Výšlap kolem tajemných rozvalin hradu Zvěřince

Tipy na výlet Pro zdatnější Vycházka - půldenní Do přírody

Z hradu Zvěřince, nalézajícího se se v lesích Českého Meránu, zbyly již jen trosky. Přesto stojí za to, jej vidět, už pro historické okolnosti. Dost možná zde dlíval u svého přítele Václava ze Zvěřince Mistr Jan Hus, který i v okolí kázal. O pár set let později hrad navštěvoval Karel Hynek Mácha.

Hrad Zvěřinec.
Zakladatelem hradu byl zřejmě Martin nebo také Mareš ze Zvěřince. Založil i farní kostel v nedaleké Jesenici.
Martin držel hrad po dobu delší než třicet roků. Ve znaku měl tzv. polotrojříčí vedené pokosem. Jeho dědici byli snad jeho synové. V r. 1396 měli spor s jesenickým farářem Buzkem ohledně neplacení desátku. Spor se táhl dva roky. Pak oba bratři pozvali faráře a všechny zúčastněné „na hrad Zvěřinec ke čtyřhrannému stolu před velkou světnicí“, kde mělo jednání probíhat. Tato zpráva je zároveň jediná, která popisuje architekturu hradu. Nám dnes zbývají ke zkoumání skrovné zbytky.
Bratři Bohuslav a Mikuláš postupně ze Zvěřince odešli. Nejdříve Mikuláš do Hořic u Chýnova a později i Bohuš do severních Čech.
Novým majitelem hradu i zboží se stal Václav ze Zvěřince, snad syn jednoho z bratří. 2. září 1415 pečetil stížný list české šlechty na protest proti upálení Mistra Jana Husa. To je první zpráva o novém majiteli a zároveň na třicet let poslední.
Mistr Jan Hus pobýval dva roky mimo Prahu. V té době, bohužel písemně nedoložené, snad pobýval u svého příznivce, rytíře Václava ze Zvěřince. Čas, který mohl na Zvěřinci strávit, je vymezena červencem a listopadem r. 1413.
Jedinými důkazy jsou lípy a kameny na Sedlecku a Sedlčansku pojmenované po Husovi. I jeho dobrý přítel, mistr Jan z Rejštejna, který s ním jel do Kostnice na jednom voze, farářoval v té době v Petrovicích a Vrchotových Janovicích. Důkazem by také mohlo být, že ke stížnému listu se připojil nebývale velký počet šlechticů z našeho kraje.
Nevíme, jak se hradu dotkly husitské války. Po husitských válkách byl zřejmě majitelem hradu Zvěřince Arnošt z Leskovce, ale zabrali mu jej neprávem Táborští. Jak spor dopadl opět nevíme, ale někdy po r. 1442 získali zvěřinecké zboží Růtové z Dírného. Roku 1539 je už hrad Zvěřinec uváděn jako pustý.
Jak a kdy zanikl není známo. Mohlo se to stát za občanských válek za Jiřího Poděbradského, jak píše Vlasák nebo v pozdější době pro poškození z válek. Ale také z toho prostého důvodu, že posádka hradu měla nouzi o vodu, protože hrad neměl studnu. V druhé polovině 16. století patřilo zboží Měděncům z Ratibořic, kteří už sídlili v Úlehli pod Zvěřincem.
Dispozice hradu byla dvojdílná. Jádro zaujalo skalnatý vrchol převýšený oproti předhradí. Ve středu jádra na centrální skalce se nacházela nejspíše dřevěná stavba, asi obytná věž. Skalku obíhala částečně zděná hradba. Na severní straně nebyla potřeba, protože je tam téměř kolmá skalní stěna. Vstup do jádra bránila druhá brána. Vlevo od této brány byla k hradbě přiložena budova, snad palác. Tady bychom měli hledat r. 1398 zmiňovanou velkou světnici, můžeme si jí představit jako hodovní síň.
Největším problémem hradu, a nejen Zvěřince, byl nedostatek vody. Příkop je na východě uzavřen valem, tzn., mohla se v něm zadržovat dešťová voda. Když navštívil před sto lety Zvěřinec historik a znalec hradů August Sedláček, existovaly ještě směrem k Zadním Boudám zbytky vodního hospodářství. Asi 50 metrů pod hradem našel zbytky dvou rybníčků, u nich stavení z kamene a sesutou studnu. Odtud zřejmě vodu dopravovali na hrad.
Zvěřinec se proslavil také návštěvami Karla Hynka Máchy. Máchův otec pocházel z Měšetic a Karel Hynek zde trávíval prázdniny. Díky jeho vrstevníkovi A. N. Vlasákovi víme o prvním výletu party studentů na hrad Zvěřinec v roce 1829. Na zříceninu se pak Mácha vracel i sám a několikrát zde přespal.
26. července 1936, v době stého výročí básníkovy smrti, mu byla slavnostně odhalena deska na centrální skalce hradu. Byla pořízena nákladem Turistického spolku v Sedlci. Z okolí přišly davy lidí, kromě toho přijelo šest aut a čtyři žebřiňáky. Slavnostní projev J. Spirhanzla přečetl Dr. Černý. Na desce je text: Zde dlíval a sny své spřádal, K. H. Mácha, pěvec „Máje“, student z Měšetic.

Jídlo i pití z vlastních zásob.

Byl pěkný a docela teplý prosincový den, jako stvořený k pěšímu výletu.

Neplatilo se nic.

Poslední aktualizace: 13.12.2020
Výšlap kolem tajemných rozvalin hradu Zvěřince na mapě
Autor: jokabuki

Příspěvky z okolí Výšlap kolem tajemných rozvalin hradu Zvěřince

Předvánoční toulání pod hradem Zvěřincem
Lehounký sněhový poprašek milosrdně pokryl krajinu i s blátem a navodil…
V letošním roce jsem se rozhodl rozjet novou sérii výšlapů po památných nebo i jen zajímavých kamenech v Českém Meránu a okolí. Vzhl…
Toulání zapomenutou krajinou ve vnitřním pohraničí. Mrazivé ráno se postupně přehouplo do krásného slunečného dne, jako stvořeného p…
V letošním roce jsem se rozhodl rozjet novou sérii výšlapů po památných nebo i jen zajímavých kamenech v Českém Meránu a okolí. Krás…
Po hřebenech Českého Meránu až do země nikoho, tak to byla oblast mého…
Poměrně fyzický náročný výšlap po kopcích kolem kamenů. Javorová skála…
Sportrelax centrum Monínec najdete na Javorové skále…
Na procházku jsme vyrazili až před desátou. V plánu jsem měl okruh přes hrad Zvěřinec. Kamarádi se projevili jako lumpové. Čekal…
Vycházeli jsme zase po zelené, ale na opačnou stranu než včera. Chvilku po…
Těmi nejstaršími dochovanými „památkami“ světa jsou bezesporu takzvané…
V letošním roce jsem se rozhodl rozjet novou sérii výšlapů po památných…
Vážení přátelé turistiky i Turistiky,  tentokrát bych vás rád pozval na…
Dnešní putování po místech spojených s pobytem významných osobností našich…
Předvánoční výšlap lesy ze Sedlčan do Sedlce Počasí připomínalo spíše…
Ač konec léta byl spíše nevlídný, říjnový čas vše dosyta vynahradil. Zářivé slunce svými teplými paprsky dalo vyniknout veškeré krás…
Po hřebenech i svazích jižní části údolí Českého Meránu obkružujícího…
Do malebného kraje zvaného někdy vnitřní pohraničí Za vrcholky Českého…
V letošním roce jsem se rozhodl rozjet novou sérii výšlapů po památných…
Krajinou kamenů k několika nejzajímavějším. Chlístovské menhiry.Kouzelná…
Nejvyšší bod celého Českého Meránu je Javorová skála, měří 723 m.n.m.…
Zapomenutým krajem okolo Čertovy hrbatiny přes balvany a bučiny. Krásný…
Od Prčice zase k Prčici. První letošní výšlap s charitativním podtextem.…
Po stopách pochodu, jenž má již půlstoletí. Vzhledem k situaci, jež panuje…
Po zajímavých a neprávem opomíjených místech Českého Meránu. Všude je něco…
Před Hulínem, v Hulíně i za Hulínem. Letošnímu prvnímu výšlapu docela přálo počasí, bylo spíše jarně. Vybral jsem si trasu pokud mož…
                     Čertova podkova V sobotu 17. 3. 2012 jsme se vydali…
Nejvyšší vrchol Středočeské pahorkatiny, Javorová skála (723 m),…
Pěší toulání za Javorovou skálou. Za hřebeny Českého Meránu svět nekončí,…
Sedlčany leží ve Středních Čechách, východním směrem od města Příbram. Město se rozkládá pod vrcholky kopců Středočeské pahorkatiny.…