Výlet za pánem Brd a na rozhlednu Studený vrch

Tipy na výlet Rodina s dětmi Romantika Celodenní výlet Za sportem Do přírody Na hory Na kole

Výlet zahájíme v městečku Hostomice pod Brdy (361 m) na Berounsku. Sem můžeme přijet i vlakem, který jezdí ze Zadní Třebáně (na hlavní trati Praha – Zdice – Plzeň) do Lochovic (na trati č.200 Zdice – Protivín).

Z nádraží projdeme 0,7 km na náměstí, odkud pak vyrazíme po modré TZ na Nouzov (1,7 km) a Zátor (další 1 km; 431m). Pokračujeme po modré 1,3 km k prameni Brdlavka (465m). Odtud (stále po modré) už začíná ostřejší stoupání do sedla (582 m) pod Velkou Babou, kterým také prochází veřejná komunikace z Hostomic do Příbrami (1,8 km). Odtud si také modře značenou odbočkou odskočíme přes Velkou Babu (614 m) k Fabiánovu loži, skalisku, kde podle pověstí sídlí v zakletém hradě pán Brd, duch Fabián, podle něhož prý napsal K.J.Erben svoji baladu Záhořovo lože (tam a zpět dohromady 1 km). Po návratu zpět do sedla se dáme vlevo po silničce 1,3 km na rozcestí Pod Provazcem (603 m), kde narazíme na červenou TZ. Po ní se vydáme vlevo (směr Kuchyňka) přes Malý vrch (627 m), až po 2 km dorazíme na vrchol samotné Kuchyňky (636 m). V JV svazích se tu nalézá přírodní rezervace, kde jsou chráněny zbytky původních suťových lesů. Z hřebene Kuchyňky se nám nabízejí velmi půvabné výhledy jak na JV k Rosovicím, tak i na SZ do Hostomické kotliny, na Plešivec i nejvyšší horu v této oblasti, Písky (691m) s radarem ŘLP.

Z Kuchyňky asi po 1 km klesneme do širokého sedla (rozcestník; 568m) a stále po červené začneme po krátké době opět stoupat jižním a jihovýchodním úbočím Studeného vrchu 1,5 km k dalšímu rozcestí (602 m) s odpočívadlem. Tady narazíme na dřevěné směrovky, které nás kolem bývalé hájovny na tzv. Dobříšské Babě dovedou až ke kamenné zeměměřičské věži na vrcholu Studeného vrchu (660 m; 0,8 km). Tato věž nyní péčí Sdružení pro ekologický rozvoj krajiny (SERK) a Turistů severních svahů Brd (TSSB) slouží jako rozhledna. (V zimě jen výjimečně otevřená, na jaře, v létě a na podzim bývá otevřena o víkendech). Pokud je rozhledna otevřená, je možné se zde i občerstvit a odpočinout si na lavičkách.

Poznámka: Z geomorfologického hlediska je právě Studený vrch (660m) nejvyšší horou Hřebenů, které jsou podcelkem Brdské vrchoviny. Nedaleký vrch Písek/Písky (691m), který bývá označován za nejvyšší horu Hřebenů se však již ve skutečnosti nachází v samostatném podcelku Brdy (a v okrsku Třemošenská vrchovina). Veřejnost však obecně chápe Hřebeny (také Brdské Hřebeny) jako souvislý zalesněný hřeben, který se táhne od Zbraslavi až k Litavce, přesto, že z geomorfologického hlediska Hřebeny právě Studeným vrchem končí a k údolí Litavky už nedosahují.

Ze Studeného vrchu se vrátíme zpět na rozcestí a budeme pokračovat dále po červené značce ještě 2 km. Překročíme silnici, spojující Hostomice s Dobříší a dorazíme na rozcestí pod hájovnou Jelení Palouky (504 m). Tady odbočíme vlevo na zelenou TZ a po 1 km dojdeme do obce Malý Chlumec, kde je možné i občerstvení. Po zelené značce pak budeme pokračovat přes Lštěň ještě 3,2 km opět až na náměstí v Hostomicích, odkud se vrátíme zpět na nádraží ČD.

Celá trasa výletu je tak dlouhá cca 24 km.

Navštívíme brdské Hřebeny, sídlo pána zdejších hor, ducha Fabiána, přírodní rezervaci Kuchyňka a nejvyšší vrchol Hřebenů, horu Studený vrch (660m) s rozhlednou.

Občerstvení (restaurace) jsou v Hostomicích a v Malém Chlumci. Tadya je také možné v obchodech nakoupit zásoby. Pokud je otevřená rozhledna na Studeném vrchu, je občerstvení (výborné) také zde.

Ubytování je možné v Hostomicích nebo na Dobříši, případně též v Příbrami.

Výborný (železitý) pramen Brdlavka, tajuplné Fabiánovo lože, vrch Kuchyňka i rozhledna a příjemné posezení na Studeném vrchu. Samozřejmě krásné a hluboké brdské lesy.

Ceny v restauracích jsou lidové, stejně i ubytování. Vstupné na rozhlednu je dobrovolné, lze tu získat i tur.známku Studený vrch. Občerstvení na rozhledně je výtečné - zejména domácí grilované klobásy.

V zimě lze úsek sedlo pod Velkou Babou - Jelení Palouky absolvovat na běžkách. Tento úsek neoficiální "běžkařské magistrály Hřebenů" mívá pravidelně nejlepší sněhové podmínky.

K orientaci také dobře poslouží mapa KČT č. 38 (Hřebeny a Slapská přehrada) v měřítku 1:50000.

Na výlet vlakem

Nenechte si ujít romantickou cestu "trampským" vláčkem ze Zadní Třebáně (nebo Lochovic). Zadní Třebáň leží na hlavní železniční trati Praha - Beroun - Zdice - Plzeň, Lochovice na vedlejší trati č.200 Zdice - Příbram - Protivín.

Poslední aktualizace: 12.3.2010
Výlet za pánem Brd a na rozhlednu Studený vrch na mapě

Příspěvky z okolí Výlet za pánem Brd a na rozhlednu Studený vrch

Toulání po Brdech, za Babou a Fabiánem
Toulání po Brdech, za Babou a Fabiánem. Sedíme s Karlem ve vlaku na Zdice…
Výlet zahájíme na nádraží ČD v Jincích (418m), kde se můžeme občerstvit v…
Vážení přátelé Turistiky i turistiky,tentokrát Vás pozvu na túru brdskou přírodou.Na začátek trasy  do Osova se dostanete vlakem s…
Brdy - přírodní rezervace Kuchyňka. Kdo se občas toulá po Brdech poblíž…
Rozhledna Studený vrch u Dobříše. Původně zeměměřičská kamenná šestipatrová věž postavená v r. 1942. Vysoká 17,5 m. Od r. 2004 využívaná jako…
Trasa pro pěší a zdatnější cyklisty na rozhlednu (dříve zeměměřičskou věž) na nejvyšším vrcholu brdských Hřebenů, Studeném vrchu …
Studený vrch je se svou výškou 660,3m nejvyšší horou Hřebenů, podcelku Brdské vrchoviny. Leží 3,3 km jihovýchodbě od Hostomic p.Brdy…
Vracíme se domů z našeho třídenního putování převážně po Sedlčanském kraji, při kterém jsme navštívili 6 rozhleden a jeden minipivov…
Tradiční Novoroční výšlap na Studený vrch (660m) v Brdech na Hřebenech.   Jako už tradičně se na Nový rok koná výšlap na nejvyšší…
Naším cílem je Studený vrch u Dobříše s nádhernou kamennou věží, která byla za nacistické okupace postavena původně k zeměměřickým…
Z Osova po červené truristické značce,dále po žluté na rozhlednu Studený…
Vážení přátelé turistiky i Turistiky, pozvu vás na krásný výlet do krásné přírody Brd. Vycházíte z Lštěně, který se nachází nedaleko…
Vážení přátelé Turistiky i turistiky, rád bych Vás pozval na malý výlet krásnou přírodou v okolí Běštína.Ten se nachází nedaleko Hos…
Po výletech na Blovicku, Nepomucku a Sušicku jsme doma dlouho nepobyli. Stačila jsem snad jen potěšit se s vnoučaty,…
Vážení přátelé turistiky i Turistiky, tentokrát Vás pozvu na vycházku k…
Vydáme se do Berlína, hlavního města Německa. Berlín je jednou z …
Trasa začíná na nádraží ČD v Hostomicích p.Brdy (350m), které leží na tra…
Z Rejkovic na Plešivec, přes Plešivecké jezírko a dále zpět do Rejkovic.…
Plešivec, samotář, vystupující z táhlých hřbetů Brdské vrchoviny. Tato…
Jedeme navštívit Mekku českých trempů, posvátnou horu na severu…