Výšlap Českým Meránem po stopách Mistra Jana Husa a K.H. Máchy

Tipy na výlet Pro zdatnější Vycházka - půldenní Do přírody

Dnešní putování po místech spojených s pobytem významných osobností našich dějin.

Nejdříve jsem navštívil osadu Měšetice, nalézající se jen pár kroků od centra Českého Meránu. Zde má původ rod Máchů, předků slavného pěvce Máje, Karla Hynka Máchy.
Básníkův praděd Matěj Mácha se objevuje v Měšeticích r. 1746 jako nájemce panské hospody. Zemřel ve vysokém věku 84 let a šenkýřství po něm převzal syn František.

Další místo, údajně spjaté s pobytem našeho národního mučedníka, Mistra Jana Husa, je ves Úklid a zdejší památná lípa.
Mistr Jan Hus pobýval dva roky mimo Prahu. V té době, bohužel písemně nedoložené, snad pobýval u svého příznivce, rytíře Václava ze Zvěřince. Někdy mezi červencem a listopadem r. 1413.
Husova lípa ve vesnici Úklid byl starý památný strom, který zanikl vinou lidské činnosti - nezdařeným pokusem o vypálení včel, které se v jeho dutině usadily. Z původních kořenů ale vyrostl nový kmen, takže lípa, která podle pověstí pamatuje kázání mistra Jana Husa, stále žije.
Počátek zániku stromu se váže k neupřesněnému roku, kdy se v lípě usadil včelí roj a kohosi napadlo vyhnat včely ohněm. Od té doby lípa chřadla, roku 1939 srazila vichřice její hlavní větve, v horkém létě 1947 uschla úplně. Na místě ale stála do ledna 1996, kdy její kmen padl. Torzo bylo ponecháno na místě.
Kořeny původní lípy ale zmladily, takže lípa nezahynula úplně a nedaleko tlejícího kmene roste nový strom.
Husovo kázání zde připomíná Pamětní kámen, cele místo je ohrazeno a vkusně upraveno.

Jídlo a pití pouze z vlastních zásob.

Byl slunečný prosincový den, jako stvořený pro podobné výlety.

Nic se neplatilo.

Poslední aktualizace: 11.12.2020
Výšlap Českým Meránem po stopách Mistra Jana Husa a K.H. Máchy na mapě
Autor: jokabuki

Příspěvky z okolí Výšlap Českým Meránem po stopách Mistra Jana Husa a K.H. Máchy

Předvánoční toulání ze Sedlčan do Českého Meránu
Předvánoční výšlap lesy ze Sedlčan do Sedlce Počasí připomínalo spíše…
Vážení přátelé turistiky i Turistiky,  tentokrát bych vás rád pozval na…
Tak opět je tu Novoroční výšlap za kouzelnou nálepkou. Pomůžeme druhým a zároveň shodíme trochu toho vánočního tuku. Volně pojatý vý…
Tak je tu znovu počátek roku, jak to jen letí. Nu což, je to vítaná…
Před Hulínem, v Hulíně i za Hulínem. Letošnímu prvnímu výšlapu docela přálo počasí, bylo spíše jarně. Vybral jsem si trasu pokud mož…
Lehounký sněhový poprašek milosrdně pokryl krajinu i s blátem a navodil…
V letošním roce jsem se rozhodl rozjet novou sérii výšlapů po památných nebo i jen zajímavých kamenech v Českém Meránu a okolí. Vzhl…
Z hradu Zvěřince, nalézajícího se se v lesích Českého Meránu, zbyly již je…
Dnes jsou na vrchu v lese u Lovčic na Sedlčansku již jen nepatrné stopy,…
V letošním roce jsem se rozhodl rozjet novou sérii výšlapů po památných…
Toulání zapomenutou krajinou ve vnitřním pohraničí. Mrazivé ráno se postupně přehouplo do krásného slunečného dne, jako stvořeného p…
V letošním roce jsem se rozhodl rozjet novou sérii výšlapů po památných nebo i jen zajímavých kamenech v Českém Meránu a okolí. Krás…
Po hřebenech Českého Meránu až do země nikoho, tak to byla oblast mého…
Tentokrát jsem se vypravil na Sedlčansko, do krásného kraje okolo hradu…
Potulování krásnou krajinou plnou obdivuhodných zajímavostí. Zrána sněhová…
Na procházku jsme vyrazili až před desátou. V plánu jsem měl okruh přes hrad Zvěřinec. Kamarádi se projevili jako lumpové. Čekal…
Ze Sedlčan po značených turistických trasách přes Vysoký Chlumec do Sedlce…
Hrad Vysoký Chlumec stojí na vrcholu výrazného částečně zalesně…
Předvánoční rozjímání aneb návrat do starých časů ve skanzenu Vysoký…
Muzeum vesnických staveb středního Povltaví. Vysoký Chlumec se nachází 35…