Výstup na Ronov.

Tipy na výlet Romantika Pro zdatnější Vycházka - půldenní Do přírody

Kužel Ronova (552 m.n.m.) se nalézá v západní části Ralské pahorkatiny. Jeho výhodnou polohu využili Berkové z Dubé k založení hradu. První zmínka je z roku 1429. Poté patřil do roku 1554 rytíři Vilémovi z Illburka. Pan Vilém o celá staletí předběhl dobu. Stál sice léta na straně krále Jiřího z Poděbrad, ale poté přešel k jednotě zelenohorské a podpořil volbu Matyáše českým králem. Špatná dostupnost ale způsobila zánik hradu. Dnes je to romantická zřícenina, stále těžce dostupná a navíc lákavá. I když jsme věděli, že viditelnost je k ničemu, vrchol přímo vybízel ke zdolání. Nástupištěm jsme si zvolili ves Blíževedly.

Ve vsi zacházíme do barokního kostelíka, ve kterém se právě uklízí po opravě. Kostel byl původně gotický. Z původní stavby tu je krásná křížová klenba. Dozvídáme se, jak je dnes složité opravit kostel, dostáváme pár informací a vyrážíme ze vsi po červené značce. Jdeme po silnici k osadě Stranné a za ní odbočujeme vlevo po polní cestě. Zpestřením je několik hrušní, které nabízejí zlatavé hrušky. Kdo by odolal. Pod kopec to šlo, ale stoupání je stále prudší a pod vrcholem kloužeme po ujíždějícím štěrku a jsme rádi, že vstupujeme na hradní nádvoří. Moc tu toho již nezbylo. Trosky budovy a věží. V dobrém stavu je vnější opevnění s baštami. Dnes je vrchol chráněn jako přírodní památka. Byla vyhlášená v roce 1995 a má 8,73 ha. Dolů je to ještě horší, ale zvládli jsme to také. Od kopce jdeme na zastávku v Kravařích v Čechách, kde chvilku čekáme na vlak a jedeme jednu stanici zpět.

V Blíževedlech v hospůdce měli sice jen polévku, ale byla výborná. Je zde ještě i obchod a tak se jídlo nemusí brát. Pití je naopak nutností. Při výstupu a vlastně i sestupu jsme propotili triko. Nejbližší ubytování je v Úštěku.

Hradní zřícenina je pro snílky jako dělaná. I když bylo hodně sucho a září, ještě kvetly hvozdíky a svah voněl mateřídouškou. Krásně je opravený kostel v Blíževedlech. Obec jako celek je dosti zanedbaná, to se nám nelíbilo.

Výlet je to krátký, ušli jsme asi 4 km. Patříme spíše k seniorům, ale výstup dá zabrat i mladším ročníkům. Pokud chcete jet zpátky vlakem, jezdí každou lichou hodinu. Vše je na mapě KČT č.11 České Středohoří, východ. Naše mapa je z roku 1999 a značená cesta neodpovídá dnešní skutečnosti. Za osadou Stranné se jde asi 200 m a teprve tam se odbočuje vlevo. Je možné, že novější vydání mají vše opravené.

Poslední aktualizace: 26.2.2009
Výstup na Ronov. na mapě
Autor: Bohumir

Příspěvky z okolí Výstup na Ronov.

Úštěk, Hrádek, Kostelíčky
Žlutá značka vedla kolem domečku, kde jsme bydleli, první část cesty vedla po silnici z mírného kopce. Klesali jsme a klesali, po…
Úštěcký židovský hřbitov představuje ojedinělou židovskou památku…
Patří již dlouho k naší rodinné tradici, zúčastnit se alespoň jednou do…
Barokní poutní místo na vrchu Kalvárie ve vsi Ostré u Úštěka bylo…
Pohádková expozice sladkovodních ryb českých vod, kterou doplňuje příběh…
Unikátní expozice představující návštěvníkům život čertů v…
Vysoce hodnotné štítové domy patří k nejpůvabnějším památkám severočeského…
Z Úštěka přes Sedlo na Levín a zpět   Je konec dubna, startujeme z…
Hrad HelfenburkUž by se mohlo zdát, že jediným hradním pánem široko daleko…
Informační centrum Vám poskytne informace o společenských, kulturních a sportovních akcích ve městě…
Hrad je jednou z památek starobylého města Úštěk na Litoměřicku v Ústeckém…
Hrad Helfenburk nalezneme přibližně na půli cesty mezi Litoměřicemi a…
Při cestě do Teplic jsme se stavili v historií opředeném městečku Úštěk. Město se rozkládá mezi Litoměřicemi a Českou Lípou. V nejbližším okolí lze…
  Výlet po památkách v okolí Úštěka.   Vycházím z náměstí v Úštěku. Po…
Muzeum čertů nalezneme v Úštěku v Pikarské věži. Jeho návštěva bezpochyby…
Původně gotický kostel, který vlivem pozdějších úprav získal vzhled pozdně barokní byl postaven v letech 1764 - 72 na místě staršího…
Najdeme jej za kostelem sv. Petra a Pavla, před Restaurací Pod podloubím. Původně tu stál pomník rakouského císaře Josefa II., avšak později by…
Úštěk leží na silnici I/15 přibližně v půli cesty z Litoměřic do České…
Toto duchovní i romantické místo vás překvapí svou monumentalitou i…
Nádherná údolí, pískovcové skály a krásné lesy. Tak lze popsat oblast, ve které je ukryt poměrně rozsáhlý a zachovalý hrad. Přijeli…