Vyžlovka – rozhledna Skalka

Tipy na výlet Vycházka - půldenní Do přírody

Vracíme se z Dolních Počernic do Plzně. Nejedeme přímo, ale trochu oklikou přes místa, která neznáme. Zaměřujeme se hlavně na rozhledny. Zde je právě jedna.

Obec Vyžlovka leží přibližně 30 km na jihovýchod od centra našeho hlavního města.
První písemná zmínka o obci je z r. 1358. Nedaleko však existovala osada, která již r. 1334 patřila k panství kosteleckému. Podle archeologických nálezů lze přesně určit i její místo - nedaleko hřiště směrem ke Kozojedům. Obec byla založena zhruba na polovině trasy mezi Prahou a Kutnou Horou – na trase bývalé důležité obchodní stezky, po které se vozilo do Prahy stříbro. Protože cesta vedla převážně lesem, doprovázeli náklad vojáci. I to byl důvod, proč vznikaly podél cesty menší osady s hospodou. Na silnici, nyní Na Staré cestě se vybíralo clo z volů a beranů. Po třicetileté válce z této poměrně velké obce zbyly jen čtyři chalupy.
Jen kousek od obce severozápadním směrem je těsně u silnice na Štíhlice hezká zastřešená dřevěná rozhledna se spirálovitým ocelovým schodištěm a ocelovými zpevňovacími prvky. Své jméno Skalka získala podle stejnojmenného plochého nezalesněného návrší nedaleko obce.
Nechali ji postavit manželé Holíkovi, kteří si proto r. 2008 koupili od obce pozemek. Na stavbu použili vlastní prostředky, ale získali i dotaci ze Státního zemědělského intervenčního fondu. Rozhledna je vysoká 25, 8 metru, na vyhlídkovou plošinu ve výši 21 metrů vede 105 schodů. Byla zpřístupněna na jaře 2012, zpočátku se vstupenkou, která umožňovala průchod přes turniket. Nyní je čtecí zařízení demontováno a vstup přes turniket je volný. Na opačné straně, než je vchod, je lezecká stěna.
Z rozhledny je vidět Kostelec nad Černými lesy, Jevany, Vyžlovka, Orlické hory, Neratovice, Říp, Vlhošť, České středohoří, Bezděz, Ralsko, Ještěd, Krkonoše, Říčany a okolí.

My jsme se dlouho nezdrželi, takže jsme ani neměli potřebu si tady dát něco k jídlu. V sezóně je pravděpodobně otevřený u rozhledny kiosek. Jinak v obci je pizzerie, krčma i restaurace.

Rozhledna je skutečně moc hezká a na pěkném místě, odkud je daleko vidět. Dobrý nápad je i ta  lezecká stěna, kde se děti mohou trochu vydovádět.

Na jih od obce je několik rybníků na Jevanském potoce. U Vyžlovského rybníka je koupaliště i restaurace. Koupat se pravděpodobně nechá i v nejjižnějším Jevanském rybníce.
Okolo rozhledny vede zelená turistická trasa z Vyžlovky na sever – pokud se pak přejde na červenou, po cca 13 km se dojde k rozhledně Vinice do Úval.
Pokud se po zelené půjde na druhou stranu do Jevan a dál do Bučin nechají se po naučné stezce Voděradské bučiny obejít rybníky z z jihozápadní strany a dojít např. do Louňovic, kde je kamenický skanzen a odkud pochází základní kámen Národního divadla v Praze. To je cca 9 km. Pokud se z Louňovic odejde po NS Po stopách kameníků a odbočí pak po zelené zpátky do Vyžlovky, udělá se okruh cca 13 km.
To je jen některá z možností vycházek. Nechá se jich vymyslet určitě víc. Také se tu nechá velice dobře jezdit na kole a projet se např. po národní přírodní rezervaci Voděradské bučiny.
Poslední aktualizace: 29.5.2018
Vyžlovka – rozhledna Skalka na mapě

Příspěvky z okolí Vyžlovka – rozhledna Skalka

Rozhledna Skalka
Dřevěnou rozhlednu s železnými prvky můžeme najít na návrší cca 200m severně od obce Vyžlovka, cca 35km jv. od centra Prahy.…
Jedeme do obce Louňovice autem odkudkoliv nebo autobusem z Prahy č. 381…
Vyžlovský rybník se nachází v obci Vyžlovka v okrese Praha - východ.…
Jedeme na multižánrový festival Vyžlovský vodník do obce Vyžlovka, která se nachází v okrese Praha - východ. Konkrétně jedeme přímo…
Jedeme z Dolních Počernic do Plzně. Neustále se však zdržujeme v oblasti…
Kostel sv. Martina se nachází v Kozojedech u Kostelce nad Černými lesy. Není přímo v obci, vede k němu užší silnice - cesta, takže…
Obec je vzdálená asi 3 km od Kostelce n.Č.l. západním směrem a je obklope…
Národní přírodní rezervace Voděradské bučiny leží na rozlehlém území mezi…
Mukařov, jejíž součástí jsou i obce Srbín a Žernovka, leží na 7 k…
Z Víťovy rozhledny jedeme do Úštěku. Téměř na trase je zřícenina zvonice, kterou si nechci nechat ujít. To vše se nachází ve východn…
Voděradské bučiny. S několika členy našeho All Stars Teamu jsme se…
Obec Jevany, ze všech stran obklopená lesy a s krásným Jevanským rybníkem…
NPR Voděradské bučiny na podzim Národní přírodní rezervace Voděra…
Při cestě z Kutné Hory jsme odbočili z hlavní silnice, jelikož jsme dostali chuť na dobrou kávu. V mapě jsme si vyhlédli kavárnu v J…
Vycházka se dá absolvovat v kterékoli roční době, pokaždé má své kouzlo. …
Pokud vyrazíte na jihovýchod od Prahy, narazíte na oblast rozsáhlých lesů…
Zvu Vás na pěknou vycházku, kterou zahájíme v Českém Brodě. V centru města si prohlédneme historické jádro s chrámem sv. Gotharta a …
V 19. století významné poutní místo, které najdeme na modré turistické…
Národní přírodní rezervace Voděradské bučiny se rozkládá na území velkém 658 ha a v nadmořské výšce od 350 m. n. m. do 500 m. n. m.…
Kostelec nad Černými Lesy leží ve Středních Čechách, východním směrem od …