov, Brníčko a Dubicko chceme doplnit o prohlídku pěkné zříceniny gotického hradu Brníčko nad stejnojmennou vesnicí. S výjimkou výstupu na hrad se celá trasa nachází v rozpětí nadmořských výšek 265 –318 metrů(start 317 m, cíl 275 m). Pokud bychom trasu pojali jako pěší výlet, čeká nás po 2,5 kilometrech nadmořská výška 458 m.

v kostele
v kostele  •  Foto: markyz63

Vzhledem k času a vzdálenosti jsme se tentokrát občerstvovali – více méně – jen z vlastních zásob. Ale určitě lze doporučit turisty – a cyklisty zvláště – oblíbené restaurace „U Kouřilů“ v Brníčku nebo stodolu „U Keprtů“ v Leštině.

Začínáme v obci Dlouhomilov. Nachází se zde menší kostel Všech Svatých ze 17. století (dnes v podobě úprav z I. poloviny 19. století) a několik rolnických usedlostí, které jsou dnes již kulturními památkami.

Poté přijíždíme do nedalekého Brníčka a hned zahájíme výstup k romantické zřícenině tunklovského hradu ze 14. století, která se nachází na kopci ve výšce 403 m.n.m. Hrad je poprvé zmiňován v polovině 14. století, rozšířen byl následně ve II. polovině 15. století a v 16. století je již uváděn jako opuštěný. V obci se nachází také Kostel Narození Panny Marie. Na první pohled to není patrné, ale jedná se o nejstarší památku na Šumperku. Kostel je totiž pozdně románskou stavbou, dnes ovšem v podobě přestavby v 18. století.

Závěrečnou zastávkou je Dubicko, obec považovaná svého času za takové malé Slušovice. V obci se nachází zajímavý barokní hřbitovní kostel Povýšení sv. Kříže s některými zachovanými prvky původní raně gotické stavby z II. poloviny 13. století. V areálu hřbitova pak nalezneme i barokní márnici nebo rokokový kříž. Obec se může „pochlubit“ také smírčím křížem, který, pravděpodobně, pochází ze 16. století.

Všechna uvedená místa lze navštívit bezplatně, kostel v Dlouhomilově bývá většinou přístupný jen „po mříž“. Areál hradu Brníčko je volně přístupný, udržovaný a nově ho doplňují informační tabule a „schody“. V Dubicku je zajímavé zazděné raně gotické okno v chórové části místního kostela.

Poslední aktualizace: 4.3.2015
Z Dlouhomilova přes Brníčko do Dubicka na mapě
Autor: markyz63

Příspěvky z okolí Z Dlouhomilova přes Brníčko do Dubicka

Zřícenina Brníčko
Brníčko je obyvatelům severozápadní Moravy snad dostatečně známé …
V krajině plné kopců Hanušovické vrchoviny stojí na jednom z nich…
Brníčko-hrad
Obec Brníčko najdete 9 km severovýchodně od Zábřeha v Úsovské vrchovině, p…
Brníčko, hrad, v současnosti tedy zřícenina vzniklo koncem 13.…
Letošní duben ukázal všem příznivcům turistiky – alespoň co se…
Asi 7 km východně od Zábřehu, byla ve 12. století, lovčím krále P…
Určitě se nejedná o nějaké nepsané pravidlo, ale z neznámých důvodů navšt…
  Dnes jedu na výšlap opět brzy ráno a sám, za okénky vlaku velmi pošmourné…
Cílem našeho výletu je obec Brníčko, ležící mezi městy Šumperk a Z…
Velká válka, později přejmenovaná na 1. světovou válkou, jejíž sté výročí začátku si letos připomínáme, byla do té doby nevídanou…
Brníčko je nevelkou podhorskou obcí a najdeme ji východním směrem od měst…
Kdo byl v Brníčku a nebyl U Kouřilů, jakoby nebyl. Ne, že bych parafrází…
   Zhruba v polovině vzdálenosti mezi městy Zábřeh a Šumperk - ale stranou…
Ačkoliv v době snad končící všeobecné uzávěry prognostikové předpovídali, že…
Vyjedeme si na 475 m.n.m. vysokou Markovici a budeme…
Zajímavý válečný pomník z roku 1921 najdeme v Dlouhomilově na Šumpersku.…
Dlouhomilov je nevelkou obcí se 460 obyvateli a najdeme ji jižním…
Když už je v nějaké vesnici vyhlášená památková zóna, znamená to, že nejde…
Farní Kostel Všech svatých je orientovanou raně barokní stavbou z 2. poloviny 17. století. Jednolodní dispozice s polygonálním závěrem. Představená…
Většina projíždějících Dlouhomilov spíš jen mine. Na pohled nenápadná víska mezi Hrabišínem (přesněji Dolní Olešnou) a Brníčkem…