Z Brtnice na Rokštejn

Tipy na výlet Rodina s dětmi Romantika Pro zdatnější Celodenní výlet Do přírody

Na romantickou zříceninu hradu Rokštejn jsme se vydali po modré turistické značce údolím řeky Brtnice z města stejného názvu.

Brtnice
Brtnice  •  Foto: neratovak

Město Brtnice bylo založeno na přelomu 12. a 13. století a i zde je k vidění spousta historických pamětihodností, o které se místní radnice vzorně stará. Důkazem toho budiž to, že za svou péči o památky obdržela Brtnice v roce 2018 ocenění Historické město roku.
Cílem našeho výletu je však zřícenina gotického hradu, který byl na konci 13. století vystavěn v údolí říčky Brtnice necelých 7 kilometrů od města.
Cesta k zřícenině není nijak náročná, neboť celá kopíruje tok řeky. Ani zdejší kraj se neubránil kůrovcové kalamitě, takže svahy v údolí nad řekou jsou mnohde vykáceny, čímž se však odkryly bizardní skály a skalky, které v lesním porostu dříve nebyly vidět.
Zajímavou stavbou, kolem které cesta vede, je Vidourkův mlýn. První zmínka o mlýně na tomto místě pochází již ze 13. století. Svůj současný název získal podle rodu Vidourků, kteří mlýn vlastní od konce 19. století. Ve 30. letech minulého století byl mlýn s náhonem, jehož součástí byla i pila, přestavěn do podoby, v jaké ho můžeme spatřit i dnes.
Následná cesta kolem toku Brtnice nás již zavede k hlavnímu cíli našeho putování. Od konce 14. století stojí na skalnatém návrší nad říčkou Brtnicí hrad Rokštejn. Vystavět ho nechal rod Hrutoviců, od poloviny 14. století byl ve vlastnictví bratra císaře Karla IV., moravského markraběte Jana Jindřicha. Potomci tohoto významného člena lucemburského rodu však nebyli dobrými hospodáři a tak jsou v roce 1399 nuceni kvůli dluhům Rokštejn prodat rodu Valdštejnů. Za nich byl hrad ještě více rozšířen, ale jeho sláva již neměla dlouhého trvání. Za husitských válek, kdy Valdštejnové byli na straně husitů byl hrad obléhán, následně dobit a poté i pobořen jihlavskými vojsky. Valdštejnové přenášejí sídlo svého zdejšího panství do nedaleké Brtnice a Rokštejn chátrá. Na počátku 16. století je hrad uváděn již jako pustý. Z rozlehlého hradního areálu se do dnešních dnů zachovaly zbytky hradních paláců, hradební zdi a mohutná hranolová věž.
Nazpět do Brtnice se lze z Rokštejna vydat po zelené a následně žluté turistické značce. Odměnou za tuto cestu nám byl krásný výhled na Brtnici a okolní kraj.

V hlavní turistické sezóně (červenec-září) je možnost občerstvení přímo na hradě.

Rokštejn, který býval jedním z největších hradů na Moravě nás nadchl.
Možný problém na trase výletu je po vykácení mnoha stromů stav turistického značení. Ale možnost zakufrování je fakt minimální. Cesta z Brtnice na Rokštejn se neustále drží vodního toku.

Rokštejn je celoročně volně přístupný.
Od července do září, kdy funguje kiosek na hradě je možno za 25,- Kč vystoupat na věž, nebo se za 60,- Kč zúčastnit komentované prohlídky.

Poslední aktualizace: 17.12.2023
Z Brtnice na Rokštejn na mapě
Autor: neratovak

Příspěvky z okolí Z Brtnice na Rokštejn

Na Vysočinu - k hradu Rokštejnu na Jihlavsku
Vysočina s krásnou přírodou a spoustou zajímavých měst je lákavým…
Kdo má rád staré hrady a zříceniny, romantickým místem na…
Vysočina je oblíbeným a atraktivním cílem výletníků. V jejím…
  Po noční bouřce se v Telči budíme do překrásného rána. Hned po rychlé…
Rokštejn
Mohutné zříceniny gotického hradu Rokštejn, nazývaného i Rukštejn, stojí…
Přírodní rezervace, rozprostírající se podél říčky Brtničky, se nachází za…
Doubkov je zaniklá vesnice v chráněném údolí říčky Brtničky mezi Přímělko…
Od vlakové zatávky Přímělkov vede trasa po zelené značce podél…
Osada a rekreační místo v údolí řeky Jihlavy. V obci železniční Zastávka.…
Na pěkný a nenáročný Jarní výlet údolím řeky Jihlavy jsme vyrazili z…
Nachází se v malebném údolí řeky Jihlavy na východním okraji obce…
Pod brtnickým zámkem, tyčícím se na vysoké skále nad údolím, najdeme druhý…
Brtnice leží u východního okraje Českomoravské vrchoviny, jihovýchodním…
Pondělí 4. 7. 2022 V noci bylo opět horko, v autě t…
Brtnici jsme navštívili poprvé už před několika lety, v pohádkově mlžné…
Areál celého zámku je v havarijním stavu. Zámek Brtnice, o.p.s., Široká…
Zámek je dominantou městečka Brtnice na Jihlavsku v kraji Vysočina. Zámek…
První z dvojice brtnických mostů se nachází v samém centru Městečka před radnicí. Bohužel je tu docela velký provoz, ale i tak je to…
Nachází se ve středu obce pod místním kostelem, na začátku ulice …
Z Jihlavy(z centra)je to do Luk asi 12 km.Jedeme přes Nové Domky,okolo…